تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANINEWS.IR


مناسب سازی فضا برای معلولین نیاز به فرهنگ سازی دارد
تاريخ خبر: دوشنبه، 15 دی 1393 ساعت: 15:02

به گزارش گروه پارلمان شهری شهرداری نیوز،عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در حاشیه دیدار مردمی با شهروندان منطقه 9 با اشاره به مناسب سازی معابر و فضاهای شهری برای معلولین گفت: مناسب سازی فضا برای معلولین نیاز به فرهنگ دارد و اعضا شورایاری و سرای محلات در آگاه سازی مردم نقش عمده ای را ایفا می کنند.

علی صابری در پنجاه و هفتمین دیدار مردمی سیدعلیرضا حسینی شهردار منطقه 9 با شهروندان حضور یافت و از نزدیک با نوع مشکلات شهروندان آشنا شد و در خصوص مرتفع شدن آنها نیز راهکارهایی را مطرح کرد.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران در حاشیه این دیدار مردمی در خصوص مناسب سازی فضای شهری برای معلولین و جانبازان گفت: این مبحث سال 1384 در شورای اسلامی شهر تهران مصوب شد و ستاد مناسب سازی نیز از سال 87 آغاز بکار کرد.

وی افزود: این ستاد با مشکلات ساختاری مواجه بود و عملا مشخص نیست که معاونتهای موازی که عضو ستادند چه کارهایی را باید انجام بدهند و تکلیف مناطق تهران هم معلوم نیست و  استانداردهای مختلفی از سوی سازمانهای بهزیستی و بنیاد شهید و یا استانداری در قالب شیت های مختلف برای مناسب سازی رعایت می شود.

صابری تصریح کرد: تمام فعالیتهای این سازمانها می تواند بهره هایی از حقیقت داشته باشد اما تمام و کامل نیست و اگر این چنین باشد در حد تئوری باقیمانده است و عملی نشده و متاسفانه مصلحت ها و منافع آنی باعث می شود که این مسایل را فراموش بکنیم.

وی ادامه داد: بخش عمده ای از پیاده روها را شهرداری درست نمی کند و معابر فرعی و کوچه ها را مردم درست می کنند و این معابر بعنوان معبر عمومی متعلق به شهرداری است و عملا مردم به سلیقه خودشون در آن فضا عمل می کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه مناسب سازی در کنار مسایل قانونی نیاز به فرهنگ سازی دارد نیز گفت: متاسفانه باید بگوییم که فرق معلول و غیر معلول یک ثانیه است و اتفاق خوب جهت آگاه سازی مردم می تواند توسط شورایاری ها و سرای محلات رقم بخورد و در اماکن عمومی نیز باید مسئولین عمل کنند که مشکلات خاص خود را دارد.

وی اضافه کرد: معابر تهران به واسطه مشکلات طبیعی چون در شیب واقع شده استاندارد نیست  و شهرهایی که درشیب هستند هرچند به خاطر قرارگیری پای کوه هوای سالم دارند ولی این شرایط برای معلولین نامناسب ترین حالت است و باعث می شود که پله در شیب ایجاد شود و فضاها همسطح نباشد و خود ما مسئولین بصورت انسان ساخت به آن دامن زده ایم و مشکلاتی را به وجود آمده است.

صابری با بیان اینکه معلولین نه تنها در مسایل مربوط به خودشان بلکه در مورد تمام مسایل باید اظهار نظر کنند نیز خاطرنشان کرد: طبیعی است که در این راستا معلولین هم وظایف فردی و اجتماعی دارند و به این شکل که دیگران را وادار بکنند تا مسئولیت پذیر باشند و همچنین از مزایای ارائه شده برای خود سوء استفاده نکنند تا به جامعه معلولین لطمه نخورد.

وی در خصوص احداث مجموعه های ورزشی و تفریحی برای معلولین در پایتخت نیز گفت: ساخت چنین مجموعه هایی نیاز به مصوبه شورا ندارد بلکه به اعتبار نیاز هست تا در چهار گوشه شهر این طرح را داشته باشیم و اصل این است که معلولین بتوانند برای ورزشهای عادی به تمام ورزشگاه ها بروند و برای ورزش  خاص خودشون باید بتوانند به ورزشگاه های اختصاصی در 4 نقطه شهر مراجعه کنند و سالن های دیگر طوری باشد که معلولین بتوانند استفاده کنند.

سیدعلیرضا حسینی شهردار منطقه 9 نیز با اشاره به مناسب سازی فضاها و اماکن عمومی برای قشر معلولین و جانبازان گفت: همسطح سازی و تسهیل تردد همواره در دستور کار این شهرداری قرار دارد و اقدامات اساسی در این راستا انجام شده است.

وی افزود: طی سالجاری براساس تقاضای شهروندان و عزیزان معلول و جانباز عملیات همسطح سازی ، آسفالت و جدول کاری در حریم منازل آنها اجرایی شده است.

حسینی تصریح کرد: متاسفانه بیشترین آسیبی که معلولین را تهدید می کند در خصوص معلولیت جسمانی نیست بلکه موضوعات اجتماعی وتبعیض هایی که در جامعه وجود دارد است وشهرداری به واسطه تغییر رویکردی که در سالهای اخیر داشته به این موضوع توجه ویژه ای کرده است.

وی ادامه داد: شهرداری در چند سال اخیر با مناسب سازی معابر و حتی سرویس های بهداشتی و امور خدماتی سعی کرده نوع نگاهش را منتقل کند و انتظار می رود که دیگر نهادها در بخش اجرایی همراهی و این مشکلات را حل کنند.

شهردار منطقه 9 خاطرنشان کرد: یکی از وظایف ما  در جامعه توجه به قشر معلولین است و در حوزه عمرانی وآنچه را که در حوزه مربوط به شهرداری می شود را مورد توجه قرار داده و در اسرع وقت اجرایی کنیم