تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANINEWS.IR


مساله بحران در تهران فقط با ورود شهرداری قابل حل نیست
تاريخ خبر: يکشنبه، 10 خرداد 1394 ساعت: 15:09

به گزارش گروه پارلمان شهری شهرداری نیوز،رئیس شورای شهر تهران با اشاره به حضور مدیر ستاد مدیریت بحران شهر تهران در جلسه امروز شورای شهر و ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در این حوزه، اظهار کرد: 13 نفر از اعضای شورا مسائل و سوالات خود را مطرح کردند به طوری که عمده ایرادها این بود که اگر در شهر تهران زلزله ای اتفاق بیفتد، با امکانات و برنامه های کنونی کاری نمی توان انجام دا د.

مهدی چمران یکی از تذکرات مطروحه در جلسه امروز را درباره دیوان محاسبات عمومی عنوان کرد و در این باره گفت: این بحث مطرح شد اما مطابق قانون و استفساری که در سال 75 از شورای نگهبان شده است بحث دیوان محاسبات عمومی ارتباطی با شهرداری ها  ندارد و تا به حال ورودی به این موضوع وجود نداشته است. آنچنان که قانون، حسابرسی را بر عهده شوراهای شهر گذاشته است.

وی تذکر دیگر شورا مربوط به امضای اسنادی اعلام کردکه شهرداران باید قبل از امضا به تائید شورا برسانند و بیان کرد: شورای شهر این موضوع را پیگیری می کند.

چمران همچنین گفت: در حال حاضر در برخی کشورها همانند ژاپن شاهد آن هستیم که در زلزله 6 ریشتری ممکن است چند نفری زخمی شده و آسیب هایی وارد شود اما در کشور ما با زلزله هایی با این حدود تعداد زیادی از بین می روند و این وضعیت در سایر کشور های خاورمیانه هم به همین منوال است.

وی افزود:بحران در شهر تهران، پیشگیری قبل از بحران، مقاوم سازی ، پیش بینی معابر که دسترسی به آن امکان داشته باشد، مکان های امن برای حضور مردم و مدیریت همه این موضوعات توسط سازمان مدیریت  بحران شهرداری تهران از موضوعاتی بود که در جلسه امروز مطرح شد.

چمران با اشاره به حضور شهردار و اظهار نظر در خصوص بحران شهر تهران اعلام کرد : به اعتقاد من این بحث ناتمام است و باید از سوی شورا دنبال شود.

اگر در تهران زلزله بیاید فاجعه ای تاریخی رخ می دهد

رئیس شورای شهر تاکید کرد: موضوع بحران در شهر تهران فقط با ورود شهرداری قابل حل نیست و با وجود طرح اینکه رئیس بحران در شهر تهران شهردار نباشد معتقدیم که اگر وزیر کشور را هم بگذارند و یا هر کس دیگری که مسئولیت ستاد را داشته باشد فرقی ندارد. تا زیر ساخت ها قبل از بحران برای آنچه قرار است اتفاق بیفتد، فراهم نباشد و پیشگیری ها درست نباشد ، هیچ فردی نمی تواند کاری انجام دهد و از هیچ سازمانی کاری ساخته نیست.

چمران افزود: پیشنهاد اعضای شورا آن بود که این موضوع در دولت و با بدنه وزا مطرح شود تا یک فکر و راه حل اساسی ارائه شود؛ چرا که اگر خدای نکرده در تهران زلزله ای با درجات بالا رخ دهد، فاجعه ای رخ می دهد که در تاریخ بی نظیر خواهد بود که باید برای آن فکر جدی کرد.

چمران خاطرنشان کرد: در زمینه بحران همه نهادها موثر در کنار شهرداری همانند آب و فاضلاب ، برق، مقاوم سازی ،وزارت بهداشت و نظام مهندسی باید حضور داشته باشند چرا که ستاد مدیریت بحران تهران  25 عضو اصلی دارد.

رئیس شورای شهر با اشاره به مانوری که قرار است در سطح شهرتهران برگزار شود، اعلام کرد: زمانی که شورا آغاز به کار کرد مدیریت بحران در شهر این شمایل را نداشت اما امروز از یک ستاد به یک سازمان تبدیل شده است و حتی استان های معین تعیین شده اند که چندین بار تا به حال به تهران احضار شده اند و هر منطقه از تهران به یک ستاد معین داده شده است. حتی برای چادر زدن در نقاط خاص سکو تعبیه شده است، 110 سوله بحران ساخته شده است و شهرداری و شورا کارهای زیادی انجام داده است اما بیش از این، باید  تمام نیاز کشور به میدان بیاید.

وی اعلام کرد : در زلزله بم آنجا بودم و در آنجا اول فرماندار رئیس ستاد بود و بعد استاندار در این جایگاه قرار گرفت و در نهایت وزیر کشور را قرار دادند اما مشکل با این مسائل حل نشد و کاری که باید از قبل انجام می شد تبدیل به مشکل شد. این در حالی است که بم یک باغشهر بود و 92 تا 95 هزار نفر جمعیت داشت اما فقط یک منطقه چهار تهران 800 هزار نفر جمعیت دارد که پر از آپارتمان و برج های بلندی است که عموما در شمال شهر بر روی گسل ساخته شده اند.

تغییر نرخ کرایه در صورت ضرورت اتفاق می افتد

رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به شهرنوشت درباره تکلیف راننده های تاکسی برای سهمیه بنزین چیست، اعلام کرد : شورا نباید تکلیف تعیین کند و ستاد مدیریت سوخت و دولت این تکلیف را تعیین کرده اند.

وی افزود: نرخ کرایه تعیین شده است، قرار بود14 درصد افزایش یابد اما با پیش بینی افزایش نرخ بنزین به 20 درصد رسید. قرار شد کمیسیون عمران و حمل و نقل با معاونت حمل و نقل جلسه ای را برگزار کنند تا مشخص شود، اگر افزایش نرخ تاکسی ها با آزادسازی بنزین تامین شده بود که موضوع حل شده است اما اگر هزینه های بنزین بالاتر بود باید با دولت وارد مذاکره شویم.

چمران افزود: با توجه به تجربیات گذشته اگر بلافاصله با آزاد شدن نرخ بنزین کرایه ها افزایش یابد، همه اقلام به تبعیت از آن گران می شود که این نتیجه خوبی نیست. باید اجازه دهند چند ماهی سپری شود تا مطالعات صورت گیرد و در صورت ضرورت ، تغیر نرخ کرایه اتفاق بیفتد.