تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANINEWS.IR


بعد از قالیباف کار کردن برای تهران سخت است
تاريخ خبر: پنجشنبه، 12 مرداد 1396 ساعت: 10:40

به گزارش پارلمان شهری تهرانی نیوز؛رییس شورای شهر تهران اعلام کرد: زمان پایان شورای چهارم پایتخت و شوراهای سراسر کشور چون هنوز از سوی دولت و به تبع آن وزارت کشور و فرمانداری ها معلوم نشده، مشخص نیست اما آنچه مسلم است این است که شوراهای چهارم در روزهای پایانی کار خود به سر می برند.

 

مهدی چمران در آخرین نشست در صحن علنی شورا در ساختمان بهشت برگزار شد، ضمن اعلام اینکه شورای شهر تهران یکی از تاثیرگذارترین شوراها در سراسر کشور است، تصریح کرد: دولت ۱۰ روز وقت دارد تا زمان پایان شوراها را ابلاغ کند. پریروز نیز نامه ای از مجلس به دولت رسیده مبنی بر اعلام پایان کار شوراها . از همین رو معتقدم در خوشبینانه ترین حالت اگر ابلاغیه مذکور امروز نیز ارسال شود زمان پایانی کار شوراها ۲۶ ماه مرداد خواهد بود. ضمن آنکه باید تاکید کنم در این مدت مصوبات شورا مشکل قانونی ندارند و ما همچنان جلسات را ادامه می دهیم.

وی با اشاره به اینکه دوره چهارم شورای شهر در سال ۹۲ اغاز به کار کرد و برای نخستین بار با ۳۱ عضو مملو از تناقضات و تضارب ارا و تفکرات و جناح های مختلف سیاسی شروع شد، افزود: اولین سال از چهارمین دوره شورای شهر به ریاست اقای مسجد جامعی اعاز به کار کرد و اولین مصوبه اش با انتخاب شهردارکنونی دکتر قالیباف رقم خورد. اما نکته مهم آن است که در شورای چهارم با وجود تفکرات مختلف سعی شد به طور کلی انگونه رفتار کنیم که تفکرات سیاسی بر تفکرات شهری غالب نباشد.

چمران با یادآوری اینکه در تمامی تصمیم گیری ها بر مسائل تخصصی پافشاری کردیم و تصمیم ها با کار کارشناسی پیش رفت، ادامه داد: بارها شاهد بودیم برخی از طرح ها و لوایح بیش از یک بار به صحن شورا امدند و حتی بار دیگر با کار کارشناسی بیشتر به نتیجه رسیدند. زیرا برای ما کار کارشناسی ارزشمندتر بوده است. بارها فردی از گروهی طرحی ارائه می کرد که جناح خود وی از آن فرد حمایت نمی کردند اما از آنجائیکه سعی شد بر اساس تکیه گاه سیاسی افراد تصمیم گیری ها انجام نشود در نتیجه فارغ از جناح بندی های سیاسی کار را پیش برده ایم.

رئیس شورای شهر تهران یکی از مهمترین ارزش های شورای چهارم را رهایی از قید و بندهای سیاسی دانست و گفت: تلاش شد روی مسائل تخصصی کار و برنامه ریزی انجام شود و همان طور که شاهد بودیم با تمام مشکلات موجود کار را به سر منزل مقصود رساندیم.

وی با اشاره به اینکه به دلیل تعداد بالای اعضا اداره جلسات کار بسیار سخت تری نسبت به شوراهای قبلی بوده است، ادامه داد: اصولا جلسات به صورت پارلمان راحت تر اداره می شوند زیرا در پارلمان ها با دلیل بالا بودن جمعیت اعضا ، فقط مقررات حاکم است در جلسه های خصوصی نیز که تعداد کمتر است مدیریت به صورت راحت تری اعمال می شود اما در شوراهایی همچون شورای شهر تهران که نه خصوصی است و نه پارلمانی، رئیس باید تسلط کامل بر قوانین داشته باشد و کار سختی را عهده دار است.

