به گزارش گروه حمل و نقل و ترافیک شهری شهرداری نیوز:مهندس سيد جعفر تشكري هاشمي افزود: در ميان تمام اهداف و مأموريتهايي كه براي حوزه ترافيك پيشبيني نموده ایم، هيچ هدف و مسئوليتي مهمتر از اصلاح و بهبود رفتارهاي ترافيكي شهروندان نداريم و محور اصلي همه فعاليت هايي كه به اين منظور برنامهريزي کرده ایم، موضوع «خط سفيد» است.
وي با اعلام اين كه در كلانشهر تهران، حدود 300 هزار دستگاه خودرو به صورت اختصاصي در زمينه حمل و نقل بار و كالا فعاليت ميكنند، تأكيد كرد: علاوه بر اين، 80 هزار دستگاه تاكسي، 60 هزار دستگاه آژانس، 10 هزار دستگاه اتوبوس شركت واحد و اتوبوس سرويس و دهها هزار دستگاه خودروي شخصي مسافربر نيز نسبت به جابهجايي مسافران اقدام مينمايند.
روزانه یک میلیون خودرو وارد محدوده زوج و فرد می شوند
معاون شهردار تهران با اشاره به اين كه با اين حساب، بالغ بر 500 هزار دستگاه خودرو به صورت حرفهاي و مستمر و عموماً در قالبی سازمان یافته، ارائه خدمات عمومي در تهران را در دو بخش بار و مسافر دنبال ميكنند، اظهار كرد: با توجه به ارتباط ساختاری و سیستمی و نیز نظارت و كنترل عملياتي بر اين نيم ميليون دستگاه خودرو كه معمولاً از ابتداي صبح تا انتهاي شب در سطح شهر در حال تردد هستند، موضوع اصلاح و بهبود رفتارهاي ترافيكي را نیز بايد از رانندگان همين خودروها آغاز كنيم.
مهندس تشكري هاشمي با بيان اين كه روزانه بيش از يك ميليون دستگاه خودرو وارد محدوده زوج و فرد ميشوند، تصريح كرد: حضور مؤثر و مستمر مسئولان حمل و نقل شهری در سطح مناطق و نواحي شهر، ميتواند در درك اهمیت اضطرار و ضرورت اصلاح و بهبود رفتارهاي ترافيكي با محوريت «خط سفيد» به عنوان يك اولويت درجه يك برای شهر به آنها كمك كند.
وي با تأكيد بر اين كه انتظار اصلي از اجراي كمپين «آسمان آبي – زمين پاك» با محوريت «خط سفيد»، اين است كه تمام هم و غم خود را به منظور ارتقاء و بهبود رفتارهاي شهروندان در موضوع ترافيك به كار بگيريم، اضافه كرد: بايد اقدامات اجرايي در زمينه ساماندهي زيرساختهاي ترافيكي از جمله سامانبخشي به وضعيت خطكشیها در بهتر شدن رفتارهاي ترافيكي شهروندان اثرسنجي شده و ببنيم اقداماتمان تا چه اندازه اثربخش بوده است.
حداقل ویژگی زندگی در قرن 21 احترام به قانون است
معاون شهردار تهران با اشاره به اين که در طرح «خط سفيد» با هدف اصلاح و بهبود رفتارهاي ترافيكي شهروندان، سه گام بايد برداشته شود، اظهار كرد: قدم اول؛ اصلاح و تكميل زيرساختهاي ترافيكي شهر و اطلاعرساني اين اقدامات به شهروندان است، گام بعدي؛ آموزش و فرهنگسازي در جهت بهتر شدن اين رفتارها با انجام مجموعهاي از فعاليتهاي اجتماعي و فرهنگي است و قدم آخر؛ الزام به اِعمال جدي قانون و برخورد قانوني با تخلفات و متخلفان است كه در اين بخش پليس نقش ويژهاي دارد.
مهندس تشكري هاشمي با بيان اين كه محصول نهايي اين سه گام، حركت رانندگان بين خطوط، رعايت حقوق عابران پياده و مديريت ترافيك تقاطعهاست، تصريح كرد: زندگي در قرن 21، الزامات و اقتضائات خاص خود را دارد كه حداقل ویژگی آن، احترام به قوانين و مقررات و رعايت حقوق ديگران است.
وي در پايان با تأكيد بر اين كه در جهت اصلاح و بهبود رفتارهاي ترافيكي، اصلاح و تكميل زيرساختهاي ترافيكي را از سال گذشته آغاز كردهايم و در حال حاضر نيز اين مهم را در دستور كار داريم، خاطرنشان كرد: در بحث اقدامات اجتماعي و فرهنگي به منظور بهتر شدن رفتارهاي ترافيكي، هيچ پاياني متصور نيستيم و اين اقدامات به صورت مستمر و متناسب با شرايط زماني و مكاني بايد استمرار و پیوستگی داشته باشد.