جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 13 تير 1401     
سهم حداقلی گلستان در حمل و نقل بین‌المللی

به گزارش اخبار بین الملل تهرانی نیوز، امروزه مرزها نقش بی‌بدیلی را در صادرات، واردات و ترانزیت کالا دارند که با رویه های مختلف حمل و نقل دریایی، ریلی، جاده‌ای و هوایی محقق می شود.

در همین راستا شکل حمل و نقل کالاهای مختلف با مدنظر قرار دادن نوع آنها و مسیرهای بین کشورها تعیین و جهت جابجایی به شرکت های دولتی و یا خصوصی سپرده می شود.

در سطح کشور، مرزهای بسیاری جهت جابجایی کالاها وجود دارند که هر کدام به نوعی و فارغ از اثرات تحریم و حتی دیکر تنش‌های سیاسی، در حوزه های مختلف صادراتی، وارداتی و ترانزیتی فعال هستند.

استان گلستان نیز با توجه به موقعیت استراتژیک خود از امکانات حمل و نقل دریایی، ریلی، زمینی و هوایی برخوردار است، ولی متاسفانه سنتی و اغلب فرسوده بودن آنها در کنار عدم وجود زیرساخت‌های استاندارد در مناطق مرزی از قبیل گمرک، انبار، سیلو و سایر موارد، اجازه نمی دهد تا آنطور که باید از این ظرفیت استفاده شود.

صنعت کشاورزی گلستان، با تنوع محصولات مختلف در فصول سال، حرف‌های بسیاری را برای گفتن دارد و یا اینکه واقع شدن این استان در مسیر اتصال استان های پرجمعیت تهران، مازندران، سمنان و خراسان، جایگاه مُعین بودن این منطقه را برای تامین مایحتاج غذایی آنها بیشتر نمایان می کند.

در همین زمینه، فقدان تاسیسات بندری برای فعالیت در حوزه‌های مختلف در عرصه بین المللی با کشورهای حوزه دریای خزر این مساله را بیشتر نمایان می کند که تا چه اندازه این استان شمالی در مقایسه با استان های مازندران و گیلان که از بنادر امیرآباد، نوشهر، انزلی و آستارا به شکل همه جانبه بهره‌مند هستتد، مظلوم واقع شده است.

این وضعیت محرومیت در سایر رویه های حمل و نقل استان از قبیل ریل، جاده و حتی حمل و نقل هوایی نیز به اشکال مختلف مشهود است که توجه ویژه به این مهم می تواند علاوه بر افزایش قابل توجه درآمد استان، وضعیت اشتغال جوانان و رفع معضل بیکاری را بهبود ببخشد.

برای اینکه بر اهمیت سرمایه گذاری در حوزه‌های چهارگانه حمل و نقل استان تاکید کنیم، نگاهی اجمالی به عملکرد فقط یک حوزه از زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی که "شرکت سهامی پشتیبانی امور دام" می باشد، خواهیم داشت.

تامین نهاده‌های دامی پشتیبانی وارداتی کشور از بندر خشک اینچه‌برون

مدیر کل پشتیبانی امور دام استان گلستان، بخشی از وظایف این شرکت را تشریح کرد و افزود: شرکت مذکور با ساختار یک شرکت دولتی در سال ۱۳۷۶ و پس از ادغام سه شرکت و با هدف ایجاد و رعایت پیوستگی در وظایف مربوط به امور دام، تنظیم بازار نهاده ها و فرآورده های دامی و جلب مشارکت های بخش‌های خصوصی و تعاونی در وزارت جهاد کشاورزی تشکیل گردیده است.

محمدرضا جامی، با بیان اینکه تامین ذخایر راهبردی فرآورده‌های دامی (مرغ، تخم مرغ و گوشت قرمز منجمد) و نهاده‌های دامی (ذرت، جو و کنجاله سویا) از مهمترین وظایف این شرکت می باشد، تصریح کرد: تنظیم بازار فرآورده های دامی و نهاده‌های دام و طیور و خرید تضمینی محصولات کشاورزی (ذرت دانه‌ای و جو دامی) از دیگر وظایف آن است.

جامی با تاکید بر اینکه شرکت مذکور در استان دارای یک واحد ستادی مستقر می باشد، خاطر نشان کرد: زیرمجموعه شرکت برای انجام وظایف محوله از امکانات و زیرساخت هایی نظیر انبار، سردخانه و کشتارگاه های دام و طیور که عمدتاً متعلق به بخش خصوصی می‌باشد، استفاده می کند.

وی با بیان اینکه آنچه که در این میان مهم است برای آنکه بتوان ذخایر محصولات نهاده پشتیبانی امور دام کشور را تامین کنیم، باید بخشی از نیاز را از خارج کشور وارد نمائیم، توضیح داد: نبود بندر بین المللی و یا تجاری در استان گلستان، بر الزام فعال کردن مسیر ریلی قزاقستان _ ترکمنستان به اینچه برون را بیشتر تاکید می کند.

مدیر کل پشتیبانی امور دام گلستان، با بیان اینکه فقط این شرکت، تامین بخشی از نهادهای دامی پشتیبانی امور دام کشور (جو و ذرت) از کشورهای روسیه و قزاقستان در راستای توسعه فعالیت بندر خشک اینچه برون امکان سنجی کرده و نیاز فوق جدا از وظایف اداره غله است، افزود: با فعال نمودن این منطقه، حمل و نقل ریلی و جاده ای به شکل قابل توجهی افزایش می یابد و ایجاد سیلو و انبارهای جدید سبب می گردد تا شاهد اشتغال آفرینی قابل توجه برای جوانان در این حوزه باشیم.

با بررسی وظایف و نیازهای تنها یک حوزه از ده‌ها حوزه اداری درون استان که با حمل و نقل بین‌المللی در ارتباط است، اهمیت توسعه "منطقه آزاد اینچه‌برون" به عنوان مهمترین مرز بین المللی گلستان در کنار عدم توسعه یافتگی سایر مناطق از قبیل بنادر گز، ترکمن و خواجه‌نفس و حتی مسیرهای ریلی و جاده‌ای استان بیشتر خودنمایی می کند که باید مسئولان مربوطه به جای فرصت سوزی، راهکاری اساسی و عاجل برای آن ارائه دهند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: