تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANINEWS.IR


از ابتدای سال 97 همه تولیدکنندگان موتورسیکلت موظفند استاندارد روز اروپا را داشته باشند
تاريخ خبر: چهارشنبه، 24 دی 1393 ساعت: 14:34

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت : باید بتوانیم فناوری های کهنه تولید خودرو را پشت سر بگذاریم و به سمت فناوری خودروهای روز دنیا حرکت کنیم.

به گزارش خبرنگار شهرداری نیوز، سعید متصدی افزود : ما همان گونه که در سال 82 و 83 سرب را از بنزین حذف کردیم ، بنزن را نیز از هوای تهران حذف خواهیم کرد .

معاون سازمان حفاظت محیط زیست افزود  : در همین رابطه وزارت نفت مکلف شده است تا  1/5 سال آینده طرح کهاب را اجرا کند که این طرح شامل کاهش هدایت و انتشار بخارهای بنزین در مخازن ، تانکر و نازل جایگاه ها است.

وی در ادامه به اقدام محیط زیست در وزارت نفت و نحوه تولید خودروها اشاره کرد و گفت : بر همین اساس هفته گذشته توقف شماره گذاری  5 خودرو را به راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی اعلام کردیم.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست افزود : استاندارد خودروها از سال  84 تا  92  ارتقایی نداشته و در این مدت شاهد توقف شماره گذاری نبودیم در حالیکه این اقدام سازمان حفاظت محیط زیست روال است و نباید از توقف شماره گذاری این خودروها تعجب کرد .

متصدی گفت : در اقدامی دیگر تا اوایل سال  96 اگر پالایشگاهی توان توزیع سوخت یورو 4 و یورو 5 را نداشته باشد فعالیتش متوقف می شود.

وی درباره استاندارد میزان آلایندگی سوخت در موتورسیکلت ها نیز گفت : از ابتدای مهر امسال استاندارد یورو 3 در موتورسیکلت ها اجرا می شود و از ابتدای سال 97 همه تولیدکنندگان موتورسیکلت موظفند استاندارد روز اروپا را داشته باشند و موتورسیکلت استاندارد بر اساس استاندارد روز اروپا انژکتوری است و کاتالیست دارد .

معاون سازمان حفاظت محیط زیست افزود : البته به علت اینکه هرموتورسیکلت 5 برابر خودروهای دیگر آلایندگی ایجاد می کند وزارت نفت موظف شد جایگزینی این موتورسیکلت ها با مدل های برقی را در دستور کار قرار دهد.

افزایش تعداد روزهای پاک در کلانشهرها

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در بیشتر کلانشهرها تعداد روزهای پاک در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است.

متصدی افزود: از ابتدای سال تا پانزدهم دی امسال 13 روز پاک در شهر تهران داشتیم که این رقم در مدت مشابه سال گذشته سه روز بود.

وی گفت : تعداد روزهای سالم هم در این مدت 192 روز بود که سال گذشته با 172 روز سالم مواجه بودیم.

متصدی افزود: تعداد روزهای ناسالم نیز امسال 86 روز بود که این تعداد در سال گذشته 116 روز بود.

وی گفت‌: امسال تا امروز هیچ تعطیلی و قرارگرفتن در مرز اضطرار در هوای شهر تهران نداشتیم و فقط دو هفته پیش برای اینکه سازمان هواشناسی پیش بینی افزایش پایداری هوا را داشت ، جلسه کارگروه کمیته اضطرار آلودگی تهران تشکیل شد تا از قرارگرفتن وضع هوای تهران در وضع اضطرار پیشگیری شود.

وی درباره هوای شهر کرج نیز افزود: از ابتدای سال تا 15 دی 38 روز پاک داشته ایم که این تعداد در مدت مشابه سال گذشته  19 روز بود.

متصدی گفت : تعداد روزهای سالم هوای شهر کرج امسال  159 روز و در مدت مشابه سال گذشته 146 روز بود و امسال با 37 روز ناسالم مواجه بودیم که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 81 روز بود.

وی گفت: سال گذشته در شهر اصفهان شاهد دو روز پاک بودیم که تا پانزدهم دی امسال شانزده روز پاک در این شهر داشته ایم و با وجود اینکه در سال گذشته اصفهان شاهد دو روز خطرناک بود ،امسال تاکنون در اصفهان شاهد روز خطرناک نبودیم.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست افزود: سال گذشته شاخص هوا در شهر اراک 4 روز خطرناک داشت که امسال تا 15 دی در این شهر چنین شاخصی نداشته ایم و علاوه بر این شاهد 41 روز پاک هم بودیم.

متصدی گفت : این افزایش روزهای پاک در کلانشهرها را ناشی از توزیع سوخت یورو 4 می دانیم.

وی در ادامه به میزان بنزن هوای محیط در شهر تهران اشاره کرد و گفت : بیشترین میزان غلظت بنزن در اطراف پمپ بنزینهاست و هر چه سوخت غیر استاندارد باشد میزان بنزنش بالاتر می رود .

معاون سازمان حفاظت محیط زیست افزود : بر همین اساس روند تغییرات غلظت بنزن در هوای محیط شهر تهران از سال  89 تا  93 رو به کاهش است به این ترتیب که متوسط غلظت بنزن در هوای شهر تهران در سال  89 حدود 805 PPB ، سال 90 حدود 390PPB ، سال  91  حدود  278 PPB ، سال  92 حدود 135 PPB و سال  93 حدود 6/5 PPB بوده است .

وی گفت : اگر چه میزان بنزن موجود در هوای شهر تهران از سال  89 تا کنون چندصد درصد کاهش داشته ، اما سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که میزان بنزن در هوای شهرها باید صفر باشد .

متصدی افزود: هم اکنون بنزین یورو 4 در شهرهای تهران ، کرج ، اراک ، مشهد ، اصفهان و تبریز توزیع می شود.

وی ساماندهی سوخت خودروهای دیزلی و گازوئیل سوز را نیز از اقدامات یکسال گذشته خواند و گفت: گازوئیل تولیدی کشور 7 تا  9 هزار  پی پی ام گوگرد داشت که امروز به استاندارد زیر 50 پی پی ام رسیده است که این گازوئیل هم اکنون در کرج ، اراک ، تهران، شیراز و مشهد توزیع می شود .

معاون سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به بحث یکپارچه سازی معاینه فنی خودروها اشاره کرد و گفت : با این سیستم میزان تقلبها به حداقل می رسد و ارتباط مناسبی هم با سیستم شماره گذاری نیروی انتظامی برقرار خواهد شد       . 

متصدی گفت : تلاش شده است میزان اندازه گیری ها در مراکز معاینه فنی از طریق دستگاه صورت گیرد.

حذف سوخت گازوئیل و مازوت در نیروگاهها

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت‌: امسال آخرین سالی است که نیروگاهها ، گازوئیل و مازوت مصرف می کنند و از سال آینده در همه فصول سال در نیروگاهها از سوخت گاز طبیعی استفاده می شود.

متصدی افزود: هم اکنون نیروگاههای ما روزانه چهل میلیون لیتر مازوت و 10 تا 15 میلیون لیتر گازوئیل مصرف می کنند که با هماهنگی وزارت نیرو امسال سعی کردیم میزان استفاده از سوخت های سنگین را در نیروگاهها به حداقل برسانیم .

وی گفت: سال 92 میزان سوخت گاز تحویلی به نیروگاهها روزانه  80 میلیون متر مکعب و امسال 100 تا 110 میلیون متر مکعب بوده است.

متصدی در ادامه به برنامه های روز هوای پاک که در دو سطح استانی و ملی برگزار می شود، اشاره کرد و گفت:  28 دی ماه یک روز قبل از روز هوای پاک همایشی برگزار می شود که همه دستگاههای مختلف عملکرد خود را در خصوص ارتقای شاخصه های محیط زیست تبیین کنند.

وی گفت: در همین روز سیستم پایش بر خط 35 کارخانه سیمان افتتاح می شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست  گفت:‌ قرار شده است در بیست و نهم دی روز هوای پاک معاون اول رئیس جمهور خودروی خود را به مرکز معاینه فنی ببرد و از رئیس جمهور هم درخواست شده است با خودروی عمومی به محل کار خود برود.

متصدی گفت: برگزاری شورای عالی حفاظت محیط زیست به ریاست رئیس جمهور نیز از دیگر برنامه های بیست و نهم دی امسال است.