تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANINEWS.IR


تصویب اخذ عوارض از دکل‌های مخابراتی در سال ۹۹
تاريخ خبر: دوشنبه، 14 بهمن 1398 ساعت: 10:28

 به گزارش گروه پارلمان شهری تهرانی نیوز، لایحه نحوه محاسبه عوارض نصب و نظارت دوره‌ای دکل‌های مخابراتی تهران موضوع دیگری بود که در دستور جلسه نوبت عصر شورای شهر تهران قرار گرفت. 

ناهید خداکرمی با بیان اینکه یک کمیته صدور مجوز بر نصب دکل‌های مخابراتی در شرکت ارتباطات شهر فعال است، اظهار کرد: این در حالی است که این دکل‌ها توسط اپراتورهای مختلف نصب می‌شود، اما درآمدهای آن صرفا به افراد خاص می‌رسد و این در حالی است که نصب دکل در شهر چهره کل شهر را خراب می‌کند.
 
وی با بیان این که براساس این لایحه شهرداری تهران برای بهره‌برداران حقیقی و یا حقوقی دکل‌های مخابراتی مبالغی را در نظر گرفته است، اضافه کرد: این مبالغ براساس یک فرمول خاص محاسبه می‌شود و شهرداری موظف است ظرف یک ماه نسبت به نظارت بر نصب دکل‌ها اقدام کند.
 
وی با بیان این که به طور کلی باید برای نصب دکل در شهر به دلیل عارضه‌هایی که ایجاد می‌کنند، عوارض تعیین کنیم، افزود: شهرهای دیگر این مهم را انجام دادند، اما  تهران از این درآمد پایدار غافل است.
 
در ادامه وحید عرب مدیر اداره کل وصول درآمد شهرداری نیز با بیان این که اخذ عوارض از دکل‌ها بنا به دلایلی باطل شده بود، اضافه کرد: اما چندی پیش مشهد توانست با رفع مشکلات پیش رو به این درآمد پایدار دست یابد، ما نیز با همان رویکرد مشهد یک فرمول براساس ارتفاع دکل، قیمت منطقه و ضریب کاربری مشخص کردیم.
 
وی با بیان این که براساس نوع دکل و ارتفاع آن قیمت‌های سالانه بین ۲ الی ۳ میلیون تا ۲۱ الی ۲۲ میلیون از آنها اخذ می‌شود، عنوان کرد: ۷۱۰۰ دکل در تهران داریم که اگر این رقم را محاسبه کنیم می‌ببینم چه درآمدی نصیب شهرداری می‌شود و این در حالی است که اجاره زمینی همین دکل‌ها اگر بر روی زمین بود بیش از ۷۰ میلیارد تومان محاسبه شده است.
 
در نهایت اعضای شورای اسلامی شهر تهران به لایحه نحوه محاسبه عوارض نصب و نظارت دوره‌ای بر دکل‌های مخابراتی تهران رای مثبت دادند.
 
در ادامه اعضای شورای شهر پیشنهاد دادند که ضریب ۷۵ صدم به یک ارتقاء یابد که محسن هاشمی در واکنش به این پیشنهاد توضیح داد: اگر ما ۷۵ صدم را به ضریب یک افزایش دهیم شاهد افزایش ۶۲ درصدی نرخ ورود به محدوده طرح ترافیک خواهیم بود که در چنین فضای انتخاباتی این رقم خوب نیست و هیات تطبیق فرمانداری نیز این مصوبه را قطعا برمی‌گرداند و حتی دیوان عدالت اداری می‌تواند این مصوبه را ابطال کند.
اعضای شورای شهر تهران  به تبدیل ضریب ۷۵ صدم به یک در تعیین نرخ ورودی به محدوده طرح‌های ترافیکی پاسخ منفی دادند اما با افزایش قیمت طرح ترافیک از ۲۳ هزار تومان به ۲۸ هزار تومان موافقت کردند.
 
همچنین تعدادی از اعضای شورا به آمار ۲۰ درصدی شهروندانی که روز را رزرو کرده اما وارد محدوده نشده اند گلایه کردند، یوسف حجت با بیان این که ما یک سقف را برای ورود به محدوده طرح ترافیک مشخص کردیم و از افراد خواسته‌ایم که حضور خود را در محدوده طرح از روزهای قبل اعلام کنند که اصطلاحا به آن رزرو گفته می‌شود گفت: اگر جریمه‌ای برای این رزرو نگذاریم ممکن است یک نفر تمام روزهای سال را رزرو کند و ممکن است یک روز بیرون از خانه بیاید.
 
در نهایت اعضای شورای اسلامی شهر تهران  به این پیشنهاد رای مثبت دادند و بر همین اساس از سال آینده اگر شهروندی روزهای ورود به طرح ترافیک را رزرو کند اما وارد نشود ۲۰ درصد از این مبلغ در حساب کاربری وی منظور می‌شود.
 
در ادامه ناهید خداکرمی پیشنهاد کرد که به دستیاران مقیم مراکز درمانی و آموزشی که در مرکز شهر قرار دارند تخفیف داده شود که شهربانو امانی در مخالفت با این طرح  عنوان کرد: اگر ما بخواهیم به دستیاران مراکز درمانی تخفیف ورود به محدوده طرح ترافیک بدهیم پس مابقی دستیاران چه اتفاقی برایشان می‌افتد؟در نهایت این پیشنهاد به تصویب اعضای شورا نرسید.