تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANINEWS.IR


با انتقال پایتخت مشکلی از مشکلات تهران حل نمی شود
تاريخ خبر: شنبه، 23 خرداد 1394 ساعت: 11:21

به گزارش گروه پارلمان شهری شهرداری نیوز ،رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران در خصوص طرح «امکانسنجی انتقال پایتخت» گفت: در حال حاضر بحث انتقال پایتخت مطرح نیست، بلکه طرح «امکانسنجی انتقال پایتخت» در دست بررسی است و شورای 15 نفرهای که به این منظور تشکیل شده، باید به این سوأل اساسی پاسخ دهد که آیا میتوان پایتخت سیاسی و اداری را از تهران منتقل کرد یا خیر؟

مهندس محمد حقّانی افزود: در این میان، سوأل اساسی این است که آیا در صورت انتقال پایتخت از تهران، تمام مسائل این کلانشهر یک شبه حل میشود یا مشکلات آن همچنان باقی خواهد ماند؟

وی با اشاره به این که تهران از نظر محیط زیست در هر سه عنصر حیاتی آب و هوا و خاک در مضیقه است، اظهار کرد: با توجه به جمعیت 9 میلیون نفری که در تهران اقامت و سکونت دارند، این کلانشهر و شهروندان آن از نظر عناصر اصلی زیست محیطی در محدودیت قرار دارند.

مهندس حقّانی با بیان این که باید به دنبال راهکارهای بنیادین برای حل مسائل تهران باشیم و به نظر نمیرسد انتقال پایتخت، راه حل انبوه معضلاتی باشد که تهران با آنها رو به روست و با این اقدام مشکلی از مشکلات این کلانشهر حل نمیشود، تصریح کرد: در یک بازه زمانی میانمدت، باید از نظر جمعیتپذیری از جمعیت روزانه ده و نیم میلیون نفری تهران کاسته شده و سقف جمعیتی این کلانشهر، مورد تجدید نظر قرار گیرد.

رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران در پایان با تأکید بر این که تهران با توجه به منابع طبیعی و توان زیست محیطی، بیش از این ظرفیت پذیرش جمعیت را ندارد، خاطرنشان کرد: راهکار تعدیل جمعیت تهران این است که امکانات و پتانسیلهایی که در این کلانشهر وجود دارد را کم کنیم و با توجه به طرح آمایش سرزمین و ظرفیتهایی که در سایر نقاط کشور تعریف شده، این امکانات را به آن نقاط منتقل نماییم.

گفتنی است شورای اسلامی شهر تهران در پی موافقت شورای نگهبان با طرح «امکانسنجی انتقال مرکز سیاسی و اداری کشور و ساماندهی و تمرکززدایی از تهران»، نسبت به تشکیل کارگروههای تخصصی به منظور بررسی موضوع انتقال پایتخت اقدام کرده است.