به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر تهرانی نیوز، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد بازار خودرو در انحصار دو خودروساز بزرگ ایران خودرو و سایپا است و بازار انحصاری مستلزم ورود شورای رقابت به حوزه قیمتگذاری است.
روحالله عباسپور اظهار داشت: ورود شورای رقابت به حوزه قیمتگذاری خودرو جنبه قانونی دارد با این وجود در طرح ساماندهی مجلس به حضور شورا وقعی داده نشده، هر چند این موضوع جایگاه قانونی این شورا را زیر سوال نمیبرد.
وی در خصوص اختلاف نظرها مبنی بر عرضه خودرو در بورس گفت: طراحان عرضه خودرو در بورس قائل به عرضه تمامی محصولات در بورس با یک قیمت پایه و ارائه نرخ مازاد به عنوان عوارض به دولت هستند.
نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی افزود: بر اساس نظرات موافقین، بورسی شدن خودرو، موجب شفافیت، حذف فساد و رانت، قطع دست دلالان و واسطهگران از بازار خودرو و کاهش مابهالتفاوت نرخ کارخانه و بازار خواهد شد.
عباسپور در خصوص مخالفتها با این طرح به واگذاری نرخ مازاد بر قیمت پایه به دولت اشاره کرد و افزود: نظر دیگر تاثیر بورس بر افزایش قیمت خودرو بوده و موضوع دیگر لزوم پایداری قانون در ادوار مختلف است، در صورتی که عرضه خودرو در بورس نمیتواند دائمی باشد.
وی در ادامه تصریح کرد: در شرایط استثنائی فعلی ارزش پول ملی کاهش یافته و اختلاف قیمت کارخانه و بازار مشهود است، اما در آینده مابهالتفاوت قیمتی از بین خواهد رفت.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی یادآور شد: قبل از افزایش تولید، تقاضای خرید خودرو کاهشی بود اما اکنون افراد برای حفظ سرمایه به بازار خودرو ورود میکنند نه به عنوان مصرفکننده واقعی.
عباسپور در پایان در خصوص علت مخالفت کمیسیون با آزادسازی قیمت خودرو خاطرنشان کرد: ۹۰ درصد بازار خودرو در انحصار دو خودروساز بزرگ ایران خودرو و سایپا است و بازار انحصاری مستلزم ورود شورای رقابت به حوزه قیمتگذاری است.