چمران در خصوص عملکرد شورای چهارم تهران در چهار سال گذشته عنوان کرد: تاکنون۳۶۵ جلسه تشکیل شده که تصور ما بر این بود تا پایان زمان قانونی یعنی شهریورماه ۳۷۳ جلسه تشکیل خواهد شد که هنوز مشخص نیست که البته فکر می کنم تعداد جلسات کمتر خواهد بود. هرچند هنوز دولت ابلاغ پایان کار شوراهای چهارم را رسما اعلام نکرده است. در ارتباط با باغات ۵۵۸ رای داشتیم که باید تاکید کنم بر اساس قانون اخرین نظر نهایی درباره باغات را شورا می دهد. ۸۸۳ نام گذاری صورت گرفته و ۵۲۵ مصوبه داشتیم که ۱۱ مورد آن دوفوریت بوده است  و ۷۰ طرح و لایحه نیز در دستور کار قرار گرفته است. ضمن آنکه میزان تذکرات نیز ۳۲۳ مورد بوده است.

وی درباره روند تذکرات اعضای شورا در روزهای علنی نیز گفت: بر اساس قانون شوراها، تذکرات باید به صورت کتبی به هیئت رئیسه ارائه و رئیس شورا به مقصد ارسال کند. در چهار سال عمر شورای چهارم یک تذکر نیز نبود که به دست ما رسیده باشد اما ما به شهرداری ارسال نکرده باشیم. اگر در موعد مقرر نیز جوابی داده نشد بار دیگر به صورت اتوماتیک دریافت پاسخ ها پیگیری شدند.

چمران در پاسخ به سوالی  در ارتباط با سمن ها گفت: این تذکر از ابتدا نباید به شهرداری داده می شد زیرا مربوط به یکی از کمیسیون های شوراها بود که اعضا می بایست مشکلات شان را با یکدیگر برطرف می کردند.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: در طول دوره چهارم شورای شهر تهران تعداد تذکرات ۳۲۳ مورد بوده به طوریکه در هر جلسه حداقل ۵ تذکر از سوی اعضا مطرح می شده است یعنی برخی اعضا هر جلسه تذکر داده اند و هیچ یک به سوال از شهردار نرسیده است به جز یک مورد که در ان زمان من رییس شورا نبودم. زیرا در خصوص تذکرات ما می گفتیم بروید بررسی کنید اگر تخلفی رخ داده ما سوال می پرسیم. مثل تذکر هتل اسپیناس که رفتیم دیدیم بالای هتل اسپیناس استخر دایر نشده بلکه یک ابنما ساخته شده که پرونده در نهایت به کمیسیون ماده ۱۰۰ برای اعمال قانون و برخورد با تخلفات ارسال شد و مشخص کردیم که این پرونده جایی نیست که از شهردار سوال شود یا وی را استیضاح کنیم. خود اقای قناعتی که عضو پرسشگر نیز بود به اینجای کار که رسید اعلام کرد دیگر از شهردار سوال نمی پرسم. هرچند در خصوص استیضاح شهرداران طرحی در مجلس تهیه شده که هنوز به تصویب نرسیده است. نکته مهم آن است که هنر اعضای شورا ان نیست که سوال را به استیضاح برسانیم هنر ان است که مشکلات را برطرف کنند.

رییس شورای شهر تهران اعلام کرد: زمان پایان شورای چهارم پایتخت و شوراهای سراسر کشور هنوز از سوی دولت و به تبع آن وزارت کشور و فرمانداری ها مشخص نیست، اما آنچه مسلم است این است که شوراهای چهارم در روزهای پایانی کار خود به سر می برند.

رییس شورای شهر تهران در خصوص وضعیت استانداردسازی سیما و منظر شهری نیز گفت: این مهم توسط اساتید دانشگاهی انجام می شود به طوریکه ۳ متخصص در مناطق وجود دارند که پرونده ها را بررسی می کنند و اگر مغایرتی دیده شود برطرف می کنند و امید داریم شاهد تغییرات در این حوزه باشیم.

وی درباره روند صدور پروانه های ساختمانی نیزبیان کرد: امروز شاهد کاهش صدور پروانه های ساخت هستیم به طوریکه میزان پروانه ها امسال یک سوم سال قبل و سال قبل یک دوم سال قبلتر بوده است که همین منجر به ایجاد یکی از مشکلات درامدی تهران و سایر شهرهای کشور شده است. زیرا عمده درامد شهرداری ها از عوارض ساخت و سازها است.

وی ادامه داد: این مشکل در حالی تهران را با کمبود بودجه مواجه کرده که در برنامه ششم توسعه در شهرهای بزرگ و به ویژه کلانشهرها ۲ هزار میلیارد از بودجه درامد پایدار یعنی قانون مالیات بر ارزش افزوده کاسته شد که رقم بزرگی است. بودجه ای که به صورت نقد هر سه ماه یکبار به شهرداری ها پرداخت می شد و حذف این درآمد اسیب بزرگی به بودجه شهرداری ها وارد کرد.

وی با یاداوری اینکه در سال ۹۵ شهرداری تهران با وجود کمبود درآمدها توانست میزان درامدهای مصوب و برنامه ریزی شده را محقق سازد افزود: این نشان داد که بودجه ریزی ها در شورا و شهرداری با دقت برنامه ریزی شده بودند  که گزارش آن در تلفیق بودجه ارائه شده است.

چمران ادامه داد: در خصوص طرح های مهم شهرداری نیز باید بگویم خیلی از طرح ها همچنان در دست اجرا است از جمله پروژه های عمرانی که شهرداری توانست انها را به افتتاح برساند مثل افتتاح پروژه روزهای اخیر که در منطقه چیتگر سبب عدم اسیب به هزاران درخت شد و ایمنی مسیر را افزایش داد یا سایر پروژه های بزرگ شهری در ابعاد دیگر  مثل باغ کتاب که در منطقه خاورمیانه ممتاز است و با مرکز فرهنگی ژرژپومپیدوغ فرانسه برابری دارد.

وی با بیان اینکه در کمیسیون ها کارهای بسیار زیادی انجام و برنامه های خوبی انجام شده است، بیان کرد: تنوع فکری در شورا سبب شد سختی ها را پشت سر بگذاریم در حالیکه برخی فکر می کردند ممکن است شورای چهارم به درگیری بیانجامد. در ارتباط با شورای پنجم نیز فکر می کنم با ترکیب و تخصص های مختلف و تجربیات شان موفق عمل خواهند کرد زیرا موفقیت انان موفقیت مردم ما است.

رئیس شورای شهر تهران  با اشاره به اینکه در جلساتی که با اعضای شورای جدید داشته اعلام امادگی کرده تا تجربیات خود را در اختیارشان قرار دهد ابراز امیدواری کرد که شورای پنجم شهردار توانمندی برای پایتخت انتخاب کند و گفت: بعد از قالیباف کار کردن برای تهران سخت است.

وی با بیان اینکه من نیز ترجیح می دهم به کارهای دانشگاهی و فرهنگی شخصی ام ادامه دهم،  تاکید کرد: همواره تلاش و سعی داشتم تا در شورای شهر و شورای استان ها خطوط سیاسی وارد نشود. تا به حال نه نام اصلاح طلبی اورده ام و نه اصولگرایی و همیشه از این خط کشی ها پرهیز کردم تا شوراها با این خط کشی ها محدود نشوند.

چمران در خصوص میزان شفافیت مالی در شهرداری تهران نیز عنوان کرد: اگر می خواهیم میزان شفافیت کنونی را بسنجیم باید وضعیت اکنون شهرداری را با وضعیت شهرداری های ۱۵ سال پیش مقایسه کنیم که در گاوصندوق های هر شهردار گلوله ای از دسته چک ها بود. امروز همه دارایی ها شفاف هستند. در زمان ساخت بزرگراه صدر شهرداری به دنبال تملک تعدادی زمین در ابتدای ورودی مدرس بود که به دلیل عدم شفافیت ها در زمان های گذشته بعدا مشخص شد از ابتدا این زمین ها به شهرداری تعلق داشتند اما بدون هیچ مدرک و سندی به برخی افراد واگذار شده بودند که با رفتن پرونده به دادگاه شفاف سازی های لازمه انجام و زمین ها تملک شدند. اما امروز همه دارایی های شهرداری عیان هستند .

چمران با تاکید بر اینکه امروز در شهرداری تهران درامدهای نقدی و غیر نقدی امکان وصول پیدا کرده اند در حالیکه در خود دولت نیز این روش مهم تحقق نیافته است، افزود: در شهرداری کنونی ساختمان سازی رونق گرفته و یاد گرفتیم ساختمان سازی بر اساس طرح های شهری پیش برود. در شورای شهر تبیین و تهیه طرح جامع و تفصیلی تهران صورت گرفته است.

وی در خصوص اخرین امار از میزان بدهی های شهرداری تهران نیز گفت: بدهی شهرداری تا ۳۱ خرداد سال گذشته ۱۹ الی ۲۰ هزار میلیارد تومان است که معاون شهردار نیز رسما در شورا اعلام کرد. الان هم در همین حدود است زیرا هر روز یک پرداختی می شود یک چکی صادر می شود یا یک چکی وصول می شود. پس نمی توانیم امار دقیق بدهیم زیرا شهر پویا است. ضمن آنکه بدهی که دو سال اینده چکش سر رسید دارد تعهد است نه بدهی. میزان بدهی به بانک ها نیز کاملا مشخص است این رقم در حال تغییر است.

وی ادامه داد: بخش قابل توجهی از بدهی ها برای تسهیلاتی است که برای مترو دریافت شده زیرا نه دولت فعلی نه قبلی و نه دولت قبل تر سهم شان را در ساخت مترو نپرداخته اند، اما شهرداری مصمم بوده است از انجائیکه نفع بهره برداری مترو برای مردم است صرفه شهر را مقدم تر از بدهی ها بداند و با وجود تمام سختی ها مترو را بسازد.

وی درباره آخرین وضعیت ساختمان پلاسکو نیز گفت: درباره پلاسکو هم باید نقشه شهری بیاورند و بسازند. عده ای می گویند به عللی ساختمان بلندمرتبه در این نقطه ساخته نشود اما قوانین و حقوق محتسبه صاحبان ملک چیز دیگری است و انان می توانند بسازند. رای نهایی بسته به معاونت شهرسازی شهرداری و نظر مالک است. بهتر است در این منطقه نوسازی ها انجام شود و طراحی هماهنگ و هم شکل با پارکینگ مورد نیاز انجام شود.

وی با پرداختن به اینکه برخی منتقدان بارها گفته اند که شورای چهارم بیشتر شورای شهرداری بوده تا شورای نظارتی نیز گفت: اینکه گفته می شود تهران شهر سوخته ای است بیشتر جوک است و معنا ندارد. اگر تهران سوخته است شهرهای دیگر را باید چه بنامیم؟ شهر تهران تحول چشمگیری داشته و در خصوص توسعه پایتخت شوخی نداریم. شهرهای دیگر را نیز که به شخصه می بینم خدا را شکر می کنم و این پیشرفت ها را از برکت شورا و بزرگ نگری امام راحل می دانم. زیرا ایشان در سال های قبل دستور تشکیل شورا را در حالی صادر کردند که تا سال ها بعد مریدان خود حضرت امام یا نتوانستند شورا را شکل دهند یا به تشکیل شوراها انتقاد داشتند.

چمران ادامه داد: گرچه هنوز جای کار زیادی داریم اما نباید بی انصافی کنیم. درباره اینکه نباید شورای شهرداری باشیم نیز باز باید بگویم که قانون این را می گوید. ما نمی توانیم شورایی برای سازمان های دیگر باشیم

وی با یاداوری اینکه در ابتدای دوره مدیریت کنونی شهر تهران شهرداری بیش از صد و خرده ای سازمان و شرکت داشت که خود دکتر قالیباف مخالف شان بود که امروز برخی ادغام و برخی منحل شده اند خاطر نشان کرد: بیش از ۵۰ درصد لوایح شهرداری که به شورا امده اصلاح شده اند.

رئیس شورای شهر تهران در ارتباط با تعداد نهای اعضای شورای تهران و اینکه برخی به تعداد جذب نیرو در شورای تهران نقد داشته اند نیز گفت: در ابتدا در شورای شهر تهران تعداد مشخص اعضا و کارمندان نداشتیم و قانون را به دولت بردیم و مصوب شد. برای تهران نیز ۱۶۰ نفر جایگاه رسمی در نظر گرفته شد که در دوره سوم همین تعداد نیرو داشتیم. همانطور که شهرداری بر اساس پست سازمانی جایگاه کمتری دارد اما نیرو بیشتر دارد. وقتی تعداد از ۱۵ نفر شد ۳۱ نفر ناگهان افزایش دوبرابری نیرو داشتیم و مجبور شدیم تعداد مشاوران و مسوولان دفتر بیشتر شود. هرچند معتقدم این ساختار نیاز به اصلاح دارد.

چمران افزود: در مجلس صحبت بود که ۳۱عضو شورا برای تهران بهتر است یا ۲۱نفر که من می گفتم به ۲۳ نفر برسد که یک نفر رئیس باشد و ۲۲ نماینده نظارت بر ۲۲ منطقه را برعهده داشته باشند و اخر سر هم ما نفهمیدیم فلسفه این انتخاب ۲۱ نفره چیست. البته امروز در مجلس عده ای در فکر هستند که تعداد اعضای شورای تهران را به دوره اول باز گردانند. در شورای عالی استان ها نیز نظر ما به همین صورت است زیرا من معتقدم هر چه نیرو کمتر و منسجم تر کار بیشتر انجام می شود.