تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANINEWS.IR


لزوم سنجش اثربخشی طرح ساماندهی معتادان متجاهر تهران
تاريخ خبر: يکشنبه، 22 خرداد 1401 ساعت: 11:30

 به گزارش گروه پارلمان شهری تهرانی نیوز، رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران از زاکانی شهردار تهران خواست که اثربخشی طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر را سنجش کنند.

زهرا شمس احسان صبح امروز در تذکر پیش از دستور خود در جلسه شورای شهر تهران ضمن تشکر از معاونت فرهنگی شهرداری تهران برای برگزاری همایش امام رضا (ع)، گفت: ساماندهی وضعیت معتادان متجاهر در شهر تهران به گونه‌ای است که شهرداری مسئولیت ساماندهی معتادان دارای زخم باز، سالمند و ... را پذیرفته است که پذیرش این مسئولیت قابل تقدیر است؛ اما پایدارسازی در مسیر بهبود کار دشواری است و باید شهرداری الگوهای توانمندسازی جامعه و فرآیندهای ماندگاری درمان را توضیح دهد.
 
وی با بیان این‌که برای افراد بالای ۶۰ سال و زخم باز امکان توانمندسازی شغلی و بازگشت به خانواده به دلایل مختلف از جمله از دست دادن خانواده و ناتوانی در اشتغال دشوار است، گفت: باید فضاهایی جهت ساماندهی و اسکان این افراد بعد از ترک ایجاد شود و برنامه هدفمندی با کمک سایر دستگاه‌های مسئول تدوین شود.
 
رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران همچنین اضافه کرد: برای سایر افراد بهبود یافته نیز باید امکان اشتغال و فرآیند ماندگاری در درمان و بازگشت به خانواده و جامعه از همان ابتدای دوره درمان آغاز شود و لازم است که تیم‌های تخصصی مددکاری از همان ابتدا وارد شوند تا مورد به مورد مددجویان را بررسی و برای هر کدام‌شان یک نقشه راه طراحی کنند.
 
شمس احسان با بیان این‌که باید مددجویان دارای مهارت از افراد بی‌مهارت تفکیک شوند تا برای اشتغال آنها فکری کرد، ادامه داد: در ساماندهی معتادان متجاهر میزان اثربخشی طرح مهم است که با توجه به تجربیات و شرایط فعلی آسیب‌ها در تهران، طرح‌های این چنینی که مقعطی است و جامع نیست اثرات بلندمدت ندارد پس انتظار می‌رود شهردار تهران دستورات لازم برای ارائه‌ مدل و برنامه‌های ساماندهی آسیب‌های اجتماعی و سنجش اثربخشی را صادر کند و به کمیسیون فرهنگی شورا این گزارش ارسال شود.
 
وی اضافه کرد: شهرداری گزارش جامع و شفافی از فرآیند جمع‌آوری معتادان به ویژه زنان و افراد دارای معلولیت در محلات پاکسازی شده در اختیار شورا قرار دهد.