به گزارش گروه بین الملل شهرداری نیوز، دولت آذربایجان وام 277 میلیون یورویی از کنسرسیوم متشکل از SocieteGenerale، BNP Paribas و شعبه فرانسوی بانک HSBC به منظور خرید 50 لوکوموتیو برای خط باکو- تفلیس- قارص را تایید کرده است.
آذربایجان Railways (ADY) در ماه می 2014 سفارشی 300 میلیون یورویی برای خرید 50 لوکوموتیو برقی KZ8A 8.8MW را به Alstom داد. این قرارداد در سال 2015 اصلاح و شامل 10 لوکوموتیو مسافربری dual-voltage و 40 لوکوموتیو باری AC شد. قرار است تحویل این قطارها از اواخر سال 2017 آغاز شود.
وزیر حمل و نقل ترکیه، احمد ارسلان در ماه دسامبر اعلام کرد که کار روی این مسیر 826 کیلومتری در اواسط سال 2017 تکمیل می شود و این راه آهن برای آغاز ارائه خدمات افتتاح خواهد شد.
این پروژه که با تاخیر بسیاری همراه بوده از سال 2007 توسط دولت های آذربایجان، گرجستان و ترکیه تایید شده و قرار بود در سال 2010 افتتاح شود. اما مشکلاتی در رابطه با ساخت و ساز موجب تاخیرهای متعدد در این پروژه شده است.
این پروژه شامل ساخت خط 98 کیلومتری جدید از قارص تا آخالکالاکی است که 68 کیلومتر آن در ترکیه و 30 کیلومتر آن در گرجستان کشیده می شود. یک بخش 183 کیلومتری از مسیر آخالکالاکی- تفلیس کنونی نیز به عنوان بخشی از این پروژه، بازسازی شده است.
گمان می رود این خط ریلی در سال های ابتدایی، سالانه 5 میلیون تن بار و 1 میلیون مسافر را جابه جا کند.