مهر:سردار احمدی مقدم روز یکشنبه در همایش سراسری روسای پلیس راهور اظهار داشت: افزایش قیمت سوخت می توانست اهرمی برای کاهش سفر باشد اما در فاز دوم هدفمندی رایانه ها شاهد هستیم که افزایش قیمت هیچ تغییری در سفرها نداشت و قیمت سوخت مانع سفر مردم نشد.
وی ادامه داد: در عید فطر شاهد بودیم که برگشت مسافران مدیریت و توزیع شد اما در رفت گنجایش جاده ها پر و شاهد ترافیک های چندین ساعته بودیم. این مواقع می تواند آزمونی برای چالش های پیش روی ما باشد.
رئیس پلیس کشور با بیان اینکه جاده های کشور دیگر گنجایش این تعداد سفر را ندارد افزود: درخواست فوری از دولت کردیم که در گسترش راه های شمالی کشور تسریع کند اما تاکنون هیچ پاسخی نگرفته ایم.
وی با بیان اینکه پلیس لبه خدمت به مردم است و همیشه تمام نقدها متوجه اوست تاکید کرد: دستور داده ایم در راه های پرترافیک کوهستانی از موتورسیکلت استفاده شود تا توان پلیس به حداکثر برسد.
احمدی مقدم با اعلام اینکه تا پایان سال پنج میلیون گردشگر خارجی وارد کشور می شوند افزود: سفر در کشور رو به افزایش است و در تعطیلات عید فطر متهم ردیف اول پلیس بود اما وقتی مردم دیدند حتی در رستوران ها آب وجود ندارد متوجه شدند که این موضوع ارتباطی با پلیس ندارد پذیرفتن موضوع گام اول است و وقتی دستگاه ها موضوع را پذیرفتند به دنبال راهکار آن منابع می رویم.
وی با اعلام اینکه سهم هر مکانیزم در کاهش سفر و تلفات مشخص است تاکید کرد: سال قبل در روزهای نخست دولت روحانی در دیداری که با وی داشتیم گفتیم تلفات از 28 هزار به 20 هزار کاهش یافته است که وی گفت در جنگ سالیانه 20 هزار شهید می دادیم راهکارها را برای کاهش تلفات ارائه کردیم و قرار شد جلساتی با دستگاه های متولی به ریاست معاون اول برگزار شود اما دو بار این جلسات لغو شد و ما انتظار داشتیم اگر جلسه ای لغو می شود در اولین فرصت بار دیگر این جلسه برگزار شود.
رئیس پلیس کشور با انتقاد از اینکه نیمی از سال را پیمودیم اما اتفاقی در حوزه کاهش تلفات از سوی دستگاه ها رخ نداد افزود: زمان در حال طی شدن است و دیگر جبران این زمان از دست رفته امکان پذیر نیست قول داده بودیم 20 درصد تلفات جاده ای کاهش یابد اما با توجه به روند طی شده به نظر می رسد نمی توان به این آمار دست یافت.
احمدی مقدم با بیان اینکه کنترل رفتار رانندگان پرخطر می تواند در کاهش تلفات موثر باشد افزود: باید محرکی ایجاد شوند که فرد متخلف دیگر مرتکب تخلفات نشود این در حالی است که تجربه نشان داده است وقتی جرایم رانندگی افزایش پیدا می کند صدور قبض جریمه کاهش می یابد.
وی اظهار امیدواری کرد: تا پایان برنامه ششم کار گسترش راه های شمالی کشور به اتمام برسد.
رئیس پلیس کشور با بیان اینکه 6 هزار نقطه حادثه خیز برون شهری و درون شهری شناسایی شده است ادامه داد: به راهداری و شهرداری ابلاغ شده است که این نقاط را ایمن سازی کنند چراکه اگر حادثه ای در این نقاط رخ دهد سهم تقصیر دستگاه ها در وقوع حادثه تعیین می شود. باید این موضوعات به صورت تکلیف مشخص شود و در صورتی که در حال حاضر امکان اصلاح وجود ندارد با آشکارسازی این نقاط از بروز تصادفات جلوگیری کرد.
وی با بیان اینکه حلقه مفقوده ترافیک مدیریت ایمنی است افزود: درست است که تحریم در ارتقای خودروها تاثیرگذار بوده و این موضوعات را به تاخیر انداخته است اما این موضوع نباید بهانه ای برای تعویق اجرای قانون باشد. باید اعتراف کنیم که سرعت لازم را در این باره نداریم.
احمدی مقدم با بیان اینکه در پنج ماهه امسال شماره گذاری شماره صفر 50 درصد افزایش یافته است تاکید کرد: برخی خودروسازان عیبشان را نمی پذیرفتند و یک سال وقتشان را تلف کردند اما بعدا مشخص شد راه های غیر متعارف به نیروی انتظامی بسته است و این خودروساز نیز عیب خودرویش را فهمید.
وی با انتقاد از اینکه وزیر بهداشت نیز گلایه مند بود که متولی امداد در کشور وجود ندارد گفت: گاهی مشاهده می شود که در یک جاده هلال احمر و اورژانس حضور دارند و در جاده دیگر هیچکدام حاضر نیستند. سیستم امداد و نجات باید استاندارد شوند.
احمدی مقدم با بیان اینکه افزایش جریمه متخلفان در قانون به تصویب رسیده است اما 6 ماه است که در کمیسیون های دولت معطل مانده است گفت: وزارت راه قول داده است تا پایان سال 94، 30 هزار کیلومتر از جاده های کشور را تحت پوشش دوربین و سیستم کنترل الکترونیکی قرار دهد که امیدواریم این تعهد محقق شود.
احمدی مقدم با بیان اینکه منابع موجود و اختصاص یافته نباید کسری سایر حوزه ها را بپوشاند افزود: خوشبختانه در دولت یازدهم تمامی تعهدات به انجام رسیده و تا پایان سال سقف تعهدات پرداخت شوند.
وی با بیان اینکه اگر به کمک سایر دستگاه های مسئول به کمک پلیس نیایند بحث کاهش تلفات غیر نزولی پیدا می کند افزود: نیروی انتظامی سیبل این موضوع شده است و همه از پلیس توقع دارند در حالی که باید سایر دستگاه های نیز به وظایفشان عمل کنند. اگر هماهنگی ها به وجود می آمد کاهش 20 درصد تلفات محقق می شد.
رئیس پلیس کشور با بیان اینکه در مهر ماه ترافیک شهرهای بزرگ 25 تا 30 درصد افزایش می یابد گفت: این در حالی است که گاهی پیک ترافیک در برخی از شهرها در ساعات اوج تردد به 50 درصد می رسد که امیدواریم با هماهنگی سرویس های مدارس آژانس ها و همکاری شهروندان ترافیک کاهش یابد.
وی با اشاره به موضوع معاینه فنی افزود: نکته پرچالش در حال حاضر معاینه فنی است چراکه این موضوع متولی نداشته و حتی شنیده ام در اطراف تهران بدون بازدید خودرو و فقط با دریافت پول معاینه فنی صادر می شود به جز تهران می توان به راحتی گفت معاینه فنی در کشور مسئله ای مضحک است و تمامی معاینات صادر شده بی اعتبار است.
به گفته احمدی مقدم، نیروی انتظامی از این پس متخلف را شناسایی و پس از تشکیل پرونده به دادگاه معرفی می کند ضمن اینکه مراکز معاینه فنی متخلف پلمپ می شوند.
وی ادامه داد: معاینه فنی نباید محل درآمد باشد و در حال حاضر از دولت و مجلس می خواهیم مسئله معاینه فنی را مدیریت کند یا قانون معاینه فنی باید به صورت کامل حذف شود یا اینکه به این موضوع ساختاری و منطقی پرداخته شود.
احمدی مقدم با اعلام اینکه واردات خودروهای خارجی دو برابر شده است، افزود: این موضوع باعث شد تا خروج خودروهای فرسوده روند شتابانی بگیرد به صورتی که در پنج ماهه نخست امسال 55 هزار خودرو فرسوده از رده خارج شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل پنج برابر شده است امیدواریم تا پایان سال 200 هزار خودرو از رده خارج شود.