جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 10 شهريور 1393     
ساماندهی مشاغل مزاحم در پایتخت در حال پی گیری است

به گزارش گروه پارلمان شهری شهرداری نیوز؛ رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران در خصوص منابع آلاینده هوای تهران و ساماندهی مشاغل مزاحم پایتخت گفت : بنا به تقسیم بندی مشاغل صنعتی بر اساس  آلاینده بودن آنها، برخی از صنایع جزء مشاغل گروه زرد و قرمز قرار می گیرند. در رابطه با منشا ریزگردها نیز  که مدت‌هاست هوای کلانشهرهای کشور ازجمله تهران را تهدید می‌کند باید گفت منابع تولیدی ریزگردها در داخل مربوط به بهره برداری از معادن شن در اطراف تهران است که بدون مطالعه اساسی و نظارت کارشناسانه سازمان محیط زیست انجام گرفته است .

مهندس محمد حقانی در ادامه گفتگو با خبرنگار  شهرداری نیوز گفت : مساله ریزگرد در هوای تهران به دلیل تغییرات آب و هوایی و ایجاد تغییرات غیرکارشناسی بر  منابع طبیعی به وجود آمده است . خصوصا بهره‌برداری‌های بی‌رویه از  معادن شن اطراف تهران  بدون مطالعات اساسی و نظارت کارشناسانه سازمان محیط زیست سبب برهم خوردن تعادل زیست محیطی در کلانشهر تهران شده است.

وی در ادامه افزود :  البته نباید تمام ریزگردهای معلق در آسمان  تهران را به دلیل استخراج شن از این معادن بدانیم چرا که بخش عمده ریزگرد در هوای ایران به دلیل منشا خارجی و کشور های همسایه بر ما تحمیل شده است که  راه حل این مشکل از طریق تعامل دولت‌ها با یکدیگر ممکن است. با توجه به اینکه ریزگردها محملی برای جابه‌جایی سایر آلاینده‌های گازی و شیمیایی و ورود آنها به دستگاه تنفسی و ریه‌های مردم است  و سلامت شهروندان را به مخاطره می‌اندازد، بنابراین نیاز به  تصمیماتی خارج از مدیریت شهری است تا  مساله تثبیت خاک در کشورهای همسایه مانند سوریه و عراق در زمان مناسب صورت گیرد.

حقانی در خصوص مشاغل مزاحم پایتخت گفت: آن دسته از صنایع که در طبقه بندی جزء مشاغل زرد قرار گرفته اند در بازدید هایی که از طرف سازمان مشاغل شهرداری از این مراکز انجام می شود، تمهیداتی را برای حرکت این صنایع به سمت کمتر آلاینده بودن و تغییر تکنولوژی پیشنهاد می کنند ، اگر این مراکز صنعتی به پیشنهادات اصلاحی اهمیت بدهند و اقدامات موثر را در جهت اصلاح تکنولوژی انجام دهند ، در رده صنایع سبز قرار می گیرند.

وی در ادامه افزود:  بیشتر کارگاه ها و کارخانه های بزرگ که به دلیل گستردگی و درجه آلایندگی بالا ، در دسته صنایع قرمز قرار می گیرند، امکان اصلاح عملکرد و تغییر در خط تولید خود را نداشته و نمی توانند تمهیدات پیشنهادی را به اجرا در آورند، بایستی منتقل شوند . این دسته از صنایع که دارای کارت قرمز هستند ، به دلیل بزرگ بودن و نقش در تولیدات ملی ، برای  خروج از شهر نیاز به کمک های دولت دارند . در حال حاضر در حدود 5000 کارخانه در اطراف تهران وجود دارد که نقش موثری در اقتصاد ملی کشورمان نیز دارند. 

حقانی در خاتمه در خصوص برخی از این کارخانه ها که در حال بررسی وضعیت نقل و انتقال آن هستند گفت:  کارخانه قو که از 15 سال پیش قرار است جابه جا شود و مراحل انتقال را طی می کند. ایرفو در زمینه ریخته گری است ، تعطیل شد و قرار است به  مکان دیگری منتقل شود . در حال حاضر کمیسیون محیط زیست به دنبال جلوگیری از فعالیت 4 کارخانه شن در جنوب و جنوب غرب تهران است .  




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: