تهرانی نیوز - پايگاه اطلاع رسانی تهرانی نيوز

[نسخه مخصوص چاپ ]

TEHRANINEWS.IR


المان‌ها، تأثیر به سزایی در ابعاد فرهنگی فضاهای شهری دارند
تاريخ خبر: سه شنبه، 26 آذر 1392 ساعت: 09:44

به گزارش گروه خدمات شهری شهرداری نیوز ،عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه ساختار بصری به عنوان یکی از فاکتورهای کیفی محیط پیرامون زندگی افراد از اهمیت نسبی برخوردار است، گفت:طراحی فضاهای شهری به خاطر مکان کار و رفت‌وآمد همیشه مورد توجه بوده که این امر سبب شکل‌گیری هنرهای شهری شده است.

عبدالحسین مختاباد افزود: نقاشی دیواری به عنوان هنر شهری، با داشتن ماهیت ارتباطی، قابلیت‌های فراوانی در ساختارهای زیبایی‌شناختی، جامعه‌شناختی، روان‌شناختی و مسائل فرهنگی، هنری، سیاسی و… جامعه دارد، بنابراین توجه به زیرساخت‌های این گرایش هنری، ضرورتی در خلق اثر دیواری است چرا که ساختار بصری، هویت شهر را به نمایش می‌گذارد.

مختاباد خاطر نشان کرد: دیوارنگاری به عنوان پلی ارتباطی، ویژگی‌های بصری طبیعی و جغرافیایی را با ویژگی‌های مصنوعی مرتبط می‌سازد.

وی در رابطه با المان و تأثیرشان در فضای شهر گفت: هنر نقش موثری در ترویج فرهنگ‌ها و باورهای آدمی دارد؛ زیرا می‌تواند با پیام‌هایی غیرکلامی نگاه مخاطب را نسبت به طبیعت، اجسام و هر آنچه دور و بر ما است، متفاوت کند.

وی با بیان اینکه هنر مردمی، یکی از عناصر مهم در شهرها محسوب می‌شود و این هنر گویای تاریخ و تحولات شهرهاست که دامنه آن از مجسمه‌های میادین تا ساختمان‌ها در مقیاس شهر را در بر می‌گیرد، افزود: تأثیر این هنر در زمینه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شهر انکارناپذیر است زیرا شهروندان روزانه در ساختمان‌ها و فضاهای شهری به صورت مستقیم و غیرمستقیم با این پدیده درگیر می‌شوند و به صورت ناخودآگاه ذهن و روان آن‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

این عضو شورا با بیان اینکه یک المان شهری به عنوان هنر مردمی، از لحاظ کیفی تأثیر به سزایی در پویایی و یا ایستایی فضاهای شهری دارد، گفت: این المان ها باعث استقبال یا عدم استقبال شهروندان از آن فضا می‌شود.

 

همچنین، تأثیر مضاعفی در ارتقای زیبایی شناسی مردم و تقویت ابعاد اقتصادی، اجتماعی بافت پیرامون خود دارد.

مختاباد اظهار کرد: شهرهای ایرانی در گذشته نسبت به امروز به پدیده المان‌های شهری نگاه حساس‌تری داشتند. این عناصر در فضاهای شهری از بعد بصری تابلویی را در ذهن انسان تداعی می‌کرد که با جهان بینی مردم آن زمان سازگاری داشت. متأسفانه امروزه کم توجهی به این عنصر مهم شهری، باعث عدم توازن در فضاهای شهری شده و در نتیجه عدم هماهنگی و ارتقا کیفی فضاهای شهری و اغتشاش در این فضاها را ایجاد کرده است.

وی از اینکه بخش هنر در ششمین جشنواره بین‌المللی پژوهش و نوآوری مدیریت شهری مد نظر قرار گرفته است، ابراز خرسندی کرد و گفت: تاکنون تحقیقاتی در زمینه هنر شهری شده است اما کافی نیست و باید در این زمینه پژوهش‌های بیشتری در تمام زوایای هنر شهری صورت گیرد.