تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANINEWS.IR


ضرورت تدوین یک سند بالادستی برای صنعت موتورسیکلت‌سازی در کشور
تاريخ خبر: يکشنبه، 25 آبان 1399 ساعت: 15:30
به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر تهرانی نیوز، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تدوین یک سند بالادستی با تکیه بر توان قطعه‌سازان داخلی را موجب یکپارچه‌سازی استراتژی‌ها در حوزه صنعت موتورسیکلت‌سازی و خروج از وابستگی به واردات دانست.
 
عادل نجف‌زاده در خصوص فقدان سند چشم‌انداز و قانون پنج ساله توسعه‌ای در حوزه صنعت موتورسیکلت‌سازی اظهار داشت: با توجه به برنامه‌ها و تصمیمات اخیر شورای عالی ترافیک کشور در خصوص تسهیل روند حمل‌ونقل درون شهری، یکی از الزامات این امر و همچنین رعایت مسائل زیست محیطی و استانداردسازی‌ها، استفاده از موتورسیکلت و حرکت در جهت برخورداری از سوخت پاک و استاندارد است.
 
وی افزود: درست است که سند توسعه‌ای برای صنعت موتورسیکلت وجود ندارد اما تدوین و تنظیم یک سند آمایش سرزمینی به عنوان سند بالادستی به منظور استفاده صحیح از این وسیله، با توجه به نوسانات نرخ ارز، ضرورت حمایت از تولید داخل و استفاده توانمند از حمل‌ونقل درون شهری، می‌بایست در دستور کار قرار گیرد.
 
نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی در خصوص برنامه وزیر صمت مبنی بر ادغام واحدهای تولید موتورسیکلت در جهت برندسازی و صادرات با وجود تبدیل خودکفایی 60 درصدی این صنعت به واردات 90 درصدی به ویژه طی 10 سال اخیر و مونتاژکاری و همچنین فقدان فرهنگ مشارکت در میان تولیدکنندگان فعال در این صنعت گفت: به اعتقاد بنده هم‌راستا با اعتماد وزارت صمت به این صنعت، حرکت به سمت درون‌سازی خودرو و استفاده از نهاده‌های تولید داخلی برای ساخت تمامی قسمت‌های بدنه خودرو و حتی موتورسیکلت در جهت توانمندسازی صنعت داخلی کشور الزامی است.
 
نجف‌زاده با تاکید بر اینکه قطعه‌سازان در سطح ملی و منطقه‌ای از توانایی تولید بخش عظیمی از نهاده‌های خودرو در داخل کشور برخوردار هستند، بیان کرد: هدف‌گذاری و اقدام در این جهت به توسعه فضای کسب و کار به خروج صنعت خودرو و موتورسیکلت از وابستگی منتج خواهد شد.
 
به اعتقاد وی ما دچار عدم یکپارچگی استراتژیک در این حوزه هستیم که با توجه به تلاش‌های وزیر صمت در این حوزه، مطمئنا استراتژی یکپارچه‌سازی و تکیه به توان داخلی، میان خودروسازان و قطعه‌سازان داخلی به صورت پیوسته نهادینه شده و خروج صنعت موتورسیکلت از وابستگی را به دنبال خواهد داشت.