جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 8 مهر 1393     
شورای راهبردی پایش مواد غذایی؛ حاصل جلسات کارشناسی در خصوص طرح پایش بود

به گزارش  گروه پارلمان شهری شهرداری نیوز ؛ رئیس کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به جزئیات طرح پایش محصولات کشاورزی مورد استفاده شهروندان تهرانی بیان داشت : از سه سال پیش در شورای شهر مصوب شد که محصولات کشاورزی مورد مصرف شهروندان تهرانی در هر فصل مورد پایش قرار گیرد و از همان زمان سازمان میادین میوه و تره بار موظف شد که در هر فصل نسبت به بررسی آلودگی میوه و سبزیجات مصرفی شهروندان به کود های شیمیایی و سموم اقدامات لازم را به عمل آورد .

دکتر رحمت اله حافظی در گفتگو با خبرنگار شهرداری نیوز گفت: علاوه بر این ، بررسی میزان مواد آلاینده در گوشت مرغ توزیع شده در شهر تهران نیز جزء تکالیف بوده و بررسی این موارد هر فصل یکبار به شورا عرضه می شد . متاسفانه این گزارشات طی سه سال گذشته به دلیل فقدان وجود مرجعی مشخص برای ارجاع به آن ، گاها مورد فراموشی قرار می گرفت .

وی در ادامه افزود: با ایجاد کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری در آغاز فعالیت دور چهارم شورای شهر تهران، گزارشات مربوط به طرح پایش در هر فصل به این کمیسیون ارائه شد و ما وظیفه خود دانستیم که در راستای انجام تکالیف و وظایف محوله به این کمیسیون، نسبت به موضوع حساسیت لازم را نشان داده و پیگیری های لازم را انجام دهیم .

حافظی  با اشاره به اقداماتی که در راستای برنامه نظارت بر طرح پایش در کمیسیون سلامت صورت گرفته است، تصریح کرد: در همین رابطه جلساتی را با حوزه های مرتبط از جمله ؛ وزارت جهاد کشاورزی ، وزارت بهداشت ، سازمان محیط زیست ، سازمان نظام دامپزشکی و اداره کل دامپزشکی و موسسه استاندارد برگزار شد که حاصل این نشست ها، تشکیل شورای راهبردی پایش مواد غذایی برای شهروندان تهران بوده است .

وی در ادامه افزود : با آغاز فعالیت شورای راهبردی پایش مواد غذایی، کارگروه های مختلف بر روی موضوعات گوناگون این طرح کار کارشناسی انجام می‌دهند و گزارشاتی در این باره اعلام می کنند البته علاوه بر بحث پایش مواد غذایی ، پایش آرد ، روغن و آب آشامیدنی شهروندان به برنامه های قبلی افزوده شده و منتظر دریافت گزارشات مربوط به آن هستیم .

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با اشاره به برنامه های در دست اجرا برای پایش آب آشامیدنی شهر تهران نیز گفت: در گذشته پایش آب تهران توسط شرکت شهر سالم انجام می گرفت و در همان زمان از آب آشامیدنی حدود هزار و 200 پارک و فضای سبز شهر تهران نمونه برداری شد . آخرین پایش مربوط به سال 93 است که از حدود 500 پارک نمونه برداری شد و موضوعات مختلفی از جمله میزان نیترات و آلودگی های باکتریایی مورد بررسی و آزمایش  قرار گرفت.  

وی در ادامه افزود : در خصوص استاندارد درصد نیترات در آب باید دید که چه استانداردی را ملاک عمل قرار داده ایم . اگر مبنا را استاندارد ملی کشور قرار دهیم ، از نظر میزان نیترات مشکل خاصی در آب تهران وجود ندارد. در حال حاضر  گزارشاتی که در دست است مربوط به فصل بهار بوده و بر اساس استاندارد ملی میزان نیترات کمتر از حد استاندارد است  ولی اگر استاندارد جهانی را ملاک قرار دهیم ، باید کمتر از 20PPM و در شکل بسیار مطلوبش کمتر از 10PPM باشد. در مورد گزارشات آتی که مربوط به پایش آب برای فصل تابستان است ، به واسطه کمبود بارندگی و کاهش منابع آبی ممکن است میزان نیترات بالا تر رفته باشد.

حافظی در خصوص نمونه برداری از دو پارک شهر تهران به دلیل آلودگی میکروبی آب آشامیدنی نیز گفت: از دو پارک شهر تهران به دلیل  وجود آلودگی میکروبی نمونه برداری شد که با به دست آمدن نتایج آزمایشگاهی ، آب آشامیدنی آن دو پارک قطع شد تا ملاحظاتی برای رفع آلودگی آن صورت گیرد که نمونه برداری های بعدی از آب این دو پارک نشانگر رفع آلودگی بود.

وی در ادامه افزود : در خصوص پایش مواد غذایی عرضه شده در سطح شهر تهران ، کمیسیون سلامت کار را با جدیت دنبال می کند و منتظر گزارش از پایش فصل تابستان هستیم که در نیمه نخست مهر ماه گزارش کاملی در این زمینه ارائه خواهیم کرد . بر همین اساس اطلاع رسانی به شهروندان صورت می گیرد و مداخلاتی در خصوص رفع آلودگی ها در صورت لزوم انجام خواهد گرفت .

حافظی در پاسخ به این پرسش که چه میزان از نیترات برای سلامتی شهروندان بدون زیان است گفت : در این زمینه استانداردهای مختلفی تعریف شده است  ، با در نظر گرفتن این تفاوت ها در استاندارد نیترات ، اگر میزان نیترات از حدود 45PPM بالاتر رود، می تواند موجب اختلال حواس و کاهش قدرت یادگیری شود . اگر از 50 بالاتر رود می تواند شخص را در معرض تهدیدات جدی برای دستگاه های حیاتی بدن قرار دهد و احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهد .

وی در ادامه افزود : در کشورهای توسعه یافته میزان نیترات 20PPM را مرز استاندارد تعریف کرده اند و برای کودکان این میزان باید زیر 15PPM باشد . در حال حاضر در دو منطقه از تهران نیترات زیر 10PPM بوده و در بقیه مناطق پایین تر از PPM30 است . البته این میزان مربوط به فصل بهار بوده و برای تابستان با در نظر گرفتن خشکسالی و برداشت بیش از اندازه از منابع زیرزمینی احتمال وجود دارد که از این میزان فراتر رود.

وی در خاتمه یاد آور شد : با توجه به وضع موجود برای مصارف آشامیدنی  کودکان توصیه داریم  که از آبهای معدنی استفاده شود . آب های معدنی استانداردهای خاص خود را دارند و بر روند تولید آنها نیز از طریق حوزه های نظارتی مربوطه ، کنترل های دوره ای انجام می گیرد و با توجه به اعمال نظارت توسط دستگاه های ناظر احتمال بروز انحراف در روند تولید این آب ها بسیار کمتر است.   

  




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: