جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 18 شهريور 1393     
بیمارستان محب ؛ تنها مرکز درمانی که با مدل PPP پا به عرصه خدمات سلامت گذاشته است

به گزارش گروه پارلمان شهری شهرداری نیوز ؛ در نهمین نشست تخصصی شورای اسلامی شهر تهران که در سالن الغدیر و با حضور رئیس کمیسیون سلامت و برخی از اعضای شورا برگزار شد، محمود جراحی مدیر عامل ایزیران به تشریح زوایای نظریه مدل مشارکت دولت و بخش خصوصی و ارائه  موارد عملی و اجرایی در زمینه پروژه های مدل PPP  در تهران پرداخت و آینده به کارگیری مدل مشارکت بخش دولتی و خصوصی در حوزه سلامت ترسیم شد. 

جراحی گفت : با توجه به اینکه موضوع سلامت و تامین آن برای همه شهروندان به یکی از چالش های عصر حاضر تمام دولت های دنیا تبدیل شده است و نقطه توجه تمام دولت ها برای جلب نظر مردم پرداختن به بالا بردن سطح خدمات اجتماعی است ، بنابر این پرداختن به موضوع سلامت بسیار حائز اهمیت خواهد بود .

وی با اشاره به اهمیت سلامت  در دنیای امروز گفت : در سال های اخیر یکی از شعارهایی که  به آن بسیار پرداخته می شود ؛ شعار "سلامت برای همه و همه برای سلامت"  است و طبق آمار 6 هزار و 400 میلیارد دلار در سال 2013 صرف خدمات درمانی در دنیا شده است . در جامعه آمریکا نصف این مبلغ برای سلامتی مردم آن کشور هزینه شده است و این نشان می دهد که توجه به موضوع سلامت در جوامع پیشرفته دنیا از چه جایگاهی برخوردار است .

جراحی گفت : در مقایسه با هزینه های سایر صنایع در دنیا  ، هنوز بخش سلامت بالاترین رقم را در زمینه هزینه ها نشان می دهد و با توجه به اینکه 30 تا  50 در صد از این هزینه ها به بیمارستان ها اختصاص می یابد ، در می یابیم که یکی از چالش های مهم دولت ها در تامین هزینه های مربوط سلامت جامعه رخ می دهد. در ایران طبق آماری که وزارت بهداشت اعلام کرده سالانه 3 درصد از مردم به دلیل تحمیل هزینه های درمان زیر خط فقر می روند.

وی در ادامه افزود: چالش های دولت ها در مقابل هزینه های درمان به دلیل رشد دائمی هزینه ها ،  رشد سریع تکنولوژی ، هزینه های سنگین دارو ، افزایش نرخ دستمزد نیروی انسانی تحصیل کرده و ساختمان های قدیمی مراکز درمانی بوده و در این میان یکی از راهکارهایی که در جهت برون رفت  از بحران مربوط به معضلات درمان و سلامت پیش رو داریم ، به کارگیری مدل های مشارکتی مختلف برای سامان بخشی به چالش های پیش روی بخش دولتی است که مدل مشارکت بخش خصوصی و دولتی یا PPP  یکی از این مدل ها است.

جراحی در تعریف PPP  گفت : مشارکت بخش خصوصی با دولتی تحت یک قرارداد بلند مدت جهت ارائه خدمات دولتی از طریق مشارکتش با بخش خصوصی  را "پی پی پی" گویند و قراردادهای برون سپاری خدمات از طریق مناقصه ها را نمی توان جزء این تعریف به شمار آورد . بخش دولتی دارای امکانات و سرمایه بالا و فعالیت های دانشگاهی و پشتوانه بودجه دولتی بوده  و بخش خصوصی نیز با انگیزه بالا می تواند همکاری مشترک و سازنده ای را در جهت پیشبرد اهداف مدیریت سلامت جامعه بردارد. به عبارتی مدیریت و سرمایه نیاز مبرم دولت در بخش سلامت است.

وی در ادامه افزود : از تلفیق توانایی های دو بخش خصوصی و دولتی ساختار مدیریت سلامت به جای یک رقابت منفی به سمت داشتن یک استراتژی مثبت حرکت می کند. در مدل PPP  خدمات عمومی با کیفیت بهتری با آوردن سرمایه گذاری جدید و مدیریت بهبود یافته ارائه می شود و از این طریق به کسب و کارهای متعلق به دولت یاری می رساند و توانایی های موجود را بالقوه می کند. در واقع دولت ها از خدمات مشارکت بخش خصوصی استفاده می کنند تا بتوانند خدمات بهتری را ارائه کنند .

جراحی گفت : 90 درصد از  این نوع مدل مشارکتی (PPP) بلند مدت بوده و بین 20 تا 40 سال اتفاق می افتد . کاری که بخش خصوصی می تواند در پیش برد این مدل انجام دهد، وارد کردن سرمایه از طریق سرمایه شخصی و یا وام های بانکی بوده و از این راه تجهیزات و نیازمندی ها و جریان کار را باز تعریف می کند . ضمن اینکه تمام تجهیزات و امکانات را اداره و نگهداری می کند.

وی در ادامه افزود: دلیل ناموفق بودن بخش دولتی در اداره سیستم درمانی به جهت هزینه بر بودن و استهلاک بالا در خصوص خدمات مربوط به  تجهیزات و ساختمان ارائه کننده خدمات درمانی است.مراکز خصوصی به دلیل محدود بودن منابع مالی میل به بازاریابی و معرفی خود و جلب مشتری دارند که این موضوع از کوچکترین اهمیت در مراکز دولتی برخوردار است .  بر طبق مدل PPP  می توان از نظارت دولت بهره لازم را برد ولی در خصوص راهبری مجموعه به مشارکت و اقدامات انگیزه مند بخش خصوصی تکیه کرد.

جراحی در خصوص نوسازی بیمارستان های قدیمی دولتی در تهران گفت: در حال حاضر در حدود 600 بیمارستان دولتی در کشور وجود دارد که بیش از 108 بیمارستان از میان آنها دارای قدمت بیش از 50 سال است . با توجه به اینکه در بیمارستانها  استهلاک و آثار تورم به دلیل سه شیفت فعال بودن بسیار بالاست ، به تبع آن استهلاک و تورم در حوزه سلامت نیز بالا می رود . برای بالا بردن کیفیت خدمات در این بیمارستان ها،  نیاز به ارئه مدل دیگری از مشارکت در جهت راهبری مجموعه سلامت بیش از پیش احساس می شود .

وی در ادامه افزود : پارادایم جدیدی در نحوه سرمایه گذاری در بخش دولتی باید صورت بگیرد و با توجه به انگیزه بالا و خلاق بودن بخش خصوصی می توان از مدل های آزموده شده در دنیا که موفق نیز بوده اند ، در جهت مشارکت سازنده میان  بخش خصوصی و دولتی بهره برد. با در نظر گرفتن  نگاه و برنامه ریزی های کوتاه مدت دولتی که تا کنون رایج بوده ، سطح چالش در زمینه  تامین و ارائه خدمات  سلامت به جامعه در سال های آینده بالا خواهد بود .

جراحی گفت : این مدل در کشور های پیشرفته دنیا مورد آزمایش قرار گرفته و به اجرا در آمده و به طور مثال از 2960  مرکز درمانی  5700  بیمارستان آمریکا به صورت غیر انتفاعی اداره می شود . این در حالی است که در کشور ما از 890  مرکز درمانی در حدود 600 بیمارستان  به صورت دولتی اداره می شود.

وی در خاتمه با اشاره به تاسیس و راه اندازی بیمارستان محب  در تهران گفت : با تبعیت از مدل PPP  شاهد تولد  نسل جدیدی از بیمارستان ها  در کلانشهر تهران خواهیم بود  که  شکل گیری آن از طریق مشارکت بخش خصوصی با دولتی بوده است . این بیمارستان که با 100 تخت فعالیت خود را در حدود پنج سال پیش آغاز کرده است،  در حال حاضر بزرگترین مجموعه در زمینه خدمات سلامت است که با مدل PPP  کار خود را عملا آغاز کرده است . 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: