بي انضباطي و لجام گسيختگي در رفتارهاي ترافيكي ،دغدغه مشترك مديريت شهري و شهروندان است
به گزارش شهرداری نیوز ، معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در جلسات جداگانهاي كه به منظور بررسي اجراي راهكارهاي ارتقاي فرهنگ ترافيك در محدوده مركزي و پهنه شرقي پايتخت به ميزباني شهرداريهاي منطقه 6 و 8 و با حضور شهرداران و مسئولان اين مناطق برگزار شده بود، گفت: مدیریت شهری برقراري جدي نظم و انضباط ترافيكي در شهر، صيانت از حرمت و حريم شهروندان و حفظ آرامش و ايمني آنها در جريان سفرهاي درون شهري را در دستور کار قرار داده است.
مهندس سيد جعفر تشكري هاشمي افزود: در حال حاضر بي انضباطي و لجام گسيختگي در رفتارهاي ترافيكي شهروندان، دغدغه مشترك مديريت شهري و شهروندان است و رفتارهاي دور از مدنيت توسط گروهي از رانندگان، علاوه بر به بار آوردن حوادث تلخ و ناگوار، وجهه مردم ما را نيز در جهان خدشهدار نموده است.
وي با اعلام اين كه عابران پیاده با توجه به رفتارهای غیر قابل توجیه برخی از رانندگان که حتی در گذرگاههای عابر پیاده نیز شاهد آن هستیم، آسیبپذیرترین عناصر در ترافیک هستند، تأكيد كرد: عابران هنگام عبور از گذرگاه عابر پياده دغدغه و استرس دارند كه چگونه خود را از یک طرف خيابان و از لابهلاي انبوه وسایل نقلیه چهارچرخ و دوچرخ، به گونهای که با آنها برخورد نكرده و زير چرخهایشان له نشوند، صحيح و سالم به طرف دیگر خيابان برسانند.
1000 نقطه در تهران هر سال اصلاح هندسی میشود
معاون شهردار تهران با اشاره به اهمیت و ضرورت تغيير رويكرد فرهنگي در حوزه ترافيك به منظور اصلاح رفتارهاي ترافيكي، اظهار كرد: مديريت شهري برنامه كلان و گستردهای را جهت تصحيح رفتارهاي ترافيكي شهروندان در دستور كار خود قرار داده که با پيادهسازي موفق اين برنامه، انتظار داريم شاهد تحول اصولی در نگرش و تغيير اساسی در رفتار شهروندان در حوزه فرهنگ ترافيك باشيم.
مهندس تشكري هاشمي با بيان اين كه تجهيزات ترافيكي در واقع زبان هدايت رانندگان و عابران در جريان ترافيك به شمار ميآيد، تصريح كرد: به اين منظور ضروري است نسبت به رفع ايرادات زيرساختي و اصلاح تجهيزات ترافيكي اقدام نموده و ضمن تصحيح خطكشيهاي شبكه معابر و تكميل علائم راهنمايي و رانندگي و تابلوهاي ترافيكي، اشكالات موجود در ِالمانهاي ترافيكي را نیز برطرف كنيم.
وي با تأكيد بر اين كه هر سال به طور متوسط بالغ بر یکهزار نقطه در تهران مورد اصلاح هندسي قرار ميگيرد، اضافه كرد: به منظور ارتقاي ايمني و افزايش آرامش شهروندان، بازسازي و نوسازي ايستگاهها و پايانههاي حمل و نقل عمومي را در دستور كار قرار دادهايم.
قرار نيست صد در صد شهر را با دوربين كنترل كنيم
معاون شهردار تهران با اشاره به اين كه در اجراي سناريوي كلان ارتقاي فرهنگ ترافيك، در گام نخست دو منطقه 6 و 8 در شرق و مركز پايتخت به عنوان پايلوت طرح انتخاب شدهاند و آمادهسازي و استاندارسازي آنها را آغاز نمودهايم، اظهار كرد: در صورت موفقيت اين طرح در مناطق مذكور، آن را به ساير مناطق تهران تسري داده و در کل شهر اجرا خواهيم نمود.
مهندس تشكري هاشمي با بيان اين كه در سالهاي اخير اقدامات اساسي در جهت هوشمندسازي شبكه معابر شهري صورت گرفته كه شاهد آثار و نتايج موفق آنها هستيم، تصريح كرد: هدف از اجرای اين طرح، آن نيست كه با نصب هزاران دوربين نظارتي در نقطه نقطه تهران، صد درصد شهر را به صورت هوشمند كنترل و مديريت كنيم، بلكه هدف، ارتقاي رفتارهاي ترافيكي و تثبيت فرهنگ ترافيك است تا مردم هنگام تردد در شهر آرامش و ايمني را با تمام وجود لمس كنند.
وي با تأكيد بر تنوع طرحهاي اجرايي در نظر گرفته شده به اين منظور در سطح شهر، اضافه كرد: اين طرحها را اولويتبندي كردهايم و با پيگيري مجدانه به اجرا در ميآوريم و اميدواريم با اجراي موفق آنها، بخشي از مسائل و مشكلات ترافيكي شهر را مرتفع کنیم تا مردم تغييرات مثبت را رؤيت کرده و با این تغییرات همراه شوند.
کنترل میدانی کارهای عملی و تخصصی ضروری است
وي با اشاره به اين كه ِاعمال دقيق قانون، بهبود شبكه معابر شهري، اصلاح تجهيزات ايمني و توسعه آموزش به شهروندان، ميتوانند نظم و انضباط را به شهر باز گرداند، اظهار كرد: اراده مديريت شهري، انضباطبخشي به ترافيك است و موفقيت اين طرح، تحولي اساسي در راستاي تحقق اين هدف بزرگ به عنوان اقدامي ماندگار است.
مهندس تشكري هاشمي با بيان اين كه مسئولان بايد مسائل و مشكلات شهر را با دقت و از نزديك مورد بررسي قرار داده و با كار كارشناسي در صدد رفع اشكالات بر آيند، تصريح كرد: با نشستن در اتاقهای در بسته و حرف زدن صرف نميتوان كلان شهري همچون تهران را اداره و مديريت كرد و برای موفقیت بیشتر کارهای علمی و تخصصی، این گونه کارها را باید به صورت میدانی هم کنترل کرد.
وي با تأكيد بر اين كه لازم است مسئولان با حضور ميداني در كوچه پس كوچههاي شهر و در مقياس يك يكم، مسائل و مشكلات شهر و شهروندان را از نزديك ببينند، اضافه كرد: در اين صورت و با درك بدون واسطه وضعیت موجود، ميتوان پروژههای شهری را با سرعت و بدون اتلاف وقت پيگيري و اجرا نمود و فراموش نکنیم تا مردم تغييرات اساسي را حس نكرده و احساس نكنند كه كار مؤثری صورت گرفته، در كارمان موفق نخواهيم شد.
حجتالاسلام جعفرپور: زیر ساختهای مهندسی پیش نیاز طرحهای اجتماعی و فرهنگی است
دکتر سعید طلوعی شهردار منطقه 8 در جلسه ارتقای فرهنگ ترافیک که به میزبانی این منطقه برگزار شده بود، گفت: علاوه بر لزوم هوشمندسازی معابر اصلی منطقه، بین 300 تا 400 نقطه در نواحی سه گانه این منطقه نیز به انجام اصلاحات هندسی نیاز دارند.
عظیم بابایی شهردار منطقه 6 نیز در جلسه دیگری که به این منظور به میزبانی منطقه مذکور برگزار شده بود، تأکید کرد: علاوه بر استفاده کامل از ظرفیت مجموعه مدیریت شهری به منظور ارتقای فرهنگ ترافیک، باید از ظرفیت شورایاریها، مساجد و بسیج نیز استفاده کنیم.
گفتنی است حجتالاسلام والمسلمین مرتضی جعفرپور مشاور فرهنگی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز با تأکید بر این که زیرساختهای فنی و عمرانی، پیشزمینه اجرای طرحهای اجتماعی و فرهنگی محسوب میشوند، خاطرنشان کرد: هدفگذاریهای فرهنگی و اجتماعی بدون تحقق پیشنیازهای مهندسی محقق نمیشود.