جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 20 فروردين 1396     
پول درآوردن از «دست» مردم!

 خراسان/ اولين ايده کارآفريني امسال مربوط به يک کار توليدي و نسبتا کم هزينه است؛ توليد دستکش. مي توانيد به انواع دستکش هايي که شايد روزانه استفاده مي‌کنيد فکر کنيد؛ از دستکش يکبار مصرف، آشپزخانه، دستکش هاي پلاستيکي بنايي، دستکش پارچه اي با رويه پلاستيکي (کارگري) تا دستکش هايي که در حوزه هاي تخصصي مثل بيمارستان يا صنعت نفت استفاده مي شود. البته قطعا همه اينها را نمي توان همزمان توليد کرد! نياز به يک انتخاب استراتژيک دارد!


لطفا با بررسي بازار شروع کنيد
متاسفانه برخي هنوز هم براي شروع کسب و کار خود نگاهشان به هزينه هاي اوليه و روش انجام کار است. مثلا برخي با ديدن يک ويدئو در آپارات خيال مي کنند که از همه زير و بم خط توليد باخبرند و سريع، مي روند سراغ برآورد هزينه اوليه و دريافت وام و ... . اما در وضعيت فعلي اقتصاد کلان کشور- که کمبود تقاضاي داخلي و ناتواني در بازاريابي خارجي باعث رکود اقتصاد از سمت تقاضا شده- همه نگاه هاي يک کارآفرينِ زيرک به بازار است. بايد وضعيت بازار را خوب بسنجيد؛ در اين کار 4 مرحله اساسي داريد: 1- سنجش ميزان مصرف محصول در داخل و در صورت وجود ظرفيت صادرات در خارج؛ 2- تعيين رقبا و ميزان پوشش بازار و قيمت عرضه محصول توسط آنها؛ 3- بازار هدف خود را تعيين کنيد؛ 4- مسيرهاي بازاريابي را بشناسيد. با طي اين مراحل مي توانيد دست به يک انتخاب آگاهانه بزنيد.


مسيرهاي اتصال به مشتري را بشناسيد
با طي اين مراحل محصول توليدي برگزيده هم مشخص مي شود. مثلا ممکن است شما کارخانه هاي توليدي شهرک صنعتي واقع در محل خودتان را به عنوان بازار هدف تعيين کنيد و يا اينکه مي‌خواهيد براي مصارف کشاورزي روستاهاي اطراف دستکش کارگري توليد کنيد و يا دستکش آشپزخانه توليد کنيد. در مورد هرکدام مسيرهاي بازار متفاوت است. در مورد کارخانه ها و مراکز مصرف عمده مي توانيد سراغ آنها رفته و ميزان مصرف و نحوه تهيه اين محصولات را سوال کنيد. اما در مورد مصارف خرد بايد سراغ عمده و خرده فروشي ها برويد و از آنها درباره نحوه تهيه محصول سوال کنيد.

از مراجعه حضوري تا تدارک تيم بازاريابي
يکي از فروشندگان دستکش کارگري مي گويد که ماهانه با مراجعه به مراکز عمده فروشي دستکش هاي مناسب ايراني و خارجي را به مقدار فروش ماهانه خود- حدود هزار جفت- مي خرد. او مي گويد که حاضر است محصولات توليدي جديد را بخرد و در صورت استقبال مشتريان به اين کار ادامه دهد. البته در مورد برخي محصولات کار سخت تر است و شما نياز به تيم بازارياب داريد؛ يعني بعد از توليد محصول بايد افرادي با مراجعه به مراکز فروش محصول شما را عرضه کرده و نظر فروشندگان را براي خريد جلب کنند.

