تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANINEWS.IR


تخلف اسپیناس جدی نبود
تاريخ خبر: سه شنبه، 5 خرداد 1394 ساعت: 14:08

به گزارش گروه پارلمان شهری شهرداری نیوز،رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: تخلفی که در اسپیناس اتفاق افتاده جزئی بوده و قابل توجه نیست.

محمد سالاری با اشاره به تذکر یک عضو شورای شهر اظهار کرد: از آنجا که در این باره نظر کمیسیون معماری و شهرسازی سوال نشده بود ، موضوعی نبود که به آن ورود کنیم اما نظرات کارشناسی خود را در جلسه سوال از شهردار بیان کردیم اما از قناعتی برای طرح سوال و پیگیری موضوع به عنوان عضوی از شورا تشکر می کنم.

سالاری اعلام کرد : تخلف هتل اسپیناس جزئی و در حدود 348 مترمربع بوده است. برای بارگذاری هتل که از کمیسیون ماده 5 مجوز آن گرفته شده تخلف بیشتر از مجوز پرونده، فقط همان مقدار جزئی بوده است.

وی تاکید کرد: پهنه جی اصلا موضوعیت نداشته است چراکه وقتی به کمیسیون ماده 5 می رود و  هفده طبقه می دهد یعنی این پهنه نیست چرا که اگر این طور بود  باید حداقل بارگذاری اتفاق می افتاد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی تنها مرجعی را که می تواند مجوز تغییر کاربری را بدهد بر اساس طرح تفصیلی کمیسیون ماده 5 خواند واظهارکرد: این کمیسیون با توجه به نیاز اساسی شهر تهران به هتل سازی و امکان سنجی که مشاوران ذی صلاح ارائه دادند، کاملا حساب شده و درست با این بارگذاری موافقت کرده است.

سالاری با تاکید بر اینکه در شرایطی که به هتل در شهر تهران احتیاج داریم و با فقر هتل سازی مواجه هستیم کمیسیون ماده 5 مجوز ساخت را به این هتل داده است ، خاطرنشان کرد: سود قابل توجه در حوزه ساخت و سازهای غیر هتلی و غیر از گردشگری سبب شده است تا تمایلی به سرمایه گذاری در این رابطه وجود نداشته باشد  و در این شرایط کمیسیون ماده 5 مجوز هتل 35 طبقه هم صادر کرده است.

سالاری افزود : به نظر می رسد صاحب هتل اگر روز اول هم تقاضای 25 طبقه را داده بود از نظر من کمیسیون ماده 5 با آن موافقت می کرد، اما اشکال اساسی بر این بوده است سرمایه گذار بخش خصوصی برای ساخت اسپیناس در ابتدا درخواست ساخت 8 طبقه را صادر می کند و در ادامه امکان سنجی نشان می دهد اگر تعداد این طبقات افزایش یابد رونق اقتصادی وجود دارد و به همین دلیل دو مرحله تقاضای افزایش طبقه داده شده است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی اعلام کرد: همین شرایط ساخت و ساز هتل اسپیناس نشان می دهد رویکرد سرمایه گذاران به هتل سازی با رویکرد احداث کاربری های دیگر متفاوت است چرا که در سایر ساخت و سازها ، متولی ساخت و ساز در ابتدا حداکثر بارگذاری را درخواست می دهد که در کمیسیون ماده 5 تقلیل پیدا می کند اما در خصوص این هتل ، سرمایه گذار با نگرانی هایی که داشته است و احساس می کرده که شرایط اقتصادی پاسخگو نیست مرحله به مرحله تقاضای افزایش بنا را مطرح کرده است.

وی تاکید کرد : در تحقق راهبرد طرح جامع که در آن باید شهر تهران در مقیاس جهانی ، ملی و منطقه ای دارای شاخص هایی باشد، یکی از شاخص های مهم  جذب توریست داشتن هتل های مجهز است. همین موضوع سبب شده تا کمیسیون ماده 5 با ساخت هتل 68 هزار متر مربعی موافقت کرده است.

سالاری باردیگر خاطرنشان کرد: تنها متراژی بالغ بر 300 متر در شورای معماری منطقه تصویب شده است که این موضوع تخلف بوده که این متراژدر مقایسه با متراژ این هتل تخلف جزئی به حساب می آید.

وی افزود : فکر می کنم اگر آقای قناعتی از ابتدا به این شکل از موضوع مطلع بودند حتما این تذکر در این حد در قالب سوال از شهردار نمی بود چرا که به هر حال سوال از شهردار باید دارای مبانی محکم تری باشد.

رئیس کمیسیون معماری وشهرسازی به موضوع صدور مجوزهای متعدد کمیسیون ماده 5 برای ساخت هتل اشاره کرد و افزود: طبق اظهارات شهردار تعداد35 مجوز تاکنون صادر شده است که از این مجوزها وام هایی دریافت کردند اما در زمینه ساخت هتل استفاده نشده است. از این رو کمیسیون ماده 5،  شرط اعتبار دو ساله این مجوزها را تعیین کرده است که اگر ظرف دو سال پروانه گرفته نشد و اقدامی در جهت ابطال صورت نگرفت، این مجوز باطل شود.

وی در پاسخ به این پرسش که اکنون وضعیت هتل سازی در شهر تهران چگونه است به شهرنوشت گفت : گزارش سازمان میراث فرهنگی نشان می دهد ، یکی از خواسته های اساسی این سازمان در استان تهران این است که شورا و شهرداری این سازمان را در زمنیه تامین هتل کمک کنند .

سالاری افزود :نقص کمبود هتل مجهز به ویژه در زمان برگزاری کنفرانس های مهم در شهر تهران دیده شده است و قناعتی هم مخالف هتل سازی نبوده بلکه طرح موضوع آن است که تخلفی اتفاق نیفتد.