جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 20 شهريور 1393     
پروژه های اقتصادی پایتخت نیاز به باز نگری جدی دارد

به گزارش گروه پارلمان شهری شهرداری نیوز،رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: پروژه های اقتصادی نیاز به بازنگری جدی دارد نباید اجازه دهیم فعالیت سودجویانه عده ای در این پروژه ها به سلامت مردم آسیبب رساند .

رحمت اله حافظی در نخستین اجلاس مدیریت یکپارچه شهری و شوراها پس از ارائه جمع بندی موضوعات مطرح شده در پنل تخصصی "سلامت و محیط زیست" اجلاس، تاکید کرد: اقرار می کنم که در مورد شاخص های حمل و نقل، مصرف انرژی، کیفیت آب، سرطان و بیماری ها، تغذیه و مواد غذایی وضعیت مناسبی نداریم.

وی با اشاره به اینکه لازمه دستیابی به توسعه پایدار داشتن جامعه و مردم سالم است در غیر اینصورت این اصل محقق نمی شود، گفت: باید برای انسان و محیط زیست ارزش قایل شویم . پروژه های اقتصادی نیاز به بازنگری جدی دارد نباید اجازه دهیم فعالیت سودجویانه عده ای در این پروژه ها به سلامت مردم آسیبب رساند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه حضور شوراها و مدیریت  شهری در تنظیم سیاست کلی نظام در حوزه محیط زیست  یکی از مطالبات جدی ما است، تاکید کرد: باید بازنگری نسبت به  سیاست کلی نظام در حوزه سلامت و محیط زیست صورت گیرد که این مساله یکی از دغدغه و مطالبات اعضای پنل تخصصی سلامت و محیط زیست است.

وی با اشاره به اینکه لازم است کارگروهی با محوریت مدیریت شهری به عنوان بازوی مشورتی برای تنظیم این سیاست ها فعال شود، گفت: موضوع پسماند و فاضلاب شهرها به عنوان یک عامل تهدیدکننده محیط های پیرامونی شهرها اعم از روستا و شهرها وزمین های کشاورزی باید مورد توجه قرار گیرد همچنین باید نسبت به آلاینده های زیست محیطی دریا، دریاچه ها  و تالاب ها چاره اندیشی ملی و منطقه ای صورت گیرد.

وی با بیان اینکه حوادث محیطی و غیر مترقیه از قبیل طوفان و ریزگردها و مساله ایمنی و سلامت شهرها  در برابر این حوادث از دیگر دغدغه های سلامت و محیط زیست است که باید به آن توجه شود، اظهار کرد: با وجود تعریف و ابلاغ سیاست های کلی نظام در موضوع سوانح طبیعی و حوادث غیر مترقبه  فرایندهای اجرایی شدن سیاست های کلی نظام در این موضوع هنوز تعریف نشده و لازم است اصلاح شود.

حافظی به استفاده از انرژی های پاک تاکید کرد و افزود: با توجه به نبود برنامه ریزی و مدیریت جامع اجرایی برای بازچرخانی آب، استفاده از انرژی خورشید، انرژی باد و انرژی گرمایی زمین باید مورد توجه قرار گیرد همچنین در این میان لازم است بازنگری در پروژه های اقتصادی با محوریت حفظ محیط زیست و سلامت شهروندی لحاظ شود.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با اشاره به اینکه اجرای قوانین مرتبط با اخذ عوارض آلاینده ها نیز از دیگر مطالباتی مااست، گفت: باید این عوارض به نحوی باشد که ایجاد مجموعه فعالیت های آلاینده محیط زیست مقرون به صرفه نباشد.

حل مسایل زیست محیطی و سلامت شهروندان ساکن در سکونتگاههای غیررسمی، مدیریت منابع به ویژه در حوزه آبهای کشاروزی با وجود خشکسالی هایی که منشا اصلی آن اتلاف منابع آب از طریق کشاورزی است، توسعه زیرساخت های حمل و نقل عمومی با الویت مترو و پرداخت بدهی های دولت به شهرداری ها برای توسعه حمل و نقل عمومی و کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی از دیگر مواردی بود که حافظی به آن به عنوان دغدغه های سلامت و محیط زیست یاد کرد.

وی همچنین اعلام کرد: سیاست گذاری برای کاهش تردد با وسایل نقلیه آلاینده خصوصا موتورسیکلت های بنزینی و برنامه ریزی برای ایجاد زیرساخت های لازم برای تغییر تکنولوژی از تولید موتورسکیلت با سوخت فسیلی به سوخت پاک نیز باید مورد توجه قرار گیرد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: