ایسنا: حمیدرضا کمال علوی با اشاره به افزایش هشت درصدی قیمت ماءالشعیر نسبت به سال گذشته، اظهار کرد: سال گذشته قیمت یک لیتر ماءالشعیر 1750 تومان بود که امسال به 1900 تومان افزایش یافت.
وی در خصوص میزان تولید و صادرات ماءالشعیر گفت: این محصول به کشورهای همسایه صادر میشود اما به دلیل این که هر کدام از شرکتها میزان صادرات خود را جداگانه اعلام میکنند نمی توان میزان دقیقی از صادرات این محصول اعلام کرد و می توان گفت حدود 10 درصد از تولید شرکتها صادر میشود.
ماءالشعیر در سفره ایرانیها جا باز کرده است
دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان ماءالشعیر و مالت ایران با بیان اینکه در سه - چهار سال اخیر میزان مصرف ماءالشعیر نسبت به گذشته بسیار افزایش یافته است، اظهار کرد: جای این محصول در سبد غذایی خانوار باز شده است؛ به طوری که می توان گفت مصرف ماءالشعیر نسبت به چهار سال پیش دو برابر افزایش یافته است.
کمال علوی با بیان اینکه ماءالشعیر و دوغ بیشتر از نوشابه مورد مصرف قرار می گیرند، گفت: دلیل این امر، قیمت مناسب، طعم بندی مختلف و بسته بندی مخصوص خانوار است. از آنجاکه این محصول می تواند بسیاری از نیازهای غذایی را برطرف کند توانسته در میان خانوار جا باز کند.
ماءالشعیر از ماست تولید میشود
دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان ماءالشعیر و مالت ایران در خصوص چگونگی تولید ماءالشعیر اظهار کرد: ماءالشعیر از ماست درست می شود؛ به طوری که عصاره ماست را گرفته و پس از فرآوری و اضافه کردن مواد دیگر، بستهبندی و به بازار عرضه میشود.
وی با بیان اینکه حدود 40 واحد تولیدی در این انجمن فعال هستند، گفت: تمام واحدهایی که عضو انجمن هستند به طور کامل تحت نظارت انجمن قرار گرفتهاند؛ به گونهای که از قیمت تا کیفیت زیر نظر انجمن اجرا می شود.
واحدهای زیرمینی 5 درصد بازار را گرفتهاند
دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان ماءالشعیر و مالت درخصوص تعداد واحدهای زیرزمینی در تولید ماءالشعیر اظهار کرد: این واحدها از 100 درصد تولید پنج درصد را فرا گرفتهاند و تاکنون نیز اقدامات زیادی برای مقابله با آنها صورت گرفته است.
ماءالشعیر زیرپلهای را چگونه تشخیص دهیم؟
کمال علوی درباره این که چگونه مردم می توانند ماءالشعیر استاندارد را از تقلبی تشخیص دهند، گفت: بحث استاندارد محصول به کیفیت آن برمی گردد و صرف این گونه نیست که هر مادهای در بطری که صرفا نام ماءالشعیر را داشته باشد بتواند نیاز بدن را برطرف کند.
دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان ماءالشعیر و مالت ایران ادامه داد: قیمت پایین بیش از حد ماءالشعیر می تواند عامل بر تشخیص زیر پلهای بودن ماءالشعیر باشد.
وی با اشاره به مشکلات واحدهای تولیدی گفت: طی سال گذشته بسیاری از شرکتها با مشکل روبرو شدند و مشکل دیگر این است که بسیاری از مردم نوشابه و ماءالشعیر را به یک چشم می بینند که این مساله باید فرهنگ سازی شود.