جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 30 آذر 1395     
استارت آپ‌ها و کار در دنیای نو

روزنامه آرمان - لیلا شاسوندی: ایده‌های نوپا که امروز به نام استارت آپ‌ها بیشتر به گوشمان می‌رسد، عمری کمتر از ۱۰سال در ایران دارند، اما همین کسب و کارهای کوچک توانسته‌اند با درآمدهای بالا جایگاه خوبی را در اقتصاد از آن خود کنند. سرویس‌های بسیاری در سراسر جهان با ایده‌های خلاقانه و تازه به وجود می‌آیند و در مدت زمان کوتاهی هم به درآمد می‌رسند و به اصطلاح راه صد ساله را یک شبه طی می‌کنند. با توجه به موفقیت این شرکت‌های جدید و استارت آپ‌ها، مقاله‌های زیادی درباره چگونگی راه اندازی این نوع کسب و کار در فضای سایبری به چشم می‌خورد و کاربران زیادی را جذب خود کرده است.

استارت آپ به نوعی از کسب و کار گفته می‌شود که مبتنی بر فناوری باشد. این به این معنی نیست که هر کسب و کاری که بر اساس فناوری باشد یک استارت آپ محسوب می‌شود، اما همه استارت آپ‌ها به نوعی از فناوری‌‌های جدید، موبایل، وب و اینترنت استفاده می‌کنند تا بتوانند کاربران با تعداد بالایی را پوشش دهند و رشد بالایی داشته باشند. شروع شرکت‌های استارت آپی با یک ایده جدید است. اگر قطعه‌های نامرتب یک پازل را به ایده تشبیه کنیم و ایده پرداز توانایی این را داشته باشد که تک تک قطعات را سرجایش قرار دهد بنابراین توانسته کسب و کار موفقی راه اندازی کند. البته این نکته را هم باید در نظر داشت که ایده تنها بخشی از جریان موفقیت برای تبدیل شدن یک شرکت استارت آپی به یک شرکت قدرتمند در فضای کسب و کار است. از دیگر گام‌هایی که ‌باعث رشد و توسعه فعالیت شرکت‌های استارت آپی شود، می‌توان به پیدا کردن سرمایه‌گذار و حامی و ارتباط داشتن با افرادی که در این نوع از کسب و کار موفق هستند چه در داخل ایران و چه خارج از کشور اشاره کرد. بر اساس آمار جهانی، عملکرد تمام استارت آپ‌ها موفقیت آمیز نیست، به این صورت که از هر ۱۰۰ استارت آپ ۹۰ مورد با شکست مواجه می‌شوند و از آن ۱۰ مورد باقیمانده شاید فقط یکی از آنها به موفقیت استارت آپ‌های معروفی مثل آمازون برسد. بیشتر شرکت‌های نوپا یا همان استارت آپ‌ها نمی‌توانند مشتریان زیادی را جذب کنند، زیرا استارت آپ‌ها را می‌توان به یک بازی شطرنج تشبیه کرد که یادگیری آن در چند دقیقه امکانپذیر است، اما حرفه‌ای شدن، پیش بینی نیازهای بازار آینده، و ضریب موفقیت بالا، سال‌ها تمرین لازم دارد. از دلایلی که امروزه در ایران استارت آپ‌ها مورد استقبال قرار گرفته است جمعیت بالای تحصیلکرده و جوان در کشور است. همچنین به دلیل دسترسی راحت به اینترنت به ویژه راه اندازی ۳G توسط ا‌پراتورهای نسل اول و دوم و رشد بسیار بالای استفاده از تلفن‌های هوشمند زمینه برای گسترش کسب و کار در حوزه تجارت الکترونیک و استارت آپ‌ها فراهم شده است.

