جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 28 تير 1395     
بررسی مشکلات پیاده راه ۱۷ شهریور در شورا

به گزارش گروه پارلمان شهری شهرداری نیوز، اعضای شورای شهر تهران در جلسه امروز شورای شهر تهران پیشنهاداتی را برای ساماندهی پیاده راه ۱۷ شهریور مطرح کردند.

 

مهدی چمران در آغاز دویست و هفتاد و ششمین جلسه شورا با اشاره به شهادت آتش نشان "علی قانع" گفت: امروز شاهد تشییع یکی از همکارانمان در آتش نشانی بودیم که به واقع به ما درس فداکاری و ایثار دادند.

وی ادامه داد: این عزیزان برای امنیت و آسایش مردم این مسیر جان باختن را انتخاب کردند و امیدواریم که ما بتوانیم میراث دار این مکتب ارزشی باشیم.

چمران در ادامه سخنان خود با اشاره به لزوم توجه به آموزش نیروهای امدادی و نیز بهره مندی از تجهیزات گفت: شهید دکتر چمران همواره بر این عقیده بودند که در عملیات ها باید کمترین تلفات را داشته باشیم و دقیقا این رویه نیز امروز باید ادامه یابد چرا که نیروی انسانی برای ما و به ویژه در نیروهای امدادی دارای اهمیت است.

وی ادامه داد: اتفاقات آتش نشانی در طول روز به کرات رخ می دهد ولی با این حال تلفات ما بسیار کم است اما همین تعداد نیز نباید وجود داشته باشد.

چمران تصریح کرد: با آموزش دقیق و حرفه ای آتشنشانان و هم با تامین تجهیزات لازم و بروز می تواینم بگوییم که دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

وی افزود: ولی با این حال باید گفت آموزش های سازمان آتش نشانی در سطح خاورمیانه بهترین است و جوانان این سازمان در آزمون های بین المللی نیز بهترین نمره ها را دریافت می کنند. با این حال این امر نافی این موضوع نمی شود که تلفات اینچنینی داشته باشیم و باید تلفات به کمترین حد خود برسد. در این زمینه قرار شده تا از سازمان آتش نشانی گزارشی به صحن شورا ارائه شود.

چمران در ادامه به ذکر وقایع تاریخی ایام هفته پرداخت و گفت : روز ۲۶ تیر ماه سالروز تاسیس نهاد شورای نگهبان است که این روز را به دوستانمان در شورای نگهبان تبریک می گوییم. همچنین روز ۲۷ تیر ماه سالروز رحلت عالم گرانقدر جهان تشیع شیخ بهایی است که این روز را نیز گرامی می داریم.

وی ادامه داد : روز ۲۸ تیر ماه نیز سالروز رحلت آیت الله العظمی آقای طباطبایی بروجردی است که این روز را نیز گرامی می داریم.

رییس شورای اسلامی شهر تهراندر ادامه این جلسه  گفت: فضای های سیاسی به وجود آمده به نفع هیچ کسی نیست و شایسته است وظیفه اصلیمان که همانا خدمتگزاری به مردم است را انجام دهیم. وی در ادامه  با اشاره به تنش های سیاسی پیرامون برخی موضوعات گفت: فضاهای سیاسی که ایجاد می شود قطعا و یقینا به نفع هیچ کدام از اعضای شورا نیست و مردم نیز از این برخورد ها و تنش ها استقبال نمی کنند.

وی ادامه داد: شورا محل جمعی فکر کردن و تعامل و همکاری است، فضایی است که در آن با وجود تضارب آرا تصمیمات تخصصی گرفته می شود و در این فضا تنش های سیاسی جای ندارد.

چمران با اشاره به دیدار اعضای شورا با مقام معظم رهبری در ابتدای کار چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران گفت : در آن دیدار مقام معظم رهبری تاکید کردند دوره ای که از شورا ها گذشت دوره ای بود که افکار مختلف در کنار هم کار می کردند و این یعنی اصل همفکری و مشورت.
رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز تصریح کرد: ما نیز با اقتدا به سخنان مقام معظم رهبری باید همین رویه را در پیش گیریم و در کنار تضارب آرا به وظیفه اصلیمان که همانا خدمت گزاری به مردم است بپردازیم.

چمران افزود: در شورا نیازی به تنش نیست و بهتر است وقتمان را به بررسی تخصصی لوایح و مصوبات اختصاص دهیم تا برای مردم و برای شهرمان مسائل را به صورت تخصصی و کارشناسی بررسی کنیم تا بهترین تصمیم گرفته شود.

چمران گفت : آمدن ما به شورا یک آزمایش الهی است آزمایشی که ما باید انتخاب کنیم می خواهیم خدمتگزار مردم باشیم یا به دنبال مسایل دیگر برویم.

وی ادامه داد : این لطف و مرحمتی است که خداوند نصیب ما کرده و باید سعی کنیم همین هدف یعنی خدمتگزاری به مردم را در سرلوحه کار خود قرار دهیم تا از این آزمایش سربلند بیرون آییم به مانند شهدا.

در این جلسه، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا، گفت : مراقب باشیم تا امروزه خوراک برای دشمنان نظام درست نکنیم چرا که کوچکترین تحرک ما دستاویز بزرگی برای آنان است.

احمد دنیا مالی گفت : اخیرا در جلسه ای که مسئولان حکومتی فرانسه و نیز وزیر آل سعود حضور داشتند حمایت خود را از گروهک منافقین به انواع مختلف نشان دادند و در چنین شرایطی این سوال در ذهن پیش می اید که چه لزومی دارد که وقتی فرانسوی ها این همه بر علیه ما کار شکنی می کنند آن وقت ما بیاییم و به همکاری با شرکت های خودروسازی فرانسوی افتخار کنیم.

دنیا مالی افزود: ما اگر در همان ده های ۵۰ و ۶۰ مراقب نبودیم، اتفاقاتی که امروز داعشی ها پیش می آورند نیز در کشور ما تکرار میشد در روزهایی که همین منافقین روزانه ده ها تن را در خیابان ها شهید می کردند.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل تصریح کرد : امروز بیش از هر زمان دیگری به وحدت نیاز داریم تا خوراک برای دشمنان درست نکنیم، دشمنانی که از کوچکترین حرکت ما دستاویزهایی بزرگ می سازند و چه خوب و حکیمانه سخن گفتند امام راحل که اگر دیدید این بیگانه ها از شما تعریف می کنند بدانید که رخنه ای در وحدت شما ایجاد شده است.

دنیا مالی همچنین با اشاره به شهادت آتشنشان علی قانع، گفت : بررسی علت این موضوع باید به صورت دقیق تر صورت گیرد و رییس سازمان آتش نشانی باید در صحن شورا گزارش دهد.

نایب رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران، هم در این جلسه با اشاره به معضلات اهالی ساکن خیابان ۱۷ شهریور، گفت :با صحبتی که من با اهالی این محدوده داشتم به این نتیجه رسیدیم که این محور را نمی شود باز کرد اما نیاز به مدیریت مستقر در آنجا بیش از پیش احساس می شود.

دوستی افزود: به نظر می آید اقداماتی که در این محدوده انجام شده از ابتدا بدون نقشه راه صورت گرفته و امروزه معضلات متعددی گریبان ساکنان این محدوده را گرفته است.

وی در ادامه پیشنهاداتی برای رفع معضلات این محدوده بیان کرد و گفت : استقرار مدیریت واحد در راستای هدایت دائم در این محدوده، ایجاد بورس محصولات از جمله بورس لوازم خانگی یا در زمینه های دیگر، و نیز استقرار پایگاه پلیس در راستای تامین رفاه و امنیت و آسایش ساکنان از جمله راههای برون رفت از این معضل است.

دوستی افزود: کسبه های این محور تا قبل از اجرای این طرح رونق اقتصادی خوبی داشتند و با اجرای این طرح باید بپذیریم که آنان متضرر شدند از اینرو باید بورس بازار در این محور ایجاد کنیم تا رونق اقتصادی به کسبه این محور بازگردد.

در دویست هفتاد و ششمین جلسه شورا بررسی یک فوریت طرح "لغو مصوبه اختیارات تفویض شده به شهرداری تهران مورخ ۸/۴/۷۸ در دستور جلسه قرار گرفت.

احمد حکیمی پور به عنوان طراح این طرح در ابتدا با ذکر سوگند نامه اعضای شورا که در ابتدای ورودشان به شورا خوانده می شود گفت: عزیزان این سوگند نامه زیر پا گذاشته شده چرا که اختیاراتی که به شهرداری داده شده است بیش از حد مجاز قانونی است و امروز اعضای شورا نمی توانند وظیفه خود که همانا نظارت بر اجرای برنامه ها و مصوبات است را به جا آورند.
وی ادامه داد: شورا اختیاراتی دارد که در راستای آن اختیارات می بایست بر حسن اجرای برنامه ها و مصوبات نظارت داشته باشد اما شما ببینید به عنوان نمونه در تمام گزارشات حسابرسی عدم ارائه اطلاعات از سوی شهرداری مطرح می شود.

حکیمی پور افزود: ما اختیارات داریم ولی شفافیتی وجود ندارد که بخواهیم نظارت کنیم.

در ادامه جلسه اعضای موافق و مخالف یک فوریت طرح ادله خود را مطرح کردند.

مرتضی طلایی گفت: ما ضعف نظارت داریم ولی نباید به سمتی برویم که دیگران از آن برداشت سیاسی کنند ما سیاسی نیستیم و کاری می کنیم که به خیر و صلاح مردم باشد.

محمد سالاری نیز گفت : قطعا شورا باید در راستای تعامل و همکاری با شهرداری و دوری از سیاسی کاری کار را پیش ببرد و به یقین طراحان این طرح نیز دغدغه شان کار کارشناسی بوده است.

وی ادامه داد : من با صلب کلیه اختیارات شهردار مخالفم چرا که معتقدم اینگونه نمی شود شهر را اداره کرد اما همانگونه که شهردار در انجام اختیارات قانونی خود با ما مشورت نمی کند که حقش هم هست ما نیز حق داریم در پروژه های بزرگ مقیاس حداقل نظر تخصصی خود را به عنوان دغدغه بیان کنیم.
سالاری افزود: اعضای شورا این حق را دارند که در پروژه های بزرگ مقیاس عمرانی و مالی و یا در پرونده های کمیسیون ماده ۵ به سبب تفکیک موضوعات تخصصی در کمیسیون های تخصصی نظرات کارشناسی خود را بدهند و موضوع را بررسی کنند.

وی تصریح کرد: لذا پیشنهاد می کنم عنوان طرح "اصلاح اختیارات تفویض شده" یا "بازنگری در طرح" باشد.

پروزی سروری نیز گفت: توجه داشته باشید که با لغو تمامی اختیارات شهردار به عینه شهر قفل می شود و نمی توان دیگر به خدمات رسانی شهرداری امید داشت.

وی ادامه داد: به یاد داشته باشید که این تفویض اختیار در راستای تسریع در انجام امور انجام شده بود.

در ادامه جلسه ناصر امانی معاون برنامه ریزی توسعه شهری و امور شورا به نمایندگی از شهرداری تهران در مقام پاسخ بر آمد و گفت: برای احصا این طرح سه دلیل ذکر شده که اولین آن عدم شفافیت مالی در شهرداری تهران ذکر شده است. برای اطلاع دوستان باید بگویم شهرداری تهران به لحاظ شفافیت مالی در اوج دوران خود حضور دارد چرا که شهرداری تهران در بین کلان شهرها تنها شهری است که با گردش مالی ۱۷ هزار میلیارد تومانی تفریغ بودجه را به موقع تسلیم شورای اسلامی شهر تهران کرده است و حتی تفریغ مالی سال ۹۴ را در همین اردیبهشت ماه گذشته تقدیم شورا کردیم.

امانی ادامه داد: علاوه بر تفریغ ما داوطلبانه پذیرفتیم که صورت های مالی تلفیقی شهرداری تهران، شرکت ها و سازمان ها نیز توسط حسابرس شورا بررسی و در شورا مطرح شود.

معاون شهردار تهران افزود: برگزاری مجامع سازمان و شرکت ها که در قبل اصلا برگزار نمی شده نیز از جمله اقداماتی بوده که در راستا انجام شده و امروزه سال هاست که حداکثر تا تیرماه همه مجامع شرکت ها و سازمان ها برگزار می شود.

امانی در ادامه خاطر نشان کرد: بحث انتشار صورت های مالی، صورت های درآمدی و هزینه های شهرداری نیز که طبق قانون هر ۶ ماه یکبار هم باید تقدیم شورا شود و هم به اطلاع افکار عمومی برسد نیز از سوی شهرداری تهران انجام می شود.

معاون شهردار تهران گفت: حال سوال من این است که این طرح چه ارتباطی با شفافیت مالی در شهرداری دارد در حالی که تنها کاهش اختیارات مالی شهرداری را به دنبال خواهد داشت نه شفافیت مالی حال آنکه شهرداری تهران در اوج شفافیت مالی به سر می برد.
وی در ادامه افزود: دلیل دوم ذکر شده در طرح عدم پاسخ به تذکرات اعضای شورا عنوان شده حال آنکه از ابتدای سال جاری ۱۸ تذکراز سوی اعضای شورا به شهرداری تهران داده شده که تنها ۲ تذکر مربوط به مسائل مالی شهرداری بوده است. یکی از این دو تذکر مربوط به پرداخت دیون بوده که ما امروز گزارش آن را آماده کرده بودیم و دیگری مربوط به صورت های هزینه ای شهر آفتاب بوده که ظرف دو هفته آینده آن نیز آماده و در صحن شورا ارائه خواهد شد.

در ادامه جلسه نیز محمد مهدی تندگویان گفت: هدف ما تعامل با شهردار در راستای اجرای عملیات شهری و شفافیت های مالی است و ما به هیچ عنوان به دنبال کار سیاسی نیستیم.
وی ادامه داد: هر قانونی بعد از ۱۵ سال نیاز به بازنگری دارد و این امر هم کار سیاسی نیست.
تندگویان افزود: ما امروز بیش از هر زمان دیگر باید به شهدا تاسی کنیم و روحیه همکاری و تعامل داشته باشیم مردم دیگر از تنش بدشان می آید.
حبیب کاشانی نیز گفت ما قریب به سه سال است که با هم همکار هستیم پس مراقب باشیم که خروجی این سه سال همکاری ما خوراک برای فضای مجازی نباشد.

در ادامه جلسه پیشنهاد اصلاح عنوان طرح از لغو اختیارات به بازنگری اختیارات تفویض شده داده شد که رییس شورا گفت: ابتدا باید یک فوریت طرح به رای گذاشته شود و بعد در کمیسیون ها مورد برسی قرار گیرد و اگر عنوان هم نیاز به تغییر داشت تغییر یابد.
در نهایت یک فوریت طرح مذکور به رای گذاشته شد که حد نصاب رای را نیاورد و به صورت عادی در کمیسیون ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: