به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر تهرانی نیوز، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: قیمتهای اعلامی شورای رقابت متناسب با کیفیت و ارزش واقعی خودروهای تولیدی نیست بلکه این تصمیمات تحت تاثیر شتاب افزایش قیمتها در بازار اتخاذ شده است.
محمد علیپور در خصوص بازنگری فصلی قیمت خودرو از سوی شورای رقابت اظهار داشت: همان طور که تاکنون جلسات متعدد برای ساماندهی و یا افزایش قیمت خودرو برگزار شده امیدواریم با توجه به شرایط اقتصاد کشور و صنعت خودروسازی، از این پس شاهد گردهماییها و اتخاذ تصمیمات به منظور کاهش قیمت خودرو باشیم.
وی با بیان اینکه بازنگری فصلی قیمت خودرو موجب افزایش غیرمتعارف قیمت خودرو شده است، گفت: به نظر میرسد شورای رقابت نیز تحت تاثیر جو روانی جامعه قرار گرفته زیرا قیمتهای اعلامی این شورا متناسب با کیفیت خودروهای تولیدی نیست بلکه تحت تاثیر شتاب افزایش قیمتها در بازار اتخاذ شده و به نوعی این شورا تسلیم شرایط بازار شده است.
نماینده مردم ماکو در مجلس شورای اسلامی افزود: امیدواریم قیمت خودروهای داخلی متناسب با ارزش واقعی آنها و از طرف دیگر متناسب با بهای خودروهای مشابه خارجی در سایر نقاط دنیا باشد.
علیپور بیان کرد: خودروهای خارجی نیز در داخل تحت تاثیر عوارض گمرکی و نرخ دلار بسیار گرانتر از سایر نقاط دنیا به فروش میرسد.
وی ادامه داد: در این شرایط تولیدات داخلی دیگر نباید متاثر از قیمت بازار و ارز باشد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا گفت: ورود خودرو به بورس تاکنون سابقه چندانی نداشته و علاوه بر آن عمده کالاهای عرضه شده در بورس با افزایش قیمت مواجه شدهاند.
علیپور با اشاره به کشف قیمت کالا در بورس تصریح کرد: بعید میدانم قیمت خودرو پس از عرضه در بورس روند نزولی را طی کند.
وی با بیان اینکه قیمتها در بورس تابع عرضه و تقاضا است، افزود: در بورس افزایش تقاضا اتفاق میافتد که همین امر موجب افزایش خودبخودی قیمت میگردد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی یادآور شد: کشش طرف تقاضا به سمت بورس ناشی از اختلاف قیمت رسمی و دولتی کالا در مقایسه با بازار آزاد است.
علیپور در خصوص احتمال کاهش قیمت خودرو متاثر از کاهش نرخ ارز و بهبود شرایط کلان اقتصادی کشور با توجه به زیاندهی چندین ساله خودروسازان ناشی از قیمتگذاری دستوری گفت: درست است که شرکتهای خودروسازی در افزایش قیمتها نقش داشتهاند اما تاکنون عمده انتفاع از افزایش قیمتها نصیب واسطهگران شده و این بخش از بازار زمینه افزایش قیمتها را فراهم کردهاند.
وی اذعان داشت: خودرو پس از خروج از کارخانه با اختلاف قیمتی فاحش در بازار به فروش میرسد و حاکی از این است که سود تولید خودرو به جیب سوداگران و دلالان سرازیر میشود.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: بخش بسیاری از متقاضیان ثبتنام در طرح فروش خودروی خودروسازان، مصرفکننده واقعی نیستند و اتخاذ شرایط محدودکننده برای ورود به طرحهای قرعه کشی نظیر عدم مالکیت خودرو یا عدم خرید خودرو از سایپا و ایران خودرو طی یک تا دو سال اخیر، راهگشا نیست زیرا توافقاتی فی ما بین متقاضیان خرید و سایر افراد حائز شرایط برای ورود به مرحله ثبتنام صورت میگیرد.
علیپور تاکید کرد: این حجم از متقاضی خرید خودرو ناشی از جاذبه اختلاف قیمت کارخانه تا بازار است که موجب تشدید تقاضا و افزایش قیمتها میشود.
به اعتقاد وی قیمتهای فعلی خودرو در بازار به ویژه خودروهای داخلی واقعی نیست و در حیطه روشهای قیمتگذاری و راهکارهای ساماندهی بازار خودرو، قیمتگذاری شورای رقابت با حضور نمایندگان سازمان حمایت از مصرفکنندگان منطقیتر است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: قیمتگذاری نیز میبایست متناسب با صرفه اقتصادی باشد به نحوی که قیمت تمام شده تولید برای خودروساز و انتفاع مصرفکننده نیز لحاظ شود اما در صورت فقدان نظارت و کنترل، قیمتها به شکل سرسام آوری افزایش مییابد.