جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 5 شهريور 1393     
متاسفانه ظرفیت شورا به طور کامل مورد استفاده قرار نمی گیرد

به گزارش گروه پارلمان شهری شهرداری نیوز،رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در جمع روسای شوراهای کلانشهرهای کشور، تاکید کرد: متأسفانه هنوز بعد از گذشت سالها از ظرفیت شوراها به طور واقعی در عرصه امور شهری استفاده نمی شود ،که در این خصوص از مجلس و دولت انتظار می رود  در خصوص  واگذاری وظایف قانونی شوراها و ایجاد مدیریت یکپارچه شهری اهتمام کنند.

سومین اجلاس ملی مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استانها  که در دو نوبت صبح و بعدازظهر چهارشنبه ششم شهریور 93در محل شورای شهر تهران برگزار می شود ،حجة الاسلام ناصحی در ابتدای جلسه با اشاره به اهمیت جایگاه شوراها، گفت: اهمیت شوراها در حدی است که در قرآن کریم یک سوره به نام شوراها نازل شده است.

وی با اشاره به تاریخ شکل گیری شوراها، تصریح کرد: در اسناد و خبرهای گوناگون آمده است که تاریخ شکل گیری شوارها منتهی به دهه گذشته نیست ،بلکه تاریخ آن همزمان با شروع بلدیه بوده است بگونه ای که در سال 1394 می توان یکصدسالگی شوراها را جشن گرفت، با این تفاوت که در گذشته شوراها این قدرت، توانمندی و اختیارات را نداشته اند.

ناصحی به خدمات شوراها از زمانی که به طور رسمی تشکیل شده اند اشاره کرد و افزود: از سال 78 که شورا به طور رسمی پا به میدان فعالیت گذاشتند مردم شاهد خدمات بسیار آنها در طول این دوره ها بوده اند و برای شهروندان این خدمات مشهود و ملموس بوده است.

ناصحی افزود: با توجه به اینکه دولت و مجلس در سال­های گذشته به شوراهای شهر کم لطفی کرده­اند، اما شوراها با پشتوانه رای مردم توانسته اند به وظیفه خطیر خود عمل کنند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران تاکید کرد: اما متأسفانه هنوز از ظرفیت شوراها به طور واقعی استفاده نشده است، که در این خصوص از مجلس و دولت انتظار داریم به طور جدی در این زمینه ورود پیدا کنند و خدمات ملموس و چشم گیری را نسبت به شوراهای اسلامی داشته باشند.

وی افزود: براساس مصوبات قانونی مدیریت شهری که شاکله ای از شورای شهر و شهرداری است، اختیارات بسیار زیادی در انجام امور و کارها دارد، و ما نیز توقع داریم تمام 22 وظیفه ای که دولت باید طبق قانون به مدیریت شهری واگذار کند، تا مدیریت یکپارچه شهری بوجود آید، واگذار شود.

ناصحی یادآور شد: اکنون در دنیا بحث مدیریت یکپارچه شهری معمول است و در اسنادی که مطالعه کردم آنها اختیارات زیادی دارند، از جمله این اختیارات، رسیدگی به امور مدرسه­ها، توسعه گردشگری، اجرای سرشماری، صدور گواهینامه رانندگی، اداره موزه­ها و آثار تاریخی و میراث فرهنگی، تأمین مسکن شهروندان با استفاده از بودجه عمومی ،امور ثبتی و صدور شناسنامه، شورای حل اختلاف صنفی، رسیدگی به امور اتباع بیگانه و حتی ثبت ازدواج و موضوع تأمین امنیت شهر و دهها اختیار دیگر از وظایف مدیریت شهری به حساب می آید.

ناصحی در ادامه به ارتباط گسترده شورای شهر تهران در دوره چهارم با دولت و مجلس اشاره کرد و گفت: ما انتظار داریم در طول همین 4 سال شواری چهارم، بخش زیادی از اختیارات قانونی از طریق مجلس و دولت به مدیریت شهری و شوراها واگذار شود.

ناصحی در ادامه به بحث هویت فرهنگی و دینی شهرها اشاره کرد و افزود: ما در کمیسیون فرهنگی شورا تاکید داریم که تمام فعالیت های که در شهر شکل می گیرد پیوست فرهنگی، اجتماعی داشته باشند تا تأثیر مثبت خود را بر روح و جان مردم بگذارند، چرا که پروژه های که بدون پیوست فرهنگی باشند، بیشتر شکلی و ظاهری نشان داده می شوند.

ناصحی در پایان به پاسخ رهبر معظم انقلاب به دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و گفت: معظم له فرمودند ما در بازنگری قانون اساسی غفلت کردیم چرا که می بایست مصوبات مجلس را برای پیوست فرهنگی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع می دادیم تا حتماً قوانین پیوست فرهنگی داشته باشند و این تاکید نشان می دهد ما نباید از بحث فرهنگی در تصمیمات شهری خود غافل باشیم.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: