تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANINEWS.IR


«تنگه ابو قریب» بهترین فیلم/ حاتمی کیا بهترین کارگردان/امین حیایی و سارا بهرامی بهترین بازیگر
تاريخ خبر: دوشنبه، 23 بهمن 1396 ساعت: 10:08

 


سرویس فرهنگی فردا: اعلام اسامی نامزد‌های جشنواره سی و ششم فجر خالی از حاشیه نبود. تقریبا در تمامی رشته ها، اسامی قابل پیش بینی بود، اما اعلام نامزد‌های بخش بازیگری باعث شد تا سوالات زیادی برای اهالی سینما درباره فرایند تصمیم گیری داوران به وجود بیاید.
اعلام دو بازیگر به عنوان نقش اول زن یک فیلم (سارا بهرامی و مهناز افشار برای دارکوب)، سه بازیگر به عنوان نقش دوم زن یک فیلم (عرق سرد)، کاندیداتوری پژمان جمشیدی و عدم نامزدی ساعد سهیلی در این بخش باعث شد تا داوران جشنواره فجر نشان دهند تعریف آن‌ها از بازیگری با تمام معیار‌های استاندارد موجود در دنیا متفاوت است و حضور محمدرضا فروتن در هیات داوران خود گواه این موضوع است.


بهترین جلوه‌های بصری: تنگه ابوقریب
با تعریف استانداردی که از جلوه‌های بصری به عنوان امری خلاقانه بعد از فیلمبرداری اعمال می‌شود، دو فیلم چهارراه استانبول و تنگه ابوقریب از بیشترین و تاثیرگذارترین جلوه‌های بصری استفاده کردند که تنگه ابوقریب با اختلاف بیشتری نسبت به فیلم دیگر در جایگاه اول قرار می‌گیرد.


بهترین جلوه‌های میدانی: محسن روزبهانی
جلوه‌های میدانی در سینمای ایران صرفا مربوط به فیلم‌های جنگی می‌شود. در بین
۵ نامزد این رشته که همگی فیلم‌های جنگی محسوب می‌شوند، نام محسن روزبهانی به عنوان طراح جلوه‌های میدانی سه فیلم به وقت شام، تنگه ابوقریب و سرو زیر آب به چشم می‌خورد.


بهترین چهره پردازی: سعید ملکان؛ تنگه ابوقریب
دو فیلم کامیون و دارکوب صرفا به خاطر چهره پردازی یکی از شخصیت‌های اصلی در این بخش نامزد شده اند و می‌توان با اختلاف، سعید ملکان را برای چهره پردازی تنگه ابوقریب شایسته کسب این عنوان دانست.


بهترین طراحی لباس: بمب
وجود نام مارال جیرانی در این بخش به عنوان طراح لباس فیلم مغز‌های کوچک زنگ زده آن هم در حالیکه شخصیت‌های اصلی تی شرت مشکی و سفید بر تن می‌کردند و شخصیت فرعی فیلم در لحظات زیادی از زمان فیلم، لباس آ. ث. میلان می‌پوشید باعث شده تا معیار‌های داوران کمی عجیب به نظر برسد، اما می‌توان از اسامی نتیجه گرفت سارا خالدی زاده برای فیلم بمب از بیشترین شانس برای کسب این عنوان برخوردار است.


بهترین طراحی صحنه: تنگه ابوقریب
طراحی صحنه محمدرضا شجاعی در تنگه ابوقریب نه تنها نسبت به فیلم‌های امسال جشنواره بلکه در مقابل سایر آثار سینمای دفاع مقدس متمایز و قابل توجه است. طراحی صحنه تنگه ابوقریب کاملا در راستای رویداد‌های قصه و بستری مناسب برای کارگردان جهت خلق تصاویر بدیع باشد.


بهترین صدابرداری و صداگذاری: تنگه ابوقریب و به وقت شام


بهترین موسیقی متن: النی کاریندرو یا کارن همایونفر
نام النی کاریندرو به عنوان یکی از آهنگسازان برتر تاریخ سینما که موسیقی هایش برای فیلم‌های آنجلوپلوس جاودانه شده است، در بین فهرست اسامی خودنمایی می‌کند و بدون شک واجد شرایط دریافت سیمرغ جشنواره فیلم فجر است. اما اگر قرار باشد یک ایرانی این عنوان را دریافت کند، چه کسی بهتر از کارن همایونفر.


بهترین تدوین: مغز‌های کوچک زنگ زده
در بین اسامی فیلم‌های حاتمی کیا و هومن سیدی از بهترین تدوین برخوردارند که با توجه به ریتم درستی که فیلم سیدی در طول اثر از آن بهره می‌برد، تدوین مغز‌های کوچک زندگ زده شانس بیشتری برای کسب این عنوان دارد.


بهترین فیلمبرداری: تنگه ابوقریب
اگر اتفاق عجیبی نیفتد و هیات داوران تصمیم خارق العاده‌ای نگیرد، فیلمبرداری حمید خضوعی ابیانه برای فیلم بهرام توکلی باید این عنوان را کسب کند.


بهترین نقش مکمل مرد: فرهاد اصلانی
پژمان جمشیدی باید از هیات داوران تشکر کند که بعد از
۲ سال فعالیت در سینما، همچون یک استعداد کشف نشده، نام او را در کنار جمشید هاشم پور، فرهاد اصلانی و مسعود کرامتی قرار دادند. فرهاد اصلانی در مغر‌های کوچک زنگ زده نقش یک گانگستر ایرانی را به خوبی اجرا کرده و شایسته کسب سیمرغ است.


بهترین نقش مکمل زن: سحر دولتشاهی
در جشنواره‌ای که جای خالی ترانه علیدوستی و نگار جواهریان احساس می‌شد و محمدرضا فروتن عضو هیات داوران آن است، باید هم هدی زین العابدین و لیلی رشیدی برای عرق سرد کاندیدای دریافت جایزه بازیگری شوند. سحر دولتشاهی را می‌توان لایق‌ترین فرد در این فهرست دانست.


بهترین نقش اول مرد: امین حیایی
حضور نام نوید محمدزاده صرفا به خاطر پر کردن این فهرست است. از طرف دیگر چه کسی می‌تواند ادعا کند امیر جدیدی نقش اول فیلم تنگه ابوقریب است و او در عرق سرد، به درستی نقش را اجرا کرده؟ امین حیایی که پیشتر برای فیلم شب ساخته رسول صدرعاملی (که فیلم بسیار بدی هم بود) در نقش یک سرباز توانست جایزه بازیگری دریافت کند و بازی او در فیلم شعله ور برای کسب عنوان بهترین بازیگر مرد قابل قبول است.


بهترین نقش اول زن: سارا بهرامی
مهناز افشار و هانیه توسلی به کلی در این فهرست اضافی هستند، اما سارا بهرامی برای ایفای نقش یک معتاد -که به نظر می‌رسد تمام ابعاد بازی را خودش و بدون تکیه بر کارگردانی شعیبی به دست آورده- شایسته دریافت سیمرغ است.


بهترین فیلمنامه: بمب
وضعیت فیلمنامه‌ها آنقدر بحرانی است که بمب باید جایزه بگیرد.


بهترین کارگردانی: حاتمی کیا
اگر به وقت شام ساخته نمی‌شد، هومن سیدی و محمدعلی باشه آهنگر می‌توانستند شایسته کسب سیمرغ بهترین کارگردانی باشند.


بهترین فیلم: تنگه ابوقریب
مغز‌های کوچک زنگ زده و به وقت شام نیز در بین اسامی نامزد‌ها شایستگی‌هایی برای دریافت جایزه دارند، اما تنگه ابوقریب که دارای کارگردانی، طراحی صحنه، بازی‌ها و جلوه‌های میدانی قابل قبولی است، اگر فیلمنامه خوبی هم داشت می‌توانست با اختلاف زیادی این عنوان را کسب کند.