جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 6 دی 1395     
مدیرکل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران:
پژوهشگران محلات 354گانه پایتخت یاری رسان تصمیم سازی های مدیریت شهری هستند

به گزارش گروه آموزش و فرهنگ سازی شهرداری نیوز، مدیرکل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه استراتژی ما در حوزه مطالعات بر کار پژوهشگران محلات استوار است، گفت: بهره گیری از توان پژوهشگران محلات جهت تاثیرگذاری در حوزه عمل و روندهای اجرایی اجتماعی فرهنگی در شهر تهران در دستورکار ما قرار دارد.

رسول بابایی در مراسم نکوداشت و تجلیل از پژوهشگران برتر محلات شهر تهران با اشاره به رویکرد محله محوری شهردار تهران اظهار داشت: تجربه شکل گیری پژوهشگران محلات در حوزه مطالعات اجتماعی و فرهنگی با بهره گیری از این رویکرد در سطح پایتخت رقم خورد و بهره گیری از توان پژوهشگران محلات جهت تاثیرگذاری در حوزه عمل و روندهای اجرایی اجتماعی فرهنگی در شهر تهران در دستورکار ما قرار دارد.

وی افزود: پژوهشگران محلات گردآوری اطلاعات را بر اساس نگاه دقیق و پژوهش صحیح و عملیاتی از دل محله ها انجام می دهند و نتایج آن را جهت تصمیم گیری در اختیار مدیران شهری قرار می دهند.

بابایی تصریح کرد: در اداره کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران تلاش های زیادی را برای انسجام و سازماندهی پژوهشگران محلات انجام صورت گرفته و بناداریم با وجود مشکلات موجود، به بهترین شیوه کارها را پیش ببریم.

وی بهره گیری از توانمندی های پژوهشگران محلات را جزو برنامه های آتی اداره کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران عنوان کرد و افزود: استراتژی ما در حوزه مطالعات، تکیه بر کار پژوهشگران محلات است و در این راستا تلاش بسیاری برای ارتقای سطح دانش و توان پژوهشگر محله، برقراری ارتباط بیشتر با اداره کل، عملیاتی شدن برنامه ها انجام خواهیم داد.

مدیرکل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به رویکرد جدید شهرداری تهران در موضوعاتی چون فقرزدایی، پسماند، ترافیک، نظم و انظباط اجتماعی، مقابله با آسیب های اجتماعی گفت: تحقق این موضوعات کار مطالعاتی و پژوهشی مبتنی برنامه ریزی دقیق در حوزه پژوهش را می طلبد.

بابایی، از پژوهشگران محلات 354گانه شهر تهران خواست در راستای بهبود روند مدیریت شهری و زندگی در شهر تهران کمک رسان باشند.

حجت الاسلام کوششی: شناسایی و اولویت بندی مسائل اجتماعی بر اساس مقتضیات هر محله از ماموریت های پژوهشگر محله است

در ادامه مراسم حجت الاسلام والمسلمین سید حسین کوششی مشاور و مديرحوزه معاونت اموراجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران طی سخنانی با اشاره به جایگاه مهم و والای پژوهش در دین مبین اسلام اظهار داشت: پیشرفت انسان در گرو کنکاش و واکاوی مسائل مورد نیازی است که در دین ما نیز به آن توصیه شده و در صورتی که امر مطالعه پژوهش منجر به فهمیدن و تشخیص دادن شود امکان پیشرفت را فراهم می سازد.

وی پیشرفت در تمام عرصه ها را بر پایه پژوهش قوی، دقیق منظم و هدفمند امکان پذیر دانست و  افزود: مبنای تمام فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در بستر کار مطالعاتی و پژوهشی استوار است. بنابراین جایگاه خانه های دانش و پژوهش محلات و پژوهشگران محله ها به عنوان مغز متفکر برنامه ریزی های اجتماعی و فرهنگی بسیار تاثیرگذار به شمار می رود.

مشاور و مديرحوزه معاونت اموراجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران، ارزیابی نقش و کارکرد خانه های 11 گانه محلات تهران، برنامه ریزی برای نوع فعالیت محلات، تهیه و تامین خوراک محتوایی و فکری برای تصمیم گیری مدیریت شهری از سطح محلات تاسایر سطوح ارشد، استفاده از ظرفیت های محلی و مردمی در پرداختن به موضوع پژوهش، برقراری تعامل با نخبگان و فرهیختگان محله به عنوان منبع پژوهشی و بهره گیری از توانمندی های آنان، رصد فعالیت سایر خانه های محلات، سنجش میزان مشارکت اجتماعی مردم در محلات و دلایل و راهکارهای جذب بیشتر آن، شناسایی اولویت بندی آن مسائل اجتماعی محله بر اساس مقتضیات هر محله و اولویت بندی تاثیرات فرهنگی و به روز حوزه اجتماعی شهر را از جمله ماموریت های مهم پژوهشگران محله برشمرد.

حجت الاسلام والمسلمین کوششی در پایان سخنان خود،  برنامه ریزی مناسب برای تحقق توسعه  اجتماعی شهر تهران را از طریق نشست ها، هم اندیشی ها و برنامه های نظارتی و توجیهی از اداره کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران خواستار شد.

همچنین سید مهدی میربد معاون پژوهشی مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران نیز با مروری بر فعالیت های شهرداری تهران در ادوار مختلف دوره مدیریت دکتر قالیباف اظهار داشت: طی این دوره اقدامات راهبردی چون توسعه خدماتی در شهر، فعال کردن شورایاری ها و ستاد توانمندسازی بانوان، توسعه عمرانی شهر تهران و انجام شده است و هم اکنون فعالیت ها با رویکرد توسعه اجتماعی پایتخت دنبال می شود.

وی با اشاره به شکل گیری خانه های محلات و فعال سازی پژوهشگران محلات اذعان داشت: خوشبختانه ما هم اکنون شبکه گسترده ای از فرهیختگان خبره و آشنا به مسائل حوزه اجتماعی شهر به عنوان پژوهشگران محلات را در اختیار داریم که می توانند به عنوان بازوهای شهرداری تهران برای شناخت مسائل اجتماعی شهر و کمک به تصمیم گیری مسائل شهری کمک رسان باشند. امیدواریم بتوانیم از این ظرفیت خوب بهترین بهره را ببریم.

سجاد سبحانی معاون خدمات علمی اداره کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران نیز اظهار داشت: شبکه هم اندیشی محله ای در 374 محله تهران در سال 87 تشکیل شد که ضمن اجرای طرح سنجش حس تعلق محله ای، و همچنین سند توسعه مطالعات محلات  که 1500 عنوان پژوهش محله ای کوچک مقیاس را طی 4 سال انجام دادند.

وی افزود: پژوهشگران محلات 354 گانه شهر تهران با روحیه جهادی نسبت به جمع آوری اطلاعات طرح رصد كيفيت زندگي در سال 94 و همچنين طرح نيمرخ محله در سال 95 اقدام کرده اند.

به گفته این مسئول، بر اساس اجرای طرح رصد کیفیت زندگی 600 هزار رکورد در طرح رصد کیفیت زندگی انجام و30 هزار مکان اجتماعي و فرهنگي محلات در طرح نيمرخ محله شناسایی شد که این دو طرح برآورد خوبی از کیفیت ذهني و عيني از وضعيت اجتماعي و فرهنگي كلانشهر تهران ایجاد کرد.

مراسم پاسداشت تلاش های پژوهشگران محلات که با حضور مدیرکل و معاونین اداره کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران جمعی از اساتيد، پژوهشگران، مديران و كارشناسان پژوهشي معاونت امور اجتماعي و فرهنگي شهرداری تهران در ایوان شمس برگزار شد.

در پایان مراسم از پژوهشگران تلاشگر محلات برتر مناطق 22گانه با اهدای لوح سپاس تجلیل به عمل آمد. همچنین همچنین از 3 نفر از بهترین پژوهشگران مناطق 13، 15 و 21 که عملکرد تاثیرگذاری در فعالیت های پژوهشی محلات و مناطق داشته اند، تقدیر و هدایایی به رسم یادبود اهدا شد.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: