تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANINEWS.IR


پدیده فرونشست یکی از سه چالش اصلی شهر تهران است
تاريخ خبر: چهارشنبه، 22 آبان 1398 ساعت: 12:50

 به گزارش گروه پارلمان شهری تهرانی نیوز، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه پدیده فرونشست یکی از سه چالش اصلی شهر تهران است، گفت: در این زمینه می‌توان از خروجی تحقیقات مرکز مطالعات استفاده کرده و با آوردن آن به شورای شهر این موضوع را به یک مصوبه تبدیل کنیم.

زهرا نژادبهرام عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران با حضور در نشست تخصصی کاهش خطرپذیری پدیده فرونشست ناشی از تغییرات آب زیرزمینی شهر تهران با بیان اینکه مسأله فرونشست یک موضوع جدی است که کمتر به آن پرداخته شده است، اظهار کرد: همگی ما با پدیده‌هایی همانند زلزله آشنا هستیم و برای آنها سازوکاری اندیشیده‌ایم و می‌دانیم که پیش از زلزله، زمان زلزله و پس از آن چه اقداماتی باید انجام شود، اما موضوع اساسی اینجاست که به بحث فرونشست کمتر توجه شده است. این در حالی است که سه بحران جدی زلزله، سیلاب و فرونشست شهر تهران را تهدید می‌کند.
 
وی با بیان اینکه فرونشست برخلاف موارد دیگر همانند سیل و زلزله یک پدیده عارضی برای شهر تهران است، عنوان کرد: ما در دو تا سه دهه گذشته شاهد پدیده فرونشست در تهران بوده‌‌ایم که این اتفاق ناشی از نوع زندگی ما در شهری به مساحت 700 کیلومترمربع و با جمعیتی بیش از 12 میلیون نفر است. البته استفاده زیاد از منابع آبی، تغییرات اقلیمی و خشکسالی از جمله موارد دیگری است که باعث شده ما با این پدیده روبرو شویم.
 
عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه عوارض پدیده فرونشست در شهر تهران و در پایتخت قابل مشاهده است، تصریح کرد: بر اساس مطالعات انجام شده پدیده فرونشست به ترتیب در کالیفرنیا، اندونزی و در نهایت تهران اتفاق افتاده است و ما شاهد فرونشست زمین به وسعت 15 تا 25 سانتی‌متر در شهر تهران به خصوص در حاشیه‌های جنوبی این شهر هستیم.
 
نژادبهرام ادامه داد: پدیده فرونشست از حاشیه‌های جنوبی شهر تهران در حال حرکت به سمت شرق تهران است و پل‌ها، راه‌های ارتباطی و همچنین ریل راه‌آهن را تحت تأثیر قرار داده است و با توجه به اهمیت موارد یادشده نباید از کنار این موضوع به سادگی عبور کنیم.
 
نژادبهرام با تأکید بر این نکته که موارد قانونی و حقوقی در بحث فرونشست بسیار کمیاب و نادر است، گفت: این موارد حقوقی حتی به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسند. در مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری در سال‌های 94 و 95 و پس از وقوع حادثه خیابان شهران تأکید شده تا روی این موضوع بررسی‌های لازم صورت گیرد.
 
وی با اشاره به اینکه در بحث فرونشست‌ها ما به حساس‌سازی اجتماعی نیازمند هستیم، اضافه کرد: در گام اول به منظور جلوگیری از پدیده فرونشست باید مسئولان، مدیران و شهروندان نسبت به این موضوع حساس شده تا راهکارهایی برای جلوگیری از این موضوع اندیشیده شود. حتی برخی از اساتید حوزه شهرسازی مطرح می‌کنند که فرونشست یک موضوع جدی است و در این باره نباید سخت گیری کنیم. اما این یک خطر جدی است که کمتر به آن توجه شده و در وهله اول مهم‌ترین گام برای رسیدن به قوانین مناسب، حساس‌سازی در این زمینه است.
 
نژادبهرام گفت: وضعیت فعلی نشان می‌دهد مسئولان نسبت به تدوین قوانین در این زمینه دغدغه‌ای ندارند. این در حالی است که در شورای شهر به طور مداوم نسبت به این موضوع تذکراتی را اعلام کرده‌ایم زیرا فرونشست یکی از سه مسأله اساسی شهر تهران است.
 
عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه اگر مفاد قانونی لازم در این باره تهیه شود مطالعات بهتری نیز صورت خواهد گرفت، تصریح کرد: در این باره انتظار قانون‌گذاری از هیأت دولت یا حتی قانون‌گذارهای محلی به دور از انتظار است و ما باید به سمت مواد قابل دسترس‌تر برویم. در حال حاضر مرکز مطالعات شهرداری تهران مطالعه مناسبی در این زمینه انجام داده و خروجی این مطالعه می‌تواند به یک لایحه تبدیل و در شورای شهر مورد بررسی قرار گیرد تا در نهایت به تصویب برسد و حتی با یک بودجه اندک بتوان کار خود را در این زمینه آغاز کرد.
 
وی با بیان اینکه شواهد نشان می‌دهد مدیریت بحران در دوره‌های گذشته در مورد رصد پدیده فرونشست در شهر تهران دغدغه‌ای نداشته است، اضافه کرد: این در حالی است که جان شهروندان در حاشیه جنوبی شهر تهران به شدت در خطر است و ما باید در بحث فرونشست به سه بخش قبل از فرونشست، هنگام فرونشست و پس از فرونشست توجه کرده و برنامه‌هایی را نیز برای آنها در دستور کار قرار دهیم زیرا فرونشست می‌تواند در آینده به یکی از بحران‌های شهر تهران تبدیل شود.
 
نژادبهرام با بیان اینکه قانون ملی ساختمان برای سازه‌ها در زمان زلزله تمهیداتی را در نظر گرفته است، عنوان کرد: این در حالی است که در رابطه با فرونشست ساختمان‌ها، زیرساخت‌های شهری و سازه‌ها دستورالعملی در نظر گرفته نشده و بهتر است سازمان نظام مهندسی نیز به این موضوع ورود و دستورالعمل‌های لازم را در این باره تدوین و اجرایی کند.
 
این عضو شورای شهر تهران با اشاره به بازدید خود از تصفیه‌خانه فیروزبهرام گفت: در بازدید از این تصفیه‌خانه تزریق استحصال انجام شده از فاضلاب‌های شهری به سفره‌های آب زیرزمینی موضوعی بود که بر آن تأکید کردم و آن را پیگیری می‌کنم. متأسفانه آبی به سفره‌های زیرزمینی نمی‌رسد. این در حالی است که می‌توان بخشی از آب استحصال شده از طریق فاضلاب را به چاه‌هایی که مورد استفاده قرار نمی‌گیرند تزریق کنیم. متأسفانه در شهر تهران ما تمام راه‌ها برای رسیدن آب به سفره‌های زیرزمینی را بسته‌ایم. پیاده‌روها آسفالت شده‌اند و هیچ راه نفوذی وجود ندارد. قنات‌ها، راه‌آب‌ها و ... مسدود شده و این باعث شده که پدیده فرونشست نیز تشدید شود.
 
وی با تأکید بر این نکته که دو دهه خشکسالی فشار زیادی را به زمین وارد کرده است، گفت: باید اقدامات جدی را آغاز کنیم تا بتوانیم از بروز یک بحران جلوگیری کنیم. در همین ارتباط می‌توان کارگروه مشترکی بین وزارت نیرو و شهرداری تهران تشکیل داده و این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم. اگر در این باره اقدامات لازم انجام نشود به طور حتم خطوط فاضلاب، آب‌رسان، گاز و حتی متروی تهران نیز بر اثر فرونشست دچار چالش‌های جدی می‌شوند.
 
وی با طرح این سؤال که بعد از فرونشست چه اقداماتی باید انجام شود، گفت: سازمان زمین‌شناسی و مکانیک خاک باید در این باره به کمک ما بیایند و اقداماتی که لازم است در این زمینه انجام شود را مورد بررسی قرار دهند. متأسفانه ما آنچه را که روی زمین است به عنوان نشانه‌های زمین می‌بینیم. این در حالی است که شهر اصلی زیر زمین است و ما کمتر به آن توجه می‌کنیم. شهر زیرزمینی ما در معرض خطر است و زلزله اخیر، سیلاب‌هایی که در ابتدای سال اتفاق افتاد و همین‌طور زلزله سال گذشته سر پل ذهاب، هشدار زمین به ما محسوب می‌شود. شهر دوستدار زمین یک شهر توسعه‌گراست.