جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 16 مهر 1393     
مسئولان نسبت به تولید محصولات ارگانیگ اعتباربخشی کنند

به گزارش گروه پارلمان شهری شهرداری نیوز،رئیس کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران، با اشاره به رواج و استقبال از محصولات ارگانیک در دنیا بیان داشت : در کشور ما استفاده از محصولات ارگانیک جایگاه ویژه خود را باز نکرده و شاید دلیل این امر هزینه بالا تولید اینگونه محصولات باشد.

دکتر رحمت اله حافظی در گفت و گو با خبرنگار شهرداری نیوز گفت : به دلیل فقدان وجود دستگاه های نظارتی که این اطمینان را به شهروندان بدهند که محصولات ارائه شده با عنوان ارگانیک ، واقعا ارگانیک و طبیعی هستند ، استقبال از محصولات ارگانیک کم است .

وی در ادامه افزود: در جاهایی شاهد این موضوع بودیم که در گوشه ای از مزرعه محصول ارگانیک کشت می شد تا اطمینان مسئولان را به محصولات خود با نام ارگانیک جلب کنند، اما در مجموع محصول مزرعه به شکل عادی کشت می شد. متاسفانه هیچ نظارتی در این زمینه به شکل سازمان یافته و جدی وجود ندارد.

حافظی همچنین تصریح کرد: انتظار ما از دستگاه های مسئول،  نظارت بیشتر بر تولید و عرضه محصولات ارگانیک بوده و نیاز است تا مسئولان در خصوص این نوع محصولات ، مسئولیت اعتبار بخشی را نیز برعهده گیرند.

رئیس کمیسیون سلامت در خصوص رسیدگی به وضع  آلاینده ها در پایتخت  گفت: در ایجاد آلودگی هوا فاکتورهای مختلفی نقش دارند از این رو لازم برای رفع، تمام عوامل آلاینده مسئولان تلاش و اقدامات مناسبی را در دستور کار قرار دهند چرا که برای برطرف کردن آلودگی محیط زیست و هوای تهران ، تنها با اکتفا به اقدامات ناپیوسته نمی توان انتظار داشت که معضل آلودگی از بین برود.

وی در ادامه افزود : هر چند در سال های گذشته اقدامات خوبی از جمله " استفاده از سوخت استاندارد " ، " به کارگیری موتور هایی با استاندارد یورو 4 " انجام شده است اما هنوز در این زمینه جای کار بسیاری وجود دارد. در برنامه های آینده برای کلانشهر تهران لازم است زیر ساخت های استفاده از خودروهایی با سوخت پاک ایجاد شود.

حافظی در خصوص انجام اقدامات موثر در برای خروج صنایع آلاینده از تهران گفت: با تلاش هایی که انجام شده ، مقدماتی برای خروج صنایع آلاینده از تهران فراهم آمده است که می توان به جایگزینی موتورهای برقی با موتور سیکلت های بنزینی و جلو گیری از ورود موتورهای بنزبنی در محدوده بازار و طرح ترافیک اشاره کرد.

وی  با اشاره به اقدامات خوبی که از اواخر دی ماه سال گذشته برای خروج صنایع مزاحم پایتخت آغاز شده است، گفت : از دی ماه سال گذشته شاهد بسته شدن یکی از کارخانه های آلاینده شهر تهران در منطقه 12 بودیم، امسال نیز در خصوص کارخانه روغن نباتی پارس قو اقداماتی را در دست انجام داریم  تا هر چه زودتر این کارخانه از تهران منتقل شود البته پیش از انتقال باید در مورد پرسنل با سابقه بالای 20 سال تصمیم گیری درستی انجام شود.

حافظی با اشاره به اینکه در راستای خروج صنایع آلاینده نیز بازدیدهایی از کارخانه سیمان تهران صورت گرفته است، تاکید کرد: به دنبال پیگیری کمیسیون سلامت مسئولان کارخانه قول هایی برای ارسال آنلاین میزان آلایندگی خروجی این کارخانه به وسیله نرم افزار به فرمانداری و سازمان محیط زیست داده اند تا رصد و کنترل به صورت لحظه به لحظه صورت گیرد همچنین قرار شده است  که امکان کنترل برای شورا و کمیسیون سلامت نیز فراهم شود.

وی در ادامه افزود: همچنین در حاشیه کارخانه شاهد وجود یک مجموعه سنگ خرد کنی بودیم که از ساعت 12 شب تا 5 صبح فعالیت می کنند و موجب آلودگی شدید صوتی و محیطی شده است در این زمینه نیز گزارشاتی توسط تیم های بازرسی داشتیم و قرار شده است نسبت به تعطیلی این مجموعه ها اقدام شود .

حافظی در خصوص نیروگاه بعثت اعلام کرد: نیروگاه بعثت از 6 ماه پیش به عنوان مرکز آلاینده محیط زیست معرفی شد اما  مسئولان این نیروگاه در مکاتبه ای به  کمیسیون سلامت اعلام  کردند که بر اساس تفاهم نامه ای با وزارت نفت مصرف سوخت مازوت از برنامه خود حذف خواهند کرد. همچنین گازهای خروجی را فیلتر و در حدود 5 میلیون تن گاز CO  را که وارد شهر می شود را نیز استحصال کرده اند.

وی در ادامه افزود: البته در بازدیدی که از این مجموعه صورت گرفت شاهد اقدامات مثبتی در زمینه رفع آلودگی نیروگاه بودیم. حاصل این اقدامات در کنترل میزان آلاینده ها نقش موثری خواهد داشت.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، گفت: حدود 400 پرونده راکد از شکایات مردمی در مورد مشاغل مزاحم وجود دارد که در این شکایات در دستور کار کمیسیون قرار گرفته است تا در جهت شناسایی ، خروج یا تعطیلی این مشاغل و صنایع الاینده در آینده اقدامات شایسته ای صورت گیرد.

وی در ادامه افزود: رسیدگی به این شکایات در حال انجام است و توصیه ما به شهروندان این است که به محض مشاهده مشاغل و صنایعی که موجب ایجاد انواع  آلودگی های زیست محیطی ، هوا و صوتی می شوند، سریعا مراتب را از طریق نامه نگاری با مناطق شهرداری  یا کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران اطلاع دهند.  این گونه پرونده ها برای بررسی و رسیدگی به کمیته ماده 20 ارجاع داده می شود .

حافظی در خاتمه خاطر نشان کرد : برای رفع آلودگی از شهر تهران باید همگی دست به دست هم دهیم تا با عزم ملی در سال های آینده از شدت آلودگی هوا بکاهیم .

 

 

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: