تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANINEWS.IR


طرح جمع آوری کودکان کار و متکدی دولتی است
تاريخ خبر: يکشنبه، 30 مهر 1396 ساعت: 13:26

به گزارش گروه پارلمان شهر تهرانی نیوز؛سخنگوی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نسبت به ساخت و ساز پردیس شهرداری تهران در حریم منظر میدان مشق تذکر داد و گفت: این پروژه چندماه است که در حال انجام است و از دو منظر واجد اشکال است؛ نخست اینکه مشخص نیست مجوز ساخت این مجتمع از سوی چه نهادی صادر شده و سپس اینکه در حریم بافت تاریخی سردر باغ ملی و میدان مشق واقع شده است.

 

 حجت نظری در تذکر پیش از دستور پانزدهمین جلسه شورا با انتقاد از اینکه تا این لحظه هنوز مشخص نیست مجوز طرح ساخت پردیس شهرداری تهران از سوی کدام نهاد صادر شده و شهرداری منطقه پاسخگو نبوده است، تصریح کرد: حتی وقتی شهردار قبلی مشغول به کار بوده است نیز از پاسخ به این سوال سرباز زده و گفته این طرح به طور مستقیم زیر نظر معاون فنی و عمرانی شهردار قبل انجام شده و دست منطقه نبوده است.

وی با تاکید بر اینکه مشکل دیگر این پروژه آن است که در حاشیه بافت تاریخی منطقه واقع شده است، خاطرنشان کرد: متاسفانه این بنا در حریم بلافصل دفتر روزنامه اطلاعات که از اماکن تاریخی تهران است و در حریم منظر میدان مشق و سردر باغ ملی واقع شده که از نظر بافت تاریخی منطقه واجد اشکال است. از همین ضمن خیرمقدم به اقای حناچی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران خواستار پیگیری این پروژه و ارائه گزارش به مردم در صحن علنی شورا هستم.

حجت نظری همچنین نسبت به روند اجرای عملیات جذب کودکان کار از خیابان های تهران از سوی شهرداری تذکر داد و گفت: این طرح بر اساس مصوبه شورای عالی اجتماعی کشور اجرا می شود و شهرداری مجری نیست. فقط باید امکانات را به وزارت کار و بهزیستی ارائه دهد، اما تا به این لحظه مشارکت فعال داشته که نیاز به بازنگری در این همکاری وجود دارد.

این عضو کمیسیون اجتماعی شورای شهر با تاکید بر اینکه باید از اساس دید اصلا اجرای این طرح درست است یا خیر، افزود: سوال اصلی این است اگر این کودکان از سطح خیابان جمع شوند ایا برخورد با پدیده کودک خیابان منجر به حذف کودک کار از خیابان ها می شود؟ بی شک خانواده ای که کودک را به کار در خیابان سوق می دهد در مضیقه و تنگنا است و برای اشتغال کودک در اینده نیز راه حل دیگری پیدا می کند.

وی با انتقاد از اینکه با برخورد با کودکان کار بی شک این کودکان وارد جاهایی برای کار می شوند که اصلا مناسب نیستند از جمله کوره پزخانه ها یا تولیدی های پوشاک، افزود: اگر این کودکان در منظر و ملا عمومی نباشند معلوم نیست جه بلایی سرشان می آید .

حجت نظری با انتقاد از اینکه در روند اجرای این طرح وقتی یک کودک یا نوجوان چند روز از خانواده دور باشد به این نتیجه می رسد که می تواند از خانواده دور باشد و زمینه دورتر شدن فراهم می شود، خاطرنشان کرد: لازم است از سوی شهرداری نظر سازمان های مردم نهاد و ان.جی.اوها اخذ شود و مشخص شود از نظر جامعه مدنی برای پیشبرد اهداف و اجرای بهتر این طرح چه اقداماتی باید انجام شود.

در این رابطه رییس شورای شهر اعلام کرد که این تذکر تاکنون چندبار در شورا مطرح شده و در جلسه با دکتر نجفی نیز مجددا مطرح و مشخص شد که در شهرداری چنین طرحی نداریم و این جمع اوری کودکان از خیابان ها دولتی است و تنها یک وظیفه مشارکت برعهده شهرداری است.

محسن هاشمی با اعلام اینکه در روزنامه همشهری اعلام شده بود که طرح ملغی شده است، افزود: از سوی نهادهای دیگر از شهرداری خواسته شده تا تعدادی خودرو و بعضا نیرو در قالب مشارکت در این ارایه کند، هرچند اعضای شورا می خواهند شهرداری بیش از وظیفه اش ورود نکند.