ایسنا: دکتر علی ربیعی با حضور در نخستین همایش «توسعه و عدالت آموزشی»، گفت: دولت یازدهم رفاه را به عنوان حق مردم به رسمیت شناخته و با در نظر داشتن فقر و نابرابری و توجه به این مشکلات، سعی در برطرف کردن آن دارد.
وی با بیان اینکه در برنامه سوم توسعه به نهادسازی اهمیت زیادی داده شده است، افزود: برای کاهش فقر باید نهادسازی کنیم.
وزیر رفاه با اشاره به اینکه فقر آموزشی، فقرسلامت، فقر غذایی و فقر درآمدی از شاخصهای مهم بررسی میزان فقر در جامعه هستند، اظهارکرد: هرم توزیع درآمدی کشور ما نشان میدهد که هفت میلیون نفر در شرایط فقر شدید هستند و همچنین امنیت غذایی آنها در مخاطره است.
ربیعی همچنین افزود: 5 تا 6 میلیون فرد پردرآمد داریم که میزان ثروت آنها با میزان ثروت پولداران یا ثروتمندان در کشورهایی مثل آمریکا چندان تفاوتی ندارد.
وی با بیان اینکه ما در اجرای برنامه یارانه هفت میلیون نفر را شناسایی کردهایم، تصریح کرد: دولت یازدهم در تامین امنیت غذایی تا حدی موفق بوده، ضمن اینکه در آیندهای نزدیک میزان این هفت میلیون نفر به 10 میلیون نفر افزایش خواهد یافت.
وزیر رفاه در همین خصوص ادامه داد: در جریان اجرای طرح تحول سلامت و بیمه اجتماعی شش میلیون نفر برای بیمه سلامت ثبتنام کردهاند. طبق بررسیهای ما این افراد اغلب جزو طبقات فقیر شهری هستند.
ربیعی با اشاره به اینکه ما با انواع عدم توازن در جامعه روبهرو هستیم، اظهار کرد: میزان توزیع درآمد در تهران هفت برابر بیشتر از استان سیستان و بلوچستان است، اما فقر شهری در تهران بسیار برهنهتر است.
وی عدم توازن موجود را مانع بزرگی برسر راه تحقق عدالت آموزشی دانست و گفت: طبق مطالعاتی که ما انجام دادهایم، نسبت میانگین مخارج خانوادههای با سرپرست با سواد از خانوادههای بیسواد بیشتر است ضمن اینکه افراد با سواد در توزیع و امکانیابی شغل، از افراد بیسواد در وضعیت بهتری هستند. همچنین اثر رشد اقتصادی در کاهش فقر در میان افراد با سواد بیشتر از افراد بیسواد است.
وزیر رفاه ادامه داد: از سال 83 تا به حال فقر شهری رو به افزایش بوده و به استثنای سال 86 که میزان این شاخص، کمی کاهش مییابد، همچنان روبهرشد است. بنابراین بیشترین مسائل آموزشی در مناطق محروم و حاشیه شهرها رخ میدهد.
ربیعی در ادامه سخنانش به عدم توازن جنسیتی نیز اشاره کرد و افزود: طبق شاخص توزیع فقر بر حسب جنسیت، زنان سرپرست خانوار دو برابر فقیرتر از مردان سرپرست خانوار هستند. ضمن اینکه 35 درصد دختران دبیرستانی در روستا از تحصیل باز میمانند که این رقم برای پسران کمتر است. همینطور ما به موارد زیادی از بکارگیری زنان و دختران با حقوق بسیار پایین در شرکتهای خصوصی روبرو هستیم که حتما این مساله را پیگیری خواهیم کرد.
وزیر رفاه اعتدال را به معنای عدم توازنهای ساختاری دانست و بر حل این عدم توازنها که در حوزه محیطزیست، نظام آموزشی و اقتصادی و شهری دیده میشود، تاکید کرد.
وی سه نوع سواد کلی را مطرح کرد و ادامه داد: سطح سواد کلی موثر، به معنای توانایی یک فرد برای زیستن در دنیای امروز و درک ساز و کارهای آن است و سواد فنی و حرفهای به معنای افزایش مهارتها و اشتغال و داشتن شغلی با درآمد کافی و سواد علمی مختص دانشمندان است.
ربیعی در همین خصوص اظهار کرد: تفاوت این سه نوع سطح سواد به درستی در جامعه ما شناخته نشده و ما دچار عدم توازن در این سه سطح هستیم و همین مساله رابطه بین فقر و عدالت را بهتر بیان میکند.
170 هزار کودک بازمانده از تحصیل داریم
وزیر رفاه با تاکید بر اینکه هماکنون 170 هزار کودک بازمانده از تحصیل داریم، از طرح این مشکل در جلسات شورای عالی رفاه خبر داد و در همین خصوص نیز افزود: ما با یک جمعیت میلیونی در روستاهای کشور روبرو هستیم که در مقاطع راهنمایی و دبیرستان ترک تحصیل میکنند. این در حالی است که باید به میزان مهارت و سطح کیفیت اطلاعات افرادی که دوران تحصیلات عالی را گذراندهاند هم توجه کنیم.
دولت از هفته آینده بسته حمایتی دولت برای تحصیل افراد بازمانده از تحصیل و مبارزه با بیسوادی
ربیعی با اعلام این خبر که کمیسیون اجتماعی دولت از هفته آینده بسته حمایتی تحصیل افراد بازمانده از تحصیل و مبارزه با بیسوادی را دنبال خواهد کرد، اظهار کرد: هدف ما در مرحله اول حذف بیسوادی در گروه سنی زیر 30 سال و در مرحله دوم در گروه سنی بزرگسالان و سالمندان است.
وزیر رفاه به عملکرد آموزش فنی و حرفهای و آموزش عالی که هر ساله با ورود حجم عظیمی از جوانان به مقاطع گوناگون تحصیلات عالی روبهرو است، انتقاد کرد و در همین خصوص اظهار کرد: با توجه به پروژههای اجرا شده در منطقه عسلویه، میزان اشتغال در این منطقه بالاست، اما بومیهای این منطقه به علت عدم بهرهمندی از سواد موثر و فنی هنوز بیکارند. ما با انعقاد تفاهمنامهای با سازمان فنی و حرفهای و وزارت نفت تلاش کردیم تا با برگزاری کارگاههایی برای این افراد آنها هم وارد بازار کار شوند.
وی ادامه داد: دانشگاههای ما که باید افراد آکادمیسین و متخصصان فنی تربیت کند، در حال حاضر با ورود حجم عظیمی از جوانان کشور روبهروست که تعداد بسیار زیادی از این افراد در نهایت در مشاغلی با سطحی پایینتر از مدارک تحصیلی خود به کار مجبور میشوند.
ربیعی با تاکید بر اینکه ما باید نگاه واقعبینانهتری نسبت به آموزش عالی داشته باشیم، پنجره جمعیتی را فرصتی دانست که از سال 85 به روی کشور باز شده و تا سال 1430 ادامه خواهد داشت و اظهار کرد: اگر نظام آموزشی با همین روند فعلی پیش رود، این پنجره جمعیتی را برای ما به مصیبتی بدل خواهد کرد.
فقر روستایی و بازماندگی از تحصیل را احساس میکنیم
وی با اشاره به اینکه توجه به برخی از مسائل در جامعه ایران به فراموشی سپرده شده و کسی حرف موثری در این زمینهها به خصوص مباحث عدالت آموزشی و کیفیت آموزشی نمیزند برگزاری هر همایش و تجمعی را شروع راهی جدید برای ورود به این مباحث عنوان کرد.
وزیر رفاه در پایان با بیان اینکه در سایت وزارت رفاه بخشی با عنوان گفتوگوی اجتماعی ایجاد کردهایم که مباحث مهم را به بحث بگذاریم، اظهار کرد: ما فقر روستایی و بازماندگی از تحصیل را احساس میکنیم و این مسائل را میفهمیم و تمام تلاش دولت براین است که با تکیه بر مباحث علمی برای حل این مشکلات تدابیر بیاندیشد.