تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANINEWS.IR


انتقاد از عدم همکاری دستگاه های دولتی با شوراها
تاريخ خبر: يکشنبه، 21 ارديبهشت 1393 ساعت: 11:23

شهرداری ها به مدیریت جهادی نزدیک تر هستند تا مدیریت اداری کشور

به گزارش شهرداری نیوز، رئیس شورای عالی استان ها گفت : با وجود آن که بر اساس اصل 100 قانون اساسی باید تصمیمات را شورا گرفته و تصویب کند و استانداران ، فرمانداران ، بخشداران و غیره آن را اجرایی کنند اما شاهد هستیم که هم اکنون این طور نیست و شوراها زمانی که قانونی را تصویب می کنند ، باید به این نهادها برود و آنها تایید کنند که قطعا برای پیشرفت شوراها باید این مغایرت های قانونی حل و فصل شود .

مهندس مهدی چمران امروز در سومین همایش شوراها و مدیریت محلی که از سوی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در ایوان شمس برگزار شد ، با بیان این مطلب گفت : مبنای ار شورا در اردیبهشت 57 به فرمان حضرت امام (ره) شکل گرفت و در سال 61 مجلس ، قانون شوراها را تهیه و تصویب کرد که در سال 69 با تغییراتی روبرو شد و سال 57 مجلس بازنگری اصولی در قانون شوراها را انجام داد که از آن پس انتخاب شهردار نیز به وظایف شوراها اضافه شد وی افزود : سال 82 و 86 هر ساله اصلاحات و مسائلی به این قانون اضافه شد تا به امروز که این قانون به این شکل در دست ما قرار دارد .

چمران تصریح کرد : هرچند شوراها از سال 78 و با تاخیر زیاد بعد از پیروی انقلاب شروع به کار کردند اما طی این سال ها تاثیرات بسیار خوبی بر شهرها و روستاها داشته اند و با وجود مشکلات زیاد قانونی و مالی اقدامات زیادی انجام داده اند .

رئیس شورای عالی استان ها در ادامه اظهار کرد : در سال 61 مقرر شد تا شوراها خودکفا شوند اما این که چگونه منابع پایدار مالی برای آنها تامین شود هنوز تصویب نشده و هر شهرداری به شیوه خود منابع مالی کسب می کند و اصل آن که شهرها و وروستاها چکونه درآمد کسب کنند مشخص نیست و بودجه و ردیفی نیز در دولت وجود ندارد و عوارض شهری نیز دائم دچار تغییر می شود و منابع پایداری برای درآمد  شهرداری ها تا کنون وجود نداشته است .

چمران با اشاره به این که نظارت کلی و عمومی را شوراها بر شهرها دارند گفت : با وجود آن که با فعالیت شوراها باری از دوش دولت برداشته شده و بر دوش مردم و نمایندگان آنان در شورا گذاشته شده است و مسائل مالی فراوان برای شهرداری ها وجود دارد ، اما چهره شهرها به خوبی طی این سال ها تغییر کرده است .

وی با بیان این که شهرداری ها به مدیریت جهادی نزدیک تر هستند تا مدیریت اداری کشور ، گفت : بسیاری ازشهرها با مدیریت جهادی با سرعت برنامه ریزی درست می کنند و درمدت زمان معین آن را اجرا کرده که قابل قیاس با سایر پروژه های کشور نیست .

چمران خاطر نشان کرد : در شوراها تصمیم گیری بر اساس خرد جمعی است و برنامه ریزی بر عهده جمع است و شهردار آن را اجرا می کند که قطعا نتایج بهتری دارد .

رئیس شورای عالی استان ها خاطر نشان کرد : به دلیل آن که کمبود درامدها و منابع ملی و درآمد پایدار برای شهرداری ها وجود ندارد به هر وسیله ای کسب درآمد می کنند که مشکلات زیادی برای مسائل شهری و شهرسازی ایجاد می شود و نمونه آن را در دادن طبقات اضافی و ساخت و ساز در جاهایی که نباید انجام شود می بینیم و این مشکلات در همه شهرها وجود دارد .

چمران افزود : با وجود آن که در شوراها در کمیسیون ماده 5 حضور رسمی داشتند اما در قانون هایی که تغییر کرد اختیارات شوراها کم شد و به سمتی رفت که شوراها در این کمیسیون فقط حضور دارند و حق رای ندارند و این در حالی است که قوانین با وجود آن که تصویب می شوند اما به مرحله اجرا که می رسند به جای آن که باری از دوش شورا بردارند ضربه ای برای شورا می شوند که با تلا شهای مختلف شورایاران در سراسر کشور و شورای عالی استان ها بسیاری ازاین موضوعات را خنثی کرده یا قبل از طرح در صحن مجلس سعی شد تا مطرح نشود و یا رای نیاورد .

رئیس شورای عالی استان ها در ادامه خاطر نشان کرد : با وجود آن که بر اساس اصل 100 قانون اساسی باید تصمیمات را شورا گرفته و تصویب و استانداران ، فرمانداران ، بخشداران و غیره آن را اجرایی کنند اما شاهد هستیم که هم اکنون این طور نیست  و شوراها زمانی که قانونی را تصویب می کنند ، باید به این نهادها برود و آنها تایید کنند که قطعا برای پیشرفت شوراها باید این مغایرت های قانونی حل و فصل شود .

وی با اشاره به عدم همکاری دستگاه های دولتی با شوراها گفت : این عدم همکاری دستگاه های دولتی با شورایاری ها باور نکردنی است و شاهد هستیم  گاهی وقتی درگیری های داخلی برای شوراها ایجاد می شود مسئولان فقط نصیحت می کنند در حالی که ریشه این اختلافات در همان جایی است که امکانات مالی و قانونی به شوراها داده نشده است .

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که شوراها در روستاها هیچ امکاناتی ندارد ، گفت : این در حالی است که کار این افراد از فعالیت ائمه جماعات در روستاها بیشتر است و نتیجه آن عدم توسعه و پیشرفت روستاها می شود و روستاهاییان به شهرها مهاجرت می کنند که این موضوع بلای بزرگ شهرهاست و این در حالی است که آبادانی شهرها از روستاها می گذرد .

رئیس شورای عالی استانها در ادامه خطاب به نمایندگان مجلس اظهار کرد : با وجود آن که وظیفه شوراها نظارت است اما در قانونی که تصویب شده است سازمان بازرسی باید بر شوراها نظارت کند  که از این رو می خواهیم به ما بگویند که یا شوراها را قبول دارند و به این که شورا باید باشد اعتقاد دارند یا این که شورا باید به عقب برگردد و اگر نمی خواهند شوراها وجود داشته باشند به ما اعلام کنند تا دیگران بهتر بتوانند به مردم خدمت کنند .