تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANINEWS.IR


عضویت شهرداری تهران در 8 کمیته ستاد مرکزی اربعین کشور
تاريخ خبر: چهارشنبه، 15 شهريور 1396 ساعت: 10:25

به گزارش گروه پارلمان شهری تهرانی نیوز؛معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در جلسه علنی شورای شهر گفت: با توجه به اینکه مسئولیت مستقیم کمیته خدمات شهری ستاد مرکزی اربعین کشور به شهرداری تهران واگذار شده و در عضو 8 کمیته دیگر این نیز عضویت دارد، برنامه های مختلفی را در مرزهای 4گانه مهران، شلمچه، چزابه و خسروی و در خاک عراق برای زائرین حسینی اجرا خواهد کرد.

مجتبی عبدالهی در پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با ارائه گزارشی در خصوص اقدامات صورت گرفته در ستاد اربعین شهرداری تهران گفت: شهرداری تهران بنا به وظایف محوله از سوی ستاد مرکزی اربعین و محوریت وزارت کشور و با توجه تجارب کسب شده در سنوات گذشته و در راستای بهره مندی از این رویداد معنوی و فرهنگی در فضای عمومی شهر تهران و کمک رسانی و خدمات دهی به زائرین با مصوبه شورای محترم اسلامی شهر تهران اقدام نموده است.

وی با بیان اینکه مراسم عظیم اربعین حسینی به عنوان رویدادی بی نظیری در عصر حاضر نسخه ای بی بدیل از سبک زندگی اسلامی را در صحنه عمل به منصه ظهور و بروز رسانیده است، افزود: رویکرد شهرداری تهران در سه سال حضور در این مراسم بین المللی، تسهیل گری و ساماندهی مشارکت مردمی و نیز کلان شهرهای دیگر در ارائه ی خدمات بوده است.

عبدالهی یادآور شد: با تشکیل کمیته خدمات شهری در ستاد اربعین از شهرداران کلان‌شهرها دعوت به عمل آمد و ما شاهد استقبال شهرداران در این رابطه بودیم در سال 96 نیز با همین رویکرد در این کمیته و با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و جذب مشارکت‌های مردمی می‌خواهیم در مسیر مردمی‌ شدن این خدمات گام برداریم.

وی اعلام کرد: شهرداری تهران در 8 کمیته به عنوان عضو اصلی وظایف مهمی را برعهده دارد و مسئولیت مستقیم کمیته ی خدمات شهری نیز برعهده ی شهرداری تهران واگذار شده است.

بنا بر اعلام عبدالهی، مرز مهران با محوریت منطقه 5، مرز شلمچه با محوریت منطقه 6 ، چزابه با محوریت منطقه 4، و مرز خسروی با محوریت منطقه 7 اداره خواهد شد که مناطق 12 ، 8، 10 و 14 نیز به ترتیب به عنوان منطقه معین در این مرزها همکاری خواهند داشت.

وی با اشاره به تشکیل کمیته فرهنگی پایانه های چهارگانه مرزی افزود: امسال در اربعین 96 با شعار "احب الله من احب حسینا"، برنامه های فرهنگی چون رادیو اربعین، حسینه مدافعان حرم، راهنمای زائر، دروازه قرآن، نجوای شیدایی، رسم حسینی و خدمات به زائر را پیش بینی کرده ایم.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ادامه داد: همچنین برنامه های نیز در قرارگاه های داخل کشور عراق شامل شهرهای کاظمین، سامرا و کوت به اجرا درخواهد آمد.

وی با اشاره به کمیته های ده گانه معاونت فرهنگی گفت: از سوی کمیته های زیباسازی، تبلیغات محیطی عراق، هماهنگی موکب ها و فعالیت های مردمی، محصولات فرهنگی و تبلیغی، امور نمایشگاه ها، راهنمای زائر، روابط عمومی و اطلاع‌رسانی ایثارگران و کمیته اربعین تهران فعالیت هایی تعریف شده که از زائرین اربعین حسینی میزبانی خواهد کرد.

عبدالهی کمیته هایی چون نظافت و پاکیزگی، بهداشت و درمان، حمل و نقل، اسکان، ایمنی، پشتیبانی، منابع انسانی و اعزام و بانک شهر را از جمله کمیته‌های زیر نظر معاونت اجرایی برشمرد و ابراز داشت: کمیته بهداشت و درمان معاونت اجرایی زیرنظر شرکت شهرسالم است. ما امسال در چهار پایگاه مرزی و همچنین در نجف، کربلا و مسیر مابین این دو شهر هشت جایگاه ویژه و به عبارتی هشت بیمارستان صحرایی داریم.

وی با بیان اینکه بر اساس درخواست سفیر ایران در سال‌های گذشته مسئولیت حمل و نقل اربعین بر عهده آقای سنندجی بود، یادآور شد: سال قبل ما هزار اتوبوس را به عراق بردیم که این فارغ از اتوبوس‌هایی است که سپاه و وزارت راه به آنجا برده بودند. کمیته حمل و نقل عهده دار انتقال زائرین را بر عهده دارد سال گذشته دو و نیم میلیون زائر از ایران به عراق رفتند و بر اساس پیش بینی ها امسال سه میلیون زائر در مراسم اربعین حضور خواهند داشت باید توجه داشت که یک پنجم آن زائران از تهران هستند.

عبدالهی در پاسخ به سوال محسن هاشمی در خصوص میزان اعتبار این اقدامات اظهار داشت: بر اساس مصوبه شورای شهر در سه دوره گذشته اقدامات ما صورت می‌گیرد و امسال حدود 10 میلیارد اعتبار پیش بینی شده است. این اقدامات بنا به درخواست دولت و ابلاغیه وزارت کشور بوده و اقدامات‌مان مورد تصویب شورای شهر بوده است.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری تهران در چهارچوب سیاست ها و وظایف واگذارشده از ستاد مرکزی اربعین مستقر در وزارت کشور در دو بخش اجرایی و فرهنگی با بیست کمیته تلاش خواهد نمود تا به صورت توامان از این ظرفیت عظیم فرهنگی برای تعمیق مولفه های زیست مومنانه در میان شهروندان و زائران حضرت ابا عبد الله الحسین (علیه السلام) بهره ببرد.