جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 15 دی 1395     
موضع دونالدترامپ درقبال گوانتانامو

باشگاه خبرنگاران: دونالد ترامپ برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرد با هر گونه انتقال زندانیان گوانتانامو به کشورهای دیگر مخالف است.

ترامپ ضمن هشدار درباره زندانیان  گوانتانامو که وی آنها را افراد خطرناک نامید  تاکید کرد این افراد به هیچ وجه نباید آزاد شوند یا به کشورهای دیگر منتقل شوند چرا که فرصت بازگشت به میدان نبرد را پیدا خواهند کرد.­

بر اساس این گزارش،­ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی خود نیز بارها تاکید کرده بود زندان گوانتانامو را نه تنها نخواهد بست بلکه آن را از آدمهای بد پر خواهد کرد. به نوشته نیویورک تایمز، کاخ سفید احتمالا به زودی از انتقال نزدیک به بیست زندانی دیگر به کشورهای ایتالیا، عمان،‌عربستان سعودی و امارات عربی متحده خبر خواهد داد.­

گوانتامو اسرارآمیز ترین و در عین حال جنجال برانگیزترین زندانی است که دولت آمریکا پس از حمله به عراق و افغانستان بر روی تپه های گوانتانامو در خاک کوبا احداث کرد تا مظنونان تروریست و عاملان حملات یازدهم سپتامبر دو هزار و یک را در آنجا نگهداری کند.­

این پایگاه را ارتش آمریکا بر اساس توافق نامه ای که در سال هزار و نهصد و سه میان واشنگتن و هاوانا منعقد شد، از کوبا اجاره کرده است.

باراک اوباما در آغاز فعالیت خود در کاخ سفید متعهد شد گوانتانامو را در صد روز نخست دوره ریاست جمهوری اش تعطیل کند اما خیلی زود اذعان کرد مسئله پیچیده تر از آن چیزی است که وی تصور می کرد و قادر نیست زندان گوانتانامو را مطابق با قولی که داده است، تعطیل کند.

کارشناسان حقوق بشر زندان معتقدند گوانتانامو به خاطر روشهای بازجویی خشونت باری که آمریکاییها در آن به کار می گیرند، یک توهین آشکار به حقوق بشر محسوب می شود.

زندان گوانتانامو نه فقط نماد سواستفاده و بدرفتاری با زندانیان، بلکه نماد نقض اصول بین المللی حقوق بشر است که حتی امروز نیز همچنان ادامه دارد چرا که هنوز هم برخی مظنونان بدون اینکه تفهیم اتهام شده باشند یا پرونده ای درباره آنها تشکیل شده باشد، به طور خودسرانه و برای مدتی نامعلوم در این زندان محبوس هستند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: