حمایت از توسعه حمل و نقل عمومی نقش به سزایی در کاهش آلودگی هوای تهران خواهد داشت
به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز ؛ رئیس ستاد محیط زیست شهرداری تهران در خصوص اقدامات خوب صورت گرفته در زمینه توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در شهر تهران گفت : با توجه برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران و اولویت هایی که در خصوص توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی مد نظر شهرداری قرار دارد، در چند سال اخیر به موضوع نوسازی در مترو و اتوبوس رانی توجه ویژه ای شده است .
دکتر شاعری در ادامه گفتگو با خبرنگار شهرداری نیوز گفت : از آن جهت که توسعه حمل و نقل عمومی یکی از راهکارهای مقابله با آلودگی هوا و ترافیک است ، توسعه مترو و اتوبوس های شهر تهران در دستور جدی کار شهرداری تهران قرار گرفت . سهم مترو و اتوبوس در مقایسه با سال قبل افزایش چشمگیری داشته است و بر اساس برنامه ریزی شهرداری قرار است ، سهم حمل و نقل عمومی را از 56 در صد به 65 درصد برسانند.
وی در ادامه افزود: از این رو تعداد 110 واگن به قطارهای شهری افزوده شده و تعداد واگن های ناوگان مترو به حدود 1300 واگن افزایش پیدا خواهد کرد.
دکتر شاعری در خصوص برنامه های دیگر شهرداری برای سایر ناوگان حمل و نقل عمومی گفت : برای تعوویض کاتالیست تاکسی ها اقدامات جدی در حال انجام است و با حمایت شهرداری تهران تا پایان سال جاری بیش از 10 هزار تاکسی نسبت به تعویض کاتالیست اقدام خواهند کرد.
وی در ادامه افزود: از اقدامات دیگر تخصیص اعتبارات لازم برای داخلی سازی و وارد کردن موتورهای برقی به جهت جایگزینی با نوع بنزینی آن است که قرار است در چند ماه آینده عملیاتی شود و در حال حاضر در زمینه فراهم آوردن زیرساخت ها اقداماتی در دستور کار قرار دارد.
شاعری در زمینه تامین اعتبار برای نوسازی اتوبوس ها خاطر نشان کرد: در خصوص خارج کردن 1300 مینی بوس فرسوده تامین اعتبار انجام شده و در تعاملی با سازمان محیط زیست و ستاد حمل و نقل قرار شده این اعتبار تخصیص داده شود اما تا کنون این اعتبار از سوی این دو سازمان تامین نشده است.
وی در ادامه افزود: شهرداری تهران اعلام کرده برای از رده خارج کردن مینی بوس های فرسوده شهر تهران ، تا 20 میلیون برای هر مینی بوس بپردازد و در حال حاضر منتظریم تا اعتبارات لازم از جانب دولت فراهم آید.
وی در خاتمه گفت : امیدواریم دولت کمک های لازم را در خصوص پرداخت سهم 50 درصدی خود برای توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل به شهرداری انجام دهد و اگر دولت سهم خود را بپردازد به راحتی ظرف مدت دو سال می توانیم به سهم 75 درصدی حمل و نقل عمومی برسیم چرا که حمایت از توسعه حمل و نقل عمومی نقش به سزایی در کاهش آلودگی هوای تهران خواهد داشت .