يک طرح توجيهي قابل اتکا
اگر با دقت و حوصله اين مراحل را طي کنيد شما پاسخ هاي قابل قبولي براي سوال هاي زير داريد: چه محصولي توليد کنم(ماهيت توليد)؟ ماهانه چه تعداد مي توانم بفروشم (ظرفيت توليد)؟ درآمد و سود ماهانه تقريبا چقدر خواهد بود (بازگشت سرمايه)؟ به چه روش هايي مي توانم محصولات و بازار خود را توسعه دهم (استراتژي توسعه)؟ پاسخ اين سوال ها يعني يک طرح توجيهي خوب و قابل اتکا که مي توانيد بر مبناي آن وارد فاز اول کار شويد؛ برآورد هزينه اوليه و خريد تجهيزات.
خط توليد دستکش؛ از 50 ميليون تا 5 ميليارد؟
درباره محاسبه و تهيه سرمايه اوليه، مهارت و پرسنل لازم کار به مراتب آسان تر از شناخت بازار است؛ به بيان اقتصادي ها، اکنون و در شرايط فعلي اقتصاد کشور و جهان، توليد و عرضه محصول آسانتر از يافتن تقاضاي موثر، بازاريابي و فروش آن است! حالا که شما ملزومات طرف تقاضا را به خوبي در منطقه يا بازار هدف خود شناخته ايد، ما در اين شماره جزئياتي درباره طرف عرضه و توليد ارائه مي‌کنيم که مي تواند به تصميم هاي شما براي ايجاد يک کسب و کار پايدار کمک کند. جدول زير که با مشورت با مهندس نوروزي، فعال در بازار تجهيزات اين صنعت، تکميل شده، اطلاعاتي اوليه در خصوص شرايط توليد و هزينه خط توليد برخي از انواع دستکش ها ارائه مي کند.
البته مي دانيد که بايد هزينه هاي تهيه زيرساخت و ساختمان را هم به هزينه هاي اوليه بيفزاييد. علاوه بر آن بايد سرمايه در گردش لازم براي تامين مواد اوليه، برق و آب و نيروي کار را هم به هزينه هاي خط توليد اضافه کنيد. از آنجا که در شروع کار فروش محصول سخت است بايد سرمايه در گردش اوليه را هم به سرمايه اوليه اضافه کنيد. در اين شرايط هزينه اوليه برخي خطوط توليد فوق تا 5 ميليارد تومان هم افزايش خواهد يافت. به خاطر داشته باشيد که در اين حوزه بازگشت سرمايه 12 تا 18 ماهه است که بسيار قابل قبول است. نوروزي، فعال اين حوزه تاکيد مي‌کند که در برخي موارد بازاريابي به درستي انجام شده و از تمام ظرفيت خط توليد - دو يا سه شيفت کار در روز- حتي در کمتر از يک سال هم سرمايه اوليه برگشته است.

پيشنهادات فعالان و کارشناسان اين حوزه
کشور ما در حوزه پلاستيک به خاطر ظرفيت عظيم پتروشيمي مستقر در کشور به طور ذاتي مزاياي بالفعل بسياري دارد. منابع عظيم نفت و گاز با قيمت مناسب در اختيار پتروشيمي ها قرار مي‌گيرد و اين واحدها نيز انواع مواد اوليه مثل گرانول هاي پلي اتيلن، پلي پروپيلن و . .. را با قيمت نسبتا مناسب – نسبت به پتروشيمي هاي خارجي- در اختيار صنايع پايين دستي قرار مي‌دهند. همين موضوع يک مزيت اساسي در اختيار فعالان پايين دست قرار مي‌دهد که با خريد اين مواد اوليه و توليد کارا محصولاتي توليد کنند که هم قيمت مناسب و رقابتي داشته باشد و هم از خام فروشي مواد پتروشيمي جلوگيري شود. در همين رابطه نوروزي، کارشناس و فعال اين صنعت معتقد است که علاوه بر مزاياي ناشي از صنعت پتروشيمي مستقر در کشور، اين صنعت بايد به خاطر حجم قابل توجه اشتغالزايي هم مورد توجه و حمايت قرار گيرد. او توليد انواع محصولات در کشور را به صرفه مي‌داند و به توليدکنندگان توصيه مي کند براي توليد دستکش هاي لاتکس بيمارستاني و ديگر دستکش هاي تخصصي و همچنين کارگري اقدام کنند. همچنين تاکيد مي‌کند که توليد محصولات با کيفيت بالاتر سود بيشتري براي توليدکننده دارد. مثلا در توليد دستکش هاي کارگري هر چه کيفيت و تعداد روکش ها بيشتر باشد حاشيه سود آن براي توليدکننده بيشتر خواهد بود. در اين رابطه، اسلامي، رئيس اتحاديه لاستيک و پلاستيک خراسان رضوي هم به خراسان مي گويد که اين محصولات – انواع دستکش ها- در استان به مقدار بسيار کمي توليد مي شود و انواع آن عمدتا از خارج از استان و خارج از کشور وارد مي شود. به همين خاطر او سرمايه گذاري در اين حوزه را توصيه مي کند.

تجربيات گذشته
تجربيات خود را با ما در ميان بگذاريد
از کاريابي تا کارآفريني
آخرين شماره صفحه کسب و کار در سال گذشته به موضوع کاريابي اختصاص داشت. ما در اين صفحه درباره چند و چون يافتن کار از طريق کاريابي هاي داخلي و خارجي صحبت کرديم. اما امسال سعي مي‌کنيم در "کسب و کار" – که از ابتداي امسال به طور منظم هر هفته يک بار، يک شنبه ها، در صفحه دخل و خرج چاپ خواهد شد- سراغ ايده هاي کارآفريني برويم. علاوه بر ارائه ايده، جزئياتي هم درباره نحوه توليد و شرايط بازار ارائه خواهيم کرد.

يک گام براي کمک به اشتغال
"کسب و کار" امسال بر خلاف سال گذشته در هر شماره درباره 3 ايده صحبت خواهد کرد. ابتدا بازخوردها و توضيحات تکميلي درباره ايده هفته قبل - در همين ستون- ارائه مي شود. ستون ديگر معرفي اوليه ايده هفته بعد است و مطلب محوري صفحه، توضيحات کامل تر درباره ايده اصلي هر هفته است. خلاصه آنکه با ديدن هر شماره کسب و کار سه ايده و برخي جزئيات درباره مهارت و هزينه هاي لازم براي عملياتي کردن هر ايده نصيبتان خواهد شد. ممکن است برخي از ايده ها را قبلا ديده باشيد و برخي برايتان جديد باشد. اگر ايده جالب و جديد بود دست به کار شويد و سوالات خود را با ما در ميان بگذاريد. اگر هم خودتان دنبال کارآفريني نيستيد، حداقل به برخي از اطرافيان که دنبال کارآفريني هستند معرفي کنيد. شايد همين کار ساده، يک زندگي را متحول کند. اگر هم ايده اي در ذهنتان مي چرخد و دوست داريد که کسب و کار با فعالان و کارشناسان آن حوزه گفتگو کند تعلل نکنيد. شايد هم اصلا اين کاره هستيد! يعني در حوزه ايده موردنظر فعال هستيد و تجربيات ارزشمندي داريد. در اين صورت حتما دست به تلفن يا موبايل يا تلگرام شويد و تجربيات خود را براي کسب و کار بفرستيد. شايد هم قبلا سراغ ايده رفته و شکست خورده ايد! در اين حالت هم تجربيات شما ارزشمند است؛ که در صورت ارسال با نام خودتان در اين ستون ها درج خواهد شد. کسب و کار محلي براي تبادل و انباشت تجربيات درباره کارآفريني است. شما مي توانيد با اشتراک اين تجربيات يک گام کوچک براي توليد و اشتغال برداريد.

ايده هاي آينده
سوالات و ايده هاي خود را براي ما ارسال کنيد 2000999 - 09033337010
براي اعضاي جديد خانواده، يک بيمارستان کوچک بزنيد!
"فکر کنم ويروسي شده، لطفا زودتر درمانش کنيد!". "آقا لطفا ببينيد مشکل صفحه نمايشش چيه؟"، "ضربه خورده، کليد پاور درست کارنميکنه"، "مشکل شارژ داره"، "اين گوشي هاي هوشمند اصلا به صرفه نيست هر روز يک مشکل جديد! حيف که نياز دارم وگرنه بر مي گشتم سراغ همان 3110 خودم!" اينها بخشي از مکالمات مردم در يک نمايندگي تلفن همراه است. چند نفر آن سوي ميز مشغول پاسخگويي اند اما حريف مردم نمي شوند. برخي آنقدر عجله دارند و از خراب شدن گوشي نگران اند که گويا يک عضو خانواده شان را به بيمارستان آورده اند! يک نفر ديگر هم روي صندلي نشسته و سه تا گوشي در دست دارد، مي گويد: "فقط همين همين گوشت کوب قديمي برايم مانده!، لطفا اين دو تا رو درست کن، زندگيم معطل مانده!". خلاصه آنکه در و ديوار فرياد مي‌زنند که اينجا يک کسب و کار پررونق داير است. تا وقتي که رونق هست و تقاضا هست افراد جديد مي توانند به اين فکر کنند که آنها هم مي توانند وارد اين شغل بشوند. محمود که در يک رشته مهندسي نامربوط -مهندسي عمران!- درس خوانده وقتي ديد اين کار نان دارد سريع شاخک هايش را تيز کرد و عزمش را جزم. بعد از گذراندن يک دوره آموزشي حالا يک کارگاه کوچک چند متري دارد و آنجا مشغول است.زدن يک تعميرگاه موبايلي کوچک ايده مناسبي براي کارآفريني است اما جزئيات و ريزه کاري هايي هم دارد؛ چقدر سرمايه لازم است؟ چگونه مهارت هاي لازم را کسب کنم؛ شاگردي کنم يا کلاس بروم؟ هزينه ثبت نام در کلاس ها چقدر است؟ فني و حرفه اي هم کلاس هاي آموزشي دارد؟ مکان يابي تعميرگاه را چگونه انجام بدهم؟ فرآيند اخذ مجوزها و . . . چگونه است؟ مي توان اين کسب و کار خدماتي را توسعه داد؟ چگونه مشتريان بيشتري جذب کنم؟ مي توان يک تعميرگاه مجازي راه انداخت؟ هفته بعد "کسب وکار"، تلاش خواهد کرد به اين سوالات پاسخ دهد. شما هم اگر تجربيات موفق يا ناموفقي در اين حوزه داريد با "کسب و کار" در ميان بگذاريد.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: