جام جم/ مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سيما در يک نظرسنجي با بررسي دقيق آمار و ارقام موفقترين برنامههاي نوروزي را معرفي کرده است.
در اين پژوهش، نظر مخاطبان بالاي 12 سال در تهران و 33 شهر ديگر ايران، درباره برخي برنامههاي شبکههاي يک تاپنج و نسيم، بررسي شده است. برنامه «سه ستاره»، سريالهاي «عليالبدل» و «ديوار به ديوار» به ترتيب بعد از «خندوانه» و «دورهمي» بيشترين مخاطب را به خود جلب کردهاند.
همچنين در اين پژوهش ميزان رضايت مخاطبان به تفکيک شبکههاي تلويزيوني نيز بررسي شده است و نيز نتايج آن نشان ميدهد بيش از 60 درصد پاسخگويان به پرسشهاي اين نظرسنجي برنامههاي ويژه تحويل سال را از شبکههاي سيما تماشا کردهاند و تقريبا 30 درصد پاسخدهندگان، به دلايل مختلف تماشاگر تلويزيون نبودهاند.
خانهاي صدرنشين
از ميان هشت برنامه پر مخاطب در شبکه يک، سريال عليالبدل بيش از 42 درصد بيننده داشته که ميزان رضايت آنها بيشتر از 81 درصد بوده است. مسابقه «دستپخت»، انيميشن «شکرستان»، ويژه برنامه «بوي عيدي»، برنامه «جهان ورزش»، «جهان 95» و «گنجنامه» به ترتيب بيشترين مخاطب و بيشترين رضايتمندي را در بين برنامههاي شبکه يک به دست آوردهاند.
گلهاي شبکه 2
در پژوهش انجام شده، از ميان برنامههاي شبکه دو، «محله گل و بلبل» با نزديک 30 درصد مخاطب و رضايت بيشتر از 85 درصدي، بيشترين توجه را از تماشاگران اين شبکه دريافت کرده است. در ادامه، سريال «مرز خوشبختي» با بيش از 25 درصد مخاطب، ويژهبرنامه «بهار اينجاست»، «دستپختهاي خودماني»، «مسابقه محله»، «شهر به شهر»، «بهترين شو»، «کام شيرين» و «سفري ديگر» به ترتيب با بيشترين مخاطب و بيشترين ميزان رضايتمندي روبهرو شدهاند.
ستارههاي شبکه 3
از ميان برنامههاي شبکه سه، هفت برنامه در نظرسنجي مرکز پژوهش و سنجش افکار سازمان صدا و سيما بررسي شده و ويژهبرنامه «سه ستاره» با بيش از 43 درصد بيننده و بيشتر از 88 درصد رضايتمندي، در صدر جاي گرفته است. پس از آن و در رتبه بعدي سريال «ديوار به ديوار» قرار دارد و در ادامه به ترتيب برنامههاي «آقاي گزارشگر»، «زماني براي خنديدن»، «مهمان ما باشيد»، «بوي بهار» و «اقليم» مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است.
دوران طنزپيشگان
شبکه چهار با ده برنامه نوروزي در نظرسنجي سازمان حضور داشته و به ترتيب سريال «دوران کهن»، «طنزپيشگان»، «نغمهها»، «چشم شب روشن»، «ويژهبرنامه تحويل سال»، «فانوس»، «روزگار»، «نوروز فرحان»، «بوم گرد» و «سبزه نشاني» بيشترين مخاطب و بالاترين ميزان رضايتمندي را به دست آوردهاند.
شوخيهاي شبکه 5
هشت برنامه از شبکه پنج در نظرسنجي سازمان صدا و سيما با هم رقابت کردهاند که از ميان آنها طنز «شوخي کردم» با 23 درصد مخاطب با رضايتمندي بالاي 80 درصد، در صدر قرار گرفته است. در فهرست بهترينهاي اين شبکه به ترتيب برنامههايي چون «مسابقه فاميلي»، «همام کيش»، ويژهبرنامه «نوبهار»، «تهرانگرد»، «يک بار ديگه»، «بادکنک» و مسابقه «آقاي آتشنشان» بيشترين مخاطبان را با بالاترين ميزان رضايت داشتهاند.
2 صدرنشين در نسيم
شبکه نسيم که شبکه نشاط و سرگرمي است به طور طبيعي در ايام نوروز بيشترين مخاطب را داشته است. برنامه «خندوانه» در ميان برنامههاي اين شبکه و در ميان تمام برنامههاي تلويزيون بيشترين مخاطب و بالاترين ميزان رضايتمندي را داشته و بعد از آن برنامه «دورهمي» در فهرست بهترينهاي تلويزيون قرار دارد.
اما بجز اين دو برنامه، مخاطبان، برنامههاي «ويتامين خ»، مسابقه «آب و آتش»، برنامه «کودک شو» و «کلينيک خنده» را بيشتر از ديگر برنامههاي شبکه نسيم ديده و پسنديدهاند.