دانشمندان عقیده سنتی تاثیر اختلافات بیولوژیکی زنان بر مهارتهای ریاضی و عدم موفقیت آنان در رشتههای مهنسی، فناوری و ریاضیات را مردود اعلام کردند.
به نقل از نیوزویک، بر اساس نتایج تحقیقات، مغز دختران و پسران مشابه و توانایی درک ریاضی آنان نیز یکسان است.
این تحقیق شامل 104 کودک در محدوده سنی 3 تا 10 سال بود که 55 نفر این شرکتکنندگان را دختران تشکیل میدادند.
در این تحقیق کودکان فیلمی آموزشی مشاهده کردند که شامل مفاهیم ریاضی مانند شمارش و دیگر موارد بود و در همین زمان دانشمندان فعالیت مغز کودکان را با استفاده از اسکنر ام ار ای بررسی کردند.
محققان در گروه بزرگسالان نیز که شامل 38 مرد و 25 زن بود آزمایشی مانند گروه کودکان انجام دادند. سپس فعالیت مغزی کودکان با بزرگسالان مقایسه شد.
نتایج نشان داد، هیچ تفاوتی بین عملکرد مغزی کودکان دختر و پسر وجود نداشت.
این گروه همچنین نتایج آزمون توانایی ریاضی را در 97 کودک در سنین 3 تا 8 سال بررسی کردند که 50 نفر از این گروه نیز دختران بودند. در این بررسی نیز عملکرد مغزی دختران و پسران به یک میزان بود.
محققان اظهار کردند: پردازش عصبی ریاضیات با میزانی مشابه در پسران و دختران پیشرفت میکند.
محققان گفتند: " شواهد اندک از تفاوتهای ذاتی و بیولوژیکی جنسیتی در توانایی ریاضیات باعث شده بحث در مورد عدم حضور دختران و زنان در زمینههای STEM (علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات) ایجاد شود."
بین سالهای 2015 و 2016، زنان فقط 35.5 درصد از دانشجویان STEM را در ایالات متحده تشکیل میدادند که 32.6 درصد در دورههای کارشناسی ارشد و 33.7 درصد در سطح دکترا بودند.
جسیکا کانتون، استاد علوم اعصاب از دانشگاه کارنگی ملون ایالات متحده و محقق این تحقیق اظهار کرد: "علم با عقاید عامیانه همسو نبود و شاهد عملکرد مشابه در هر دو جنس بودیم".
کانتون گفت: "پذیرش جامعه، اختلافات کوچک بین دختران و پسران را تشدید کرده و می تواند در نحوه برخورد با آنان در علوم و ریاضیات تاثیر داشته باشد. پس باید آگاهی داشته باشیم و نشان دهیم ما افرادی نیستیم که نابرابریهای جنسیتی را ایجاد میکنیم".
آلیسا کرسی، دانشمند فوق دکترا در گروه روانشناسی دانشگاه شیکاگو و محقق ارشد این تحقیق گفت: "فقط تشابه در مسایل ریاضی مشاهده نشده بلکه این تشابه در کل مغز بود".
وی گفت: "انسانها مشابه یکدیگرند و ما آنان را متفاوت میبینیم."
در اوایل سال جاری، گروه جداگانهای از محققان به این نتیجه رسیدند که در امتحانات طولانیتر ریاضی و علوم، دختران نمره بهتری کسب میکنند.
Matthijs Oosterveen ، محقق دانشگاه اراسموس روتردام از دیگر محققان این تحقیق گفت: "این تحقیق قدرت زنان را در مواردی که تاکنون نادیده گرفتهشده بودند را اثبات میکند. نتایج این تحقیق میتواند در کلیشههای جنسیتی شکلگرفته از عقاید سنتی، تعادل ایجاد کند."
نتایج این تحقیق در نشریه NPJ Science of Learning منتشرشده است.