به گزارش گروه محیط زیست تهرانی نیوز؛نمایندگان مجلس شورای اسلامی دوره معافیت انجام معاینه فنی خودرو از زمان تولید را کاهش دادند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز گذشته و در ادامه بررسی لایحه هوای پاک، ماده ۶ این لایحه را تصویب و دوره معافیت انجام معاینه فنی خودروها را افزایش دادند.
بر اساس این ماده «به منظور اطمینان از صحت عملکرد خودرو در زمینههای فنی و ایمنی و کنترل آلایندههای هوا و صدا، انجام معاینه فنی کلیه وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمه سنگین، سنگین و موتورسیکلت که توسط بخشهای دولتی، عمومی و غیردولتی به کار گرفته میشوند، در دورههای زمانی منظم و توسط مراکز مورد تائید سازمان حفاظت محیطزیست الزامی است.
تبصره ۱ ـ دوره معافیت انجام معاینه فنی از زمان تولید، برای وسایل نقلیه شخصی و دولتی چهار سال و برای وسایل نقلیه عمومی دو سال تعیین میشود. دورههای انجام معاینه فنی پس از این دوره و تعرفه انجام این معاینات بر اساس مقرراتی است که به پیشنهاد سازمان و وزارتخانههای کشور و راه و شهرسازی به تصویب هیأت وزیران میرسد.
راهنمایی و رانندگی موظف است در صورتی که دارنده وسایل نقلیه موضوع این ماده، با اتمام دوره معافیت یا انقضای اعتبار گواهی معاینه فنی، از مراجعه به مراکز مجاز معاینه فنی و دریافت گواهی مذکور خودداری کند، ضمن متوقف کردن خودرو در ازای هر روز تردد بدون گواهی مذکور، نسبت به صدور قبض جریمه مطابق با قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی برای دارنده خودرو اقدام کند.
تبصره ۲ ـ در صورتی که متصدیان و کارکنان مراکز مجاز معاینه فنی و یا مأموران و ناظران بر عملکرد آنان، برخلاف مقررات موضوع این ماده اقدام به صدور گواهی خلاف واقع برای دارندگان وسایقل نقلیه موضوع این ماده کنند، به حداکثر مجازات جرم صدور گواهی خلاف واقع، موضوع ماده ۵۴۰ قانون مجازات اسلامی محکوم میشوند.
تبصره ۳ ـ مراکز معاینه فنی که از ضوابط تأسیس، فعالیت و بهای خدمات مربوطه تخلف کنند، با اعلام سازمان محیطزیست، وزارت کشور یا وزارت راه و شهرسازی به پرداخت جریمه نقدی معادل ۳۰ میلیون ریال محکوم و در صورت تکرار تخلف، حسب مورد به تعلیق پروانه فعالیت از یک ماه تا یک سال و یا لغو دائم پروانه فعالیت محکوم میشوند.
وجوه حاصل از اجرای این ماده، حسب مورد به حساب سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور یا سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای نزد خزانهداری کل کشور واریز میشود و در چارچوب قوانین بودجه سالانه جهت ساماندهی، آموزش و ارتقای نظارت بر مراکز معاینه فنی به مصرف میرسد.
تبصره ۴ـ نرخ بهای خدمات صدور گواهی معاینه فنی موضوع این ماده، توسط وزارتخانههای کشور و راه و شهرسازی تعیین میشود.
تبصره ۵ ـ صدور گواهی معاینه فنی وسایل نقلیه ریلی، هوایی و دریایی بر اساس استانداردها و ضوابط سازمانهای بینالمللی مرتبط توسط دستگاههای اجرایی ذیربط انجام میگیرد و مسئولیت کنترل و نظارت بر گواهینامه مذکور بر عهده سازمان محیطزیست است.
تبصره ۶ـ فروشندگان خودرو مکلفند در هنگام انجام معامله نسبت به ارائه معتبر معاینه فنی اقدام کنند.»
اولین واکنش به مصوبه مجلس
به گزارش مهر، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران گفت: معاینه فنی چهار سال و پنج سال فرقی ندارد و این مصوبه عملاً شکستی برای لایحه هوای پاک بود.
سید نواب حسینی با اشاره به مصوبه امروز مجلس در خصوص کاهش سن معاینه فنی خودروها از پنج به چهار سال گفت: هنوز جزئیات این مصوبه مطالعه نشده و اطلاعات ما، تنها بر اساس شنیدههای صحن امروز مجلس از طریق رادیو است.
وی ادامه داد: لایحه هوای پاک حاصل سالها مطالعه و بر اساس پشتوانههای علمی و نظر کارشناسان این حوزه و اسناد بالادستی بوده است که هم در دولت و هم در کمیسیون تخصصی مجلس مورد تأیید قرار گرفته و اینکه کاهش سن معاینه فنی به سه سال رأی نیاورده، کملطفی نمایندگان مجلس است.
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران افزود: در صحن امروز با گارانتی خودروها بیشتر از دو سال رأی نیاورد، چگونه است که معاینه فنی خودروها را چهار ساله تصویب میکنند؟
حسینی با تأکید بر ینکه معاینه فنی چهار ساله با معاینه فنی پنج ساله تفاوتی ندارد، تأکید کرد: این موضوع شکستی برای لایحه هوای پاک بود زیرا خودرویی که پنج سال از سن تولید آن میگذرد، عملاً خودرویی فرسوده محسوب میشود و متأسفانه نمایندگان مجلس به بند ۶ لایحه هوای پاک کملطفی کردند.
وی بیان کرد: در تمام کشورهای پیشرفته دنیا سن معاینه فنی دو سال است و حتی در برخی از کشورها بر اساس پیمایش، داشتن معاینه فنی الزامآور میشود و جای سؤال است که چرا مجلس، سن معاینه فنی را چهار سال تصویب کرد؟