تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANINEWS.IR


لزوم تاسیس صندوق حمایت از خودروسازان
تاريخ خبر: چهارشنبه، 11 مهر 1397 ساعت: 15:35

به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر تهرانی نیوز، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به تحلیلی درخصوص وضعیت بازار خودرو پرداخت.

احمد انارکی محمدی اظهار داشت: آشفتگی بازار مختص به بازار خودرو نبوده و تمام بازار ها را در برگرفته و بدیهی است که نمی توان بازار خودرو را جدا از بازارهای دیگر در نظر گرفت ولی هر چقدر فاصله قیمتی بین بازار و کارخانه در یک حوزه بیشتر و قدرت نگهداری یک کالا بالاتر باشد آشفتگی در آنجا بیشتر به چشم آمده و متقاضی آن کالا بیشتر می شود.
 
وی افزود: خودرو فاسد شدنی نبوده و تفاوت قیمت کارخانه و بازار در مورد آن چشمگیر است و حتی در صورتیکه کالایی یافت شود که مابه التفاوتی در بازار معادل خودرو داشته ولی فاسد شدنی باشد مثل یک ماده غذایی، در این صورت باز هم خودرو جذابیت و متقاضی بیشتری خواهد داشت.
 
محمدی افزود: زمانی که بازار آشفته می شود طبیعتا بخشی از مردم نگران کاهش ارزش پول خود بوده و قصد دارند پول خود را تبدیل به چیزی کنند که اگر نوسان قیمتی در کشور ایجاد شد سرمایه آنان نیز تابعی از کل کشور باشد. بنابراین افراد بنا بر اسنتباط و قدرت خریدشان به سمت خرید ارز، سکه، مسکن، خودرو و .. می روند. در شرایطی که گرانی و افزایش قیمت، اکثر حوزه ها را در بر گرفته کار درستی نیست که تنها از افزایش قیمت و گرانی در حوزه خودرو صحبت کنیم.
 
نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی افزود: در چنین مواقعی لازم است بر بازارهایی که قابل کنترل هستند نظارت بیشتری داشته و این یک نوع نظام نظارتی است، چون ممکن است در چنین شرایطی کنترل برخی بخش ها دشوارتر یا غیر ممکن باشد.
 
وی افزود: به عنوان نمونه در مورد خودرو اگر حتی قصد نداریم تمام پول و سود را به خودروساز بدهیم بهتر است یک صندوق حمایت ایجاد کرده که مابه التفاوت قیمت خودرو با کسر سودی مشخص برای خودروساز به آن صندوق واریز شده و مبلغ حاصله را به عنوان نمونه صرف ایجاد یک سازمان تحقیقات خودرو و یا یک پلتفرم داخلی صد در صد ایرانی کرده که دارای این قابلیت باشد که بر اساس آن چند نوع خودرو تولید شود.
 
وی در پایان گفت: متاسفانه همواره پول هایی را که در چنین بحران هایی و به دلیل فاصله دو قیمت به وجود آمده هدر داده ایم و بهتر است روی فاصله قیمت هایی که گاهی اوقات پیش می آید هدفگذاری کرده و برنامه ریزی بلند مدتی را صورت بدهیم که در نهایت منافعش به کل مردم برسد نه اینکه در جهت منفعت آنی بخش کوچکی از مردم قدم برداریم.