به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر تهرانی نیوز، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در خصوص بحث واردات خودرو بر اساس مصوبه ساماندهی بر ضرورت واردات به ازای صادرات و لزوما واردات قطعه تاکید کرد.
جعفر قادری در خصوص قیمت کارخانهای خودرو که از طریق طرحهای قرعهکشی به فروش میرسد، اظهار داشت: واگذاری خودرو از طریق شیوه کنونی قرعهکشی، روش نادرستی است و دلیل منطقی در ایجاد این نوع رانت برای برندگان قرعهکشی وجود ندارد.
وی افزود: دولت میبایست خودرو را با قیمت روز بفروشد و مابهالتفاوت قیمت روز و کارخانه را در بخش تحقیق و توسعه هزینه نماید تا دانش فنی تولید خودرو بدینوسیله ارتقا بیابد و بر میزان قطعات ساخت داخل افزوده شود. بدین ترتیب با افزایش ضریب ساخت داخل، کاهش قیمت محقق میشود.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت کارخانهای خودرو در حال حاضر قیمت اصلی این محصول است و یا نیازمند کاهش و افزایش است، بر این نکته تاکید کرد که فروش خودرو به قیمت روز و صرف مابهالتفاوت قیمت در فعالیتهای تحقیقاتی و ارتقای کیفیت، زمینه را برای افزایش کمی و کیفی خودرو و کاهش قیمت خودرو فراهم خواهد کرد. اما اکنون به دلیل تفاوت قیمت آزاد و قرعهکشی و در نتیجه ایجاد رانت، خریداران به سمت خرید خودرو از طریق قرعهکشی و استفاده از رانت موجود ترغیب شدهاند.
قادری در خصوص این موضوع که اکنون واردات خودرو میبایست در اولویت صنعت خودروی کشور قرار بگیرد یا واردات قطعه، تکنولوژی و ماشینآلات گفت: واردات قطعه، تکنولوژی و تجهیزات به مراتب در مقایسه با واردات خودروی آماده در اولویت قرار دارد اما واردات میبایست در مقابل صادرات انجام شود، ضمن اینکه واردات خودرو در شرایط کمبود ارز چندان توجیهپذیر نیست.
وی در پایان در پاسخ به این پرسش که واردات قطعه ارزبرتر است یا واردات خودرو، خاطرنشان کرد: اگر برای تولیدکننده امکان صادرات فراهم شود، میبایست در ازای صادرات نسبت به واردات قطعات و تجهیزات اقدام نماید. بخشهایی که امکان ساخت داخل آنها وجود ندارد، میبایست وارد شوند. اما اینکه بخواهیم تمامی بخشهای ساخت داخل را وارد نماییم، فاقد معنا است.