تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANINEWS.IR


بسیاری از مدارس در کنار اتوبان ها و کوچه های دو متری هستند
تاريخ خبر: سه شنبه، 2 آبان 1396 ساعت: 13:15

به گزارش گروه پارلمان شهری تهرانی نیوز؛مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران با حضور در صحن شورای شهر با بیان اینکه بسیاری از مدارس در کنار اتوبان ها و کوچه های دو متری هستند، گفت: هزار مدرسه از چهار هزار مدرسه تهران نیاز به مناسب سازی داشته و همچنین 700 مورد از مدارس در شهر تهران نیاز به ایمن سازی دربرابر خطر زلزله دارد.

 

عباسعلی باقری در شانزدهمین جلسه شورای شهر با تشریح وضعیت فضای آموزشی تهران، ابراز داشت: بسیاری از مدارس در معابری قرار دارند که دارای استاندارد نبوده و در کنار اتوبان ها، داخل کوچه های دو متری و ... واقع شده اند . همچنین تعداد زیادی از مدارس وجود دارند که وسعت آن کفایت مدرسه را نمی کند.

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران در ادامه با بیان اینکه شهر تهران برای رسیدن به حداقل ها 600 مدرسه کمبود دارد، گفت: هم اکنون 700 مدرسه نیز نامناسب است و هزار مدرسه از چهار هزار مدرسه موجود در شهر تهران نیاز به مناسب سازی دارد.

وی گفت: برنامه ای برای تهران تهیه کرده بودیم که اهداف و سیاست های ما در آن مشخص است؛ چرا که از چهار هزار مدرسه ای که در تهران داریم، هزار مدرسه متعلق به غیر هستند، یا به نهادها تعقل دارند یا اوقافی هستند. از این رو در بحث فضای مدارس مشکلات زیادی داریم که شورا و شهرداری می تواند در این زمینه به ما کمک کند

باقری هدف اصلی را ارتقای کیفیت آموزشی در مدارس عنوان کرد و گفت: ما قانونی در آموزش و پرورش برای تشکیل شوراهای آموزش و پرورش داریم، چراکه در این بخش ظرفیت های قانونی وجود دارد که مغفول مانده است. اگر این ظرفیت ها به کمک ما بیاید بسیاری از مشکلات همانند فضای آموزشی قابل حل است.

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران  افزود: بند 3 ماده 13 مربوط به سهم آموزش و پرورش از پنج درصد عوارض شهری است، شهرداری تهران این کار را به صورت دقیق و سیستماتیک انجام می دهد ولی مشکل آنجاست که قانون اعلام کرده است که برای 10 مورد باید عوارض به آموزش و پرورش اختصاص یابد اما در حال حاضر تنها دو مورد را به ما تخصیص می دهند.

وی ادامه داد: ماده 16 قانون شورا صراحت دارد اگر فضای تجاری ساخته می شود، سازندگان باید قسمتی از هزینه خرید فضای آموزشی در شهر را تامین کنند. در حال حاضر میزان کمی از فضای آموزشی در شهر باقی مانده اما به دلیل عدم وجود اعتبار، این فضاهای آموزشی به تدریج از دست می رود.

باقری با تاکید بر ضرورت هماهنگی و تعامل دستگاه های اجرایی، تصریح کرد: ظرفیت های قانونی مثل بند ه تبصره 9 قانون بودجه باید مورد توجه قرار گیرد تا مدارس تبدیل به احسن شوند.

وی همچنین در بخش دیگری از ارایه گزارش خود با اشاره به توزیع درصدی کلاس های مدارس دولتی به تفکیک مدارس، عنوان داشت: بیشترین دانش آموزان در کلاس های 33 تا 37 نفره تحصیل می کنند که نشانه فقر و آسیب ما در این حوزه است.

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران به موضوع آسیب های اجتماعی در مدارس نیز اشاره کرد و گفت: رفتار پرخطر در دوره متوسط اول در مدارس پسرانه 19.7 درصد است. همچنین خشم بالا در دختران در همین مقطع 19.6 درصد است که این آمار وضعیت خوبی را به ما نشان نمی دهد.