چگونه یک استارت آپ را شروع کنیم؟‌

برای شروع لازم است با در نظر گرفتن وضعیت زمان حال، آینده نگری هم داشته باشید. با تحقیق و فکر کردن فهرستی از مواردی را که هم اکنون دنیا، یا در حوزه کوچک‌تر مانند ایران کم دارد تهیه کنید. مواردی را که به آن فکر کردید روی کاغذ بیاورید و با ایده‌های بیشتری به آنها شاخه وبرگ بدهید. سپس یک طرح را انتخاب کنید و آن را به شکل طرح اولیه درآورید. در این مرحله باید طرح اولیه خود را حداقل به ۱۰ نفر معرفی کنید تا از نظرها، پیشنهادها و بازخورد دیگران نسبت به طرح و ایده خود آگاه شوید. ایده تان را همگانی کنید و اجازه دهید همه بدانند چه چیزی ساخته‌اید و همزمان به دنبال تامین منابع مالی و ساخت نسخه فیزیکی ایده‌تان باشید. پس از انجام مراحل گفته شده حتما شرکت خود را ثبت دفتری کنید تا از سوءاستفاده‌های احتمالی جلوگیری شود. برای پیشبرد سریع‌تر کارها بهتر است یک شریک کاری و اجرایی برای ایجاد شرکت پیدا کنید. طرح اولیه خود را با توجه به بازخوردهایی که از دیگران گرفتید بازنویسی و اصلاح کنید تا به یک طرح مناسب تبدیل شود و پس از آن به دنبال کاربران بیشتری بروید و هر هفته پنج درصد به تعداد کاربران خود بیفزایید، هرچند که این کار سختی است اما ممکن است. اگر در چهار سال آینده به رشد و گسترش کسب و کارتان ادامه دهید در نهایت می‌توانید حتی به ۲۵ میلیون نفر کاربر برسید که به معنی موفقیت در کارتان است.

ریسک‌های کار در استارت آپ

کسانی که تمایل به وارد شدن در شرکت‌های استارت آپ را دارند باید به این نکته توجه کنند که به دلیل نوپا بودن این شرکت‌ها ممکن است مدت زمان زیادی صرف شود تا شرکت به سود بالایی برسد و در مواردی حتی ممکن است موفق به سود دهی نشود و شکست بخورد. بنابراین تصور اینکه به محض وارد شدن به شرکت‌های استارت آپی سود و حقوق بالایی به کارمندان پرداخت می‌شود، اشتباه است. یکی دیگر از ریسک‌های شرکت‌های نوپا این است که همواره احتمال شکست خوردن در آن وجود دارد. این جمله نا امید کننده نیست بلکه آگاهی دهنده است و هدف شناساندن ماهیت این نوع کسب و کار است. بر اساس گزارشی که وال استریت ژورنال در سال ۲۰۱۲ منتشر کرده است، در بازه زمانی سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰ میلادی از هر چهار استارت آپی که راه اندازی می‌شد سه تای آن‌ با شکست مواجه شدند. همچنین در استارت آپ‌ها به دلیل تلاش برای رسیدن هرچه سریع‌تر به بازدهی، باید ساعت‌های طولانی و متمادی کار شود تا هرچه زودتر کالا یا خدماتی تولید و قبل از آنکه بودجه‌اش به اتمام برسد بازاری برای آن دست و پا شود. بنابراین کسانی که وارد استارت آپ‌ها می‌شوند نباید با این نوع فشار کاری و استرس مشکلی داشته باشند و اگر دوست دارند ساعت‌های طولانی حدود ۱۲ ساعت در روز برای مبلغ ناچیزی کار کنند، آن‌گاه می‌توان گفت کار کردن در استارت آپ‌ها برای آنها می‌تواند ایده خوبی باشد.

وام برای استارت آپ

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران درباره وضعیت کسب و کارهای جدید در ایران در گفت‌وگو با «آرمان» می‌گوید: فضای کسب و کار در ایران عموما دارای شاخص‌های نامناسبی برای رشد و توسعه صنعتی نیست، به ویژه درباره کسب و کارهای دانش بنیان باید گفت به تازگی حمایت‌هایی از طرف معاونت ریاست جمهوری شده است، به این صورت که به شرکت‌های استارت آپی که محوریت فعالیتشان بر اساس دانش و نوآوری است وام‌های کم بهره اعطا می‌شود. حمیدرضا صالحی همچنین معتقد است استارت آپ‌ها در کشور می‌توانند نقش بسیار موثری در توسعه وضعیت فعلی اقتصادی ایفا کنند، اما تا کنون این اتفاق نیفتاده است، زیرا لازم است این نوع کسب و کارها در فضای خاص و انکوباتوری رشد داده شوند تا بتوانند بیشترین تاثیر را در اقتصاد بگذارند. اگر دولت در قالب یک مجموعه در وزارت صنعت و معدن، معاونتی ایجاد کند تا شرکت‌های نوپا در چارچوب وام‌ها و تسهیلات با قیمت مناسب مراقبت و محافظت شوند و همچنین مورد حمایت‌های مالیاتی و بیمه‌ای قرار بگیرند و در چارچوبی غیر از فضای کسب و کاری کشور باشند، به نظر می‌رسد می‌توان به مثبت بودن این نوع کسب و کار در آینده کشور امیدوار بود.‌




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: