هنرمندی که نامش در محافل هنری بهعنوان «طلایهدار سبک کوبیسم» برده میشود، بهجز تابلوهای معروف «گرانیکا»، «دوشیزگان آوینیون» و «پسری با پیپ» آثار بینظیر دیگری هم از خود به یادگار گذاشته که این روزها به قیمتهای گزافی در حراجیها عرضه میشوند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بهمناسبت 133سالگی «پابلو پیکاسو» استاد سبک کوبیسم، نگاهی خواهیم داشت به چند اثر هنری از این نقاش و مجسمهساز بزرگ که شاید کمتر شناخته شده باشند.
حراجی «ساتبی» نیویورک در ماه نوامبر، 125 اثر از پیکاسو را در معرض فروش میگذارد. ارزش برخی از این آثار که بین سالهای 1920 تا 1950 میلادی خلق شدهاند، به صدها هزار دلار میرسد.
پابلو پیکاسو نقاش، طراح صحنه، پیکرتراش و سرامیککار اسپانیایی و یکی از برترین و تأثیرگذارترین هنرمندان قرن بیستم بود که بهدلیل جستوجوگری، نوآوری، پرکاری و اثرگذاری بر هنرمندان معاصران، بهعنوان مهمترین هنرمند قرن معروف است.
پیکاسو روز 25 اکتبر 1881 در شهر مالاگا در اسپانیا متولد شد. او تحصیلات خود را در فرانسه به پایان رساند و نزد پدرش که استاد نقاشی بود، به آموختن گریم پرداخت و در سال 1903 مقیم پاریس شد.
پابلو پیکاسو
وی در سالهای 1906 تا 1910 به اتفاق «ژرژ براک» از نخستین کسانی بود که سنجاق و میخ را با هم توام کرد و تخته و اشیای دیگر را نیز به آن افزود. پیکاسو در سبک خود، شهرت فراوانی بهدست آورد و پیروان فراوانی کسب کرد.
او در کنار «هنری ماتیس» و «مارسل دوشامپ» سه هنرمند انقلابی هستند که در دهههای نخستین قرن بیستم هنر پلاستیک را توسعه بخشیدند. پیکاسو در مجسمهسازی، قلمزنی، حکاکی روی چوب و معماری تبحر داشت. دورهی اول هنری او در طبقهبندیها به نامهای «رز و آبی» معروف است. در دوران «آبی» سبک کاری او اغلب شامل سایههای آبی کشیدهشده از اجسامی بود که تنها نیمی از آنها به تصویر کشیده میشد. پیکاسو در این دوره بیشتر چهرهی آکروباتها، بندبازها، گدایان و هنرمندان را نقاشی میکرد و در طول روز، در پاریس مشغول تحقیق روی شاهکارهایش در موزهی «لوور» بود.
کار پابلو پیکاسو در تابستان 1906 به مرحلهی جدیدی وارد شد که بیانگر تأثیر هنر یونان، شبهجزیرهی ایبری و آفریقا در کار اوست. وی سبک «پرتوکوبیسم» را بهوجود آورد که از سوی منتقدان این نقاش مورد توجه قرار نگرفت.
آخرین دورهی کاری پیکاسو دورهی سورئالیستی است که از 1924 آغاز شد، اما همیشه فاصلهاش را با سورئالیستها حفظ کرد. پیکاسو و هنرمندان سورئالیست جهان در اصول بنیادی، به این معنا که هنر قادر است آنچه را که طبیعت و عقل نمیتوانند ابراز کنند نشان دهد، موافقت داشتند، اما اختلاف اساسی بسیاری بین پیکاسو و سورئالیستها وجود دارد. به عقیدهی آنها، پیکاسو به دنیای خارج و مضمون وابستگی بسیار دارد و از دنیای اوهام و رویاها بسیار دور است.
پابلو پیکاسو روز 8 آوریل 1973 در سن 91 سالگی درگذشت.