باقری به ضرورت توجه به  موضوع حمایت اجتماعی خانواده و مدرسه نیز تاکید کرد و گفت: براساس پژوهش های صورت گرفته حدود 66 درصد از دانش آموزان عنوان کرده اند در حمایت اجتماعی، از همسالان و دوستان خود حمایت می گیرند و جایگاه خانواده در این بخش زمینه شده است.

وی گفت: طرح شهردار مدرسه نیز سال ها مغفول بوده است که امیدواریم با مدیریت جدید و شورای پنجم بتوانیم این طرح را ارتقا دهیم.

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران در ادامه به موضوع سرویس مدارس اشاره کرد و گفت: باید از شهرداری تهران تشکر کرد که سرویس مدارس استثنایی را متقبل شد. در این زمینه با همکاری شورای شهر و شهرداری امکانی فراهم شد تا دانش آموزان معلول و کم توان خدمت خوبی دریافت کنند.

در ادامه جلسه احمد مسجد جامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به وجود 18 مصوبه در شورای شهر درباره آموزش و پرورش، ابراز داشت: 700 مورد از مدارس در شهر تهران نیاز به ایمن سازی دربرابر خطر زلزله دارد که برای این موضوع یک سندی در سال 83 وجود دارد؛ همچنین درباره چگونگی ارایه تسهیلات توسط شهرداری برای توسعه و بازسازی فضاهای آموزشی در شهر تهران سندی مربوط به سال 85 وجود دارد.

وی با اشاره به سند موجود در سال 88 در زمینه «الزام شهرداری تهران به تهیه و ارایه طرح استقبال از مهر» تاکید کرد:  بسیاری از اسناد در این زمینه ها وجود دارد اما در عمل باید موفقیت و عدم موفقیت این اسناد و مصوبات را ارزیابی کرده و برای آینده برنامه ریزی کنیم.

مسجد جامعی: آموزش و پرورش در چهار سال گذشته  113 میلیارد و 500 میلیون تومان از شهرداری دریافت کرده است

مسجد جامعی با اشاره به کمک های صورت گرفته از سوی مدیریت شهری به آموزش و پرورش، تاکید کرد: ردیف های بودجه شهرداری تهران در کمک به آموزش و پرورش مربوط به 50 مدرسه هیات امنایی است که در 22 منطقه شهر تهران پراکنده شده اند. در ادامه نیز این ظرفیت وجود دارد که اقدامات صورت گرفته در گذشته را جمع بندی کرده و برای تقویت مدارس هیات امنایی اقدام کنیم.

وی گفت: در جهت مدیریت یکپارچه شهری قرار بود تعدادی از مدارس توسط آموزش و پرورش مشخص شده تا در همین قالب اداره شود، به نحوی که فعالیت نرم افزاری به عهده آموزش و پرورش و سخت افزاری به عهده شهردرای ها باشد.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به وجود ردیف بودجه تحت عنوان حمایت از توسعه و تجهیز مدارس شهر تهران، گفت: آموزش و پرورش جمعا در چهار سال گذشته مبلغ 113 میلیارد و 500 میلیون تومان از این محل از شهرداری دریافت کرده است که این رقم یک روند تساعدی داشته است در مقابل اثر بخشی تخصیص این اعتبارات و شیوه های بهبود این اثر بخشی نیز بسیار مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: حتی سرویس های بهداشتی مدارس نیز برای ما بسیار مهم بود، چراکه سرویس های بهداشتی مدارس در سلامت آتیه دانش آموزان تاثیر دارد و برای این موضوع اعتباراتی دیده شده بود.

مسجد جامعی ادامه داد: کد پروژه های متعددی در بودجه مدارس همچون دادن ملک، ساختن نمازخانه های دو درب، فضاهای ورزشی و ... وجود دارد که اگر گزارشی از این موارد به شورا ارایه شود، برای جشم انداز بلند مدت مفید خواهد بود.

وی خاطر نشان ساخت: در وضعیت حمل و نقل شهری بعد از اول مهر 30 درصد افزایش ترافیک داریم که بخشی از آن به نادرست بودن پراکندگی مدارس مربوط می شود. در کنار این مورد استقرار نظام مکان یابی مدارس بر اساس سامانه آمایش سرزمین و تحولات جمعیتی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران به موضوع مدرسه تاریخی دارالفنون نیز اشاره کرد و گفت: دارالفنون هم اکنون در اختیار آموزش و پرورش  قرار دارد این در حالی است که شهرداری تا کنون چند بار برای احیای ساختار آموزشی در شهر تهران و توجه به دارالفنون اعلام آمادگی کرده است که امیدواریم به این موضوع توجه شود.

میرلوحی: انعقاد تفاهم نامه در زمینه آموزش حقوق شهروندی و فرهنگ ترافیک

در ادامه جلسه محمود میر لوحی، دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به ضرورت همکاری با آموزش و پرورش به منظور آموزش پسماند به دانش آموزان، گفت: در زمینه های آموزش حقوق شهروندی و فرهنگ ترافیک نیز باید تفاهم نامه ای میان آموزش و پرورش و شهرداری منعقد شود.

وی گفت: ضروری است نقاط تماس و همکاری بین ما و آموزش و پرورش به صورت جدی تر دنبال شود و گزارش های آن را به صورت دوره ای در شورای شهر داشته باشیم.

بهاره آروین، عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران نیز تصریح کرد: شهرداری تهران در زمینه آموزش شهروندی و آموزش های فرهنگی تفاهم نامه ای با آموزش و پرورش دارد؛ همچنین طرح مدرسه آماده نیز آماده اجرا است اما آموزش و پرورش جدیت چندانی برای ارایه این طرح نشان نمی دهد. از این رو ضروری است موانع اجرای این طرح ها شناسایی شده و نسبت به رفع آن اقدام شود.

 صدراعظم نوری: باید دانش آموزان با مفهوم شهر و حقوق شهروندی آشنا شوند

زهرا صدر اعظم نوری، عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران نیز طی سخنانی تاکید کرد: اینکه جمعیت دانش آموزان بسیار بالا است و دچار کمبود منابع هستیم بر کسی پوشیده نیست، اما همه دستگاه ها باید یاری کنند تا دانش آموزان به بهترین نحو آموزش های لازم را ببینند.

وی افزود: شهرداری تهران در طی سنوات گذشته، تعاملات خوبی با آموزش و پرورش داشته است و این تعاملات، انتظار را برای شورای شهر و شهرداری  ایجاد می کند که آموزش و پرورش نگاه پشتیبانی به مدیریت شهری نداشته باشد؛ بلکه در آموزش و پرورش باید متناسب با ماموریت هایی که در شهرداری وجود دارد، آموزش های لازم به دانش آموزان ارایه شود تا فرزندان خود را با مفهوم شهر و حقوق و تکالیف شهروندی آشنا کنیم.

امانی: آسیب های اجتماعی معلول علت هایی است که یک رکن اصلی آن آموزش و پرورش است

شهربانو امانی، دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز عنوان کرد: آموزش و پرورش به عنوان مهم ترین رکن آموزشی در سال 87 پیشنهادی به مجلس ارایه داد که بچه ها از چهار سالگی تحت آموزش این وزارتخانه است. این اقدام در ابتدا برای مدت پنج سال به صورت آزمایشی تصویب شده بود که هنوز هم ادامه دارد.

وی افزود: وقتی 54 درصد دانش آموزان در مقطع ابتدایی تحصیل می کنند، باید گزارشی ارایه شود که فرزندان از چه سنی از خانواده تاثیرپذیری ندارند؟

عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطر نشان ساخت: آسیب های اجتماعی معلول علت های بسیار زیادی است که یک رکن اصلی آن آموزش و پرورش است. آیا آموزش و پرورش این همت را در شهر تهران دارد که نهضت آموزش عمومی را راه بیندازد؟

امانی به موضوع ایمنی سرویس های مدارس نیز اشاره کرد و گفت: تنها 10 درصد خانواده ها از سرویس های نیمه استاندارد استفاده کرده و 90 درصد خانواده های تهرانی از سرویس تعبیه شده استفاده نمی کنند. این در حالی است که در آئین نامه وجود دارد که مسئولیت جانی و روانی بر عهده استفاده کننده است.

به گفته امانی 23 درصد هزینه سرویس مدارس به مدیر مدرسه داده می شود اما در این زمینه باید گزارشی ارایه شود که چه خدماتی در ازای این 23 درصد به دانش آموزان ارایه می شود؟

 میلانی: خواستار ارایه گزارشی برای بودجه مشارکت مردمی نسبت به بودجه آموزش و پروش تهران هستیم

در ادامه جلسه امروز آرش میلانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران خواستار ارایه گزارش هایی در زمینه بودجه مشارکت مردمی نسبت به بودجه آموزش و پروش در شهر تهران و همچنین سرانه های کتابخانه، آزمایشگاه و آموزش و پرورش به تفکیک مناطق شهری تهران شد.

وی ادامه داد: ما مصوبه ای درباره تکالیف دستگاه های دولتی در زمینه آلودگی هوا داشتیم؛ در این مصوبه در مورد آموزش و پرورش نیز ارایه بسته مدیریت تقاضای سفر پیش بینی شده بود تا آموزش و پرورش درباره کاهش تعداد روزها و یا ساعات تحصیلی نظر خود را ارایه کند. در این مورد از آموزش و پرورش می خواهیم اگر سیاست و پیشنهادی به صورت خاص در شهر تهران دارند اعلام کنند تا برنامه ریزی ها به منظور کاهش آلودگی هوا در شهر صورت گیرد.

 

 

 

سالاری: منطقه ۲۲ را یکی از محروم ترین مناطق تهران از لحاظ سرانه های آموزشی دانست

محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معمار نیز طی سخنانی منطقه ۲۲ را یکی از محروم ترین مناطق تهران از لحاظ سرانه های آموزشی دانست و گفت: متاسفانه امروز مدارس شهر تهران به لحاظ فرسودگی نسبت به کل کشور وضعیت بسیار وخیمی دارد و وضعیت سرانه های آموزشی آن بغرنج است.

وی با اشاره به کمبود سرانه های آموزشی در منطقه ۲۲ اظهار داشت: قرار بود ۷۰ درصد املاک و اراضی منطقه ۲۲ که غالبا بالای هزار متر هستند برای تامین سرانه ها  اختصاص یافته و ۳۰ درصد آن مورد ساخت و ساز قرار بگیرد اما متاسفانه اکنون منطقه ۲۲ یکی از محروم ترین مناطق تهران از لحاظ سرانه های آموزشی است.

وی در پایانی خطاب به سازمان نوسازی مدارس بیان کرد: ساختمان ها و اماکن عمومی از جمله نمادهای ارزشمند و هویت بخش یک شهر هستند اما امروز شاهدیم که در ساخت و ساز این اماکن حتی قواعد ساخت و ساز هم رعایت نمی شود.

در پایان این دستور محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران به جمع بندی مباحث صورت گرفته   پرداخت و گفت: همه پیشنهاداتی که امروز مطرح شد می تواند از طریق مدیریت یکپارچه شهری و واگذاری بخشی از مسئولیت های آموزش و پرورش به همراه منابع آن به شهرداری حل شود.

وی گفت: شرکت مترو تهران نیز در ابتدا یک شرکت دولتی بود، اما در آن زمان به این نتیجه رسیدیم اگر این شرکت دولتی به شهرداری منتقل شود، امکان توسعه مترو وجود دارد. این اتفاقی است که در آموزش و پرورش هم می تواند اتفاق بیفتد. به نحوی که دولت سیاست های کلان خود را روی سرمایه گذاری ها برنامه ها خواهد داشت اما در کلیه امور در اجرا زیر نظر شهرداری است.