جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 8 دی 1395     
سخنگوی فراکسیون مدیریت شهری مجلس دهم تاکید کرد؛
سیاست دوگانه دولت در قبال تهران

به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر شهرداری نیوز، سخنگوی فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی گفت: عملکرد شهرداری تهران در زمینه پیشبرد اهداف و اجرای پروژه های عمرانی در پایتخت سبب رضایت مردم شده است.

صدیف بدری با تاکید بر اینکه بارها دولت در زمینه کمبودهای شهر تهران در بخش های مختلف همچون مترو یا اتوبوس انگشت اتهام را به سمت شورا و شهرداری نشانه رفته در حالی که عدم پرداخت سهام دولت در زمینه های مختلف سبب کندی پیشبرد توسعه زیرساخت ها شده است، تصریح کرد: نمی شود از یک طرف در قالب برنامه هایی همچون برنامه ششم توسعه تزریق بودجه به شهرداری ها را با سختی و کندی مواجه کنیم و از سوی دیگر توقع داشته باشیم که توسعه زیرساخت های شهری و تامین رفاه شهروندان با سرعت انجام شود. این رفتار جز پارادوکس مدیریتی عنوان دیگری ندارد.

نماینده مردم اردبیل در مجلس دهم با تاکید بر اینکه امروز تهران به قطبی در میان پایتخت های جهان تبدیل شده که این دیده شدن را مدیون اجرای پروژه های وسیع عمرانی از سوی مدیریت شهری است، بیان کرد: حذف درآمدهای پایدار شهرداری ها از مالیات بر ارزش افزوده که در برنامه ششم توسعه مغفول مانده است شهرداری ها را به مشارکت پذیری بخش خصوصی سوق می دهد تا کمبودهای درآمدی به نوعی جبران شود، اما در آن سو دولت قرار دارد که به مشارکت بخش خصوصی در پروژه های شهری انتقاد دارد و راه های کسب درآمد پایدار شهرها را سد می کند. این سیاست دوگانه است که برای کلانشهر تهران مشکل زا شده است.

این عضو کمیسیون عمران مجلس دهم تراکم فروشی شهرها را مطابق با طرح جامع کلانشهرها که مصوب شورای عالی شهرسازی است دانست و گفت: اگر ساخت ساختمان های بلندمرتبه خارج از چارچوب قانونی است، چرا وزارت خانه های دولت همگی ساختمان های بلندمرتبه دارند؟ اگر تهران اشباع از شهروندان است، چرا در بدنه دولت شاهد انتساب های مدیران از سایر شهرها هستیم که منجر به بارگذاری بیشتر شهر تهران می شود؟ اگر دولت خود در مسیر این افزایش جمعیت گام بر می دارد، این چه سیاست دوگانه ای است که مانع از حمایت های مالی از مدیریت شهری است؟

وی ادامه داد: تمامی نهادها بر اساس برنامه ریزی که در خصوص بودجه دارند برنامه های سالانه را در دستور کار قرار می دهند. چگونه است که دستگاه های اجرایی بدون پرداخت سهم بودجه سالیانه اش از سمت دولت قادر به پیشبرد اهداف و رسیدن به افق 1404 نیستند، اما آن روی سکه دولت انتظار دارد که شهرداری ها و به ویژه شهرداری تهران هم درآمدزایی کند و هم بدون اتکا به اصطلاح درآمدهای نفتی اهداف سازنده شهر را پیش ببرد؟

نماینده مجلس دهم شورای اسلامی خاطر نشان کرد: دولت و همه نهادها از جمله شورا و شهرداری ها یک هدف دارند و آن آماده سازی زیرساخت های شهرها به منظور ارائه خدمات هرچه کیفی تر به شهروندان است، پس نباید در خلال پیشبرد اهداف شاهد خط کشی و مرزبندی های سیاسی باشیم.

بدری با اشاره به اینکه دولت در طول 10سال گذشته بودجه هایی تصویب کرده که مطابق قانون باید به شهرداری ها می پرداخته همچون سهم شهرداری ها از جرایم نقدی راهنمایی و رانندگی اما هرگز این منابع مالی به شهرداری ها تعلق نگرفته است، خاطرنشان کرد: بارها اعلام شده که شهرداری ها باید از بودجه های نفتی فاصله بگیرند و درآمدهای پایدار داشته باشند. سوال اصلی این است، وقتی دولت و مراجع ذی ربط از شهرداری ها حمایت نمی کنند چگونه این نهاد خدماتی باید خدمات را به شهروندان ارائه کند؟ ضمن آنکه شاهد هستیم با اجرای هر پروژه عمرانی در کلانشهر تهران انگشت اتهامی به سمت شهرداری نشانه می رود که چرا اولویت گذاری شده عمل نمی کند، در حالی که بدنه دولت خود اولویت ها را رعایت نمی کند.

سخنگوی فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه دولت یازدهم و دولت های قبل همواره اعلام کردند که لایحه درآمد پایدار شهری روی میز دولتی هاست، اما هنوز معلوم نیست این لایحه دقیقا در چه وضعیتی است و سرانجامش چه می شود، اظهار کرد: 70درصد جمعیت کشور در شهرها ساکن هستند، اما به نظر نمی رسد دولت عزمی در حمایت از شهرداری ها داشته باشد. به طوری که امروز شاهد هستیم به جای آنکه دولت در جهت تحقق مدیریت واحد شهری گام بردارد، روز به روز شاهد کاهش اختیارات این نهادهای مردمی هستیم. چراکه نه دولت و نه مجلسی ها باوری به ارتقا اختیارات مدیریت شهری و شهرداری ها ندارند.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: