جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 4 شهريور 1393     
دستاورد های شورای چهارم محصول مشارکت تمام اعضای شوراست

به گزارش گروه پارلمان شهری شهرداری نیوز؛ در نشست خبری رئیس شورای شهر تهران به مناسبت یک سالگی شورای چهارم ، گزارشی از عملکرد یکساله شورای اسلامی شهر تهران  در اختیار اصحاب رسانه و خبرنگاران گذاشته شد. نکات برجسته در عملکرد یک ساله شورا توجه به صیانت  از کرامت انسانی ، افزایش نظارت شورا و افزایش سطح تعامل شورا با دولت ، مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده است.

دکتر احمد مسجد جامعی با ذکر تفاوت های شورای چهارم با شورا در دوره های دیگر ، بیان داشت : افزایش اعضای شورا به بیش از دو برابر ، اولین اتفاقی بود که در شورای چهارم رخ داد . اتفاق دیگر  افزایش تعداد کمیسیون ها در شورا است  که ناشی از رویکرد تازه شورای شهر تهران در خصوص نگاه به مسائل شهر ، تغییر در کیفیت زندگی ، مشارکت شهروندان و توجه به روح شهر است .

وی در ادامه افزود: تشکیل کمیسیون های "سلامت ، محیط زیست و خدمات شهری "، "معماری و شهرسازی " و" نظارت و حقوقی" به دلیل نگاه جدیدی بود که در سیاست گذاری های شورای شهر به جهت افزایش کیفیت زندگی در شهر تهران مطرح شد.

مسجد جامعی گفت : سلامتی که در کمیسیون سلامت و محیط زیست قرار است به آن پرداخته شود از جنس توجه به سلامت محیط زیست مدارانه و اجتماعی و پیشگیرانه است.  با توجه به  عملکرد یکساله شورا ، سعی شده تا به مساله محیط زیست شهری در حدود مناسبی  کیفیت بخشیده شود. 

وی در ادامه افزود: در خصوص مساله معماری و شهرسازی ، سعی شده تا به مناسبات شهر و شهر سازی نگاهی نرم افزاری داشته باشیم . در گروه نظارت و حقوقی نیز، به معنای نظارت در تمام مراحل اجرا توجه ویژه ای شده است. در برنامه های این کمیسیون سعی شده تا نظارتی به کار گرفته شود که منجر به تخلف نشود . رویکرد دیگری که از درجه اهمیت بسیار برخوردار است ، افزایش سطح مداخله شورا در جهت پی گیری  بهبود زندگی شهروندان در سایر دستگاه ها است . به طوری که سطح مداخلات شورا از حوزه شهرداری فراتر رفته و به ایجاد تعاملات مثبت با  مجلس و دولت نیز کشیده شده است.

مسجد جامعی گفت : تمام نمایندگان دوره چهارم شورا دارای تجربیات اجرایی در دو سطح ملی و محلی بوده و با توجه به اینکه تمامی نمایندگان دارای سوابق اجرایی در  حوزه های مختلف اعم از قانون گذاری ، دولت ، هنر و ورزش بودند ، از ملزومات مورد نیاز برای  گسترش سطح ارتباط و تعامل  با دولت و مجلس آگاهی داشتند.   

مسجد جامعی در خصوص همکاری های شورا با دولت بیان داشت : در گام اول از وزرا دعوت کردیم تا در جلسات شورا شرکت داشته باشند و در این جلسات دو طرف با نظرات یکدیگر آشنا شوند  . این مهمترین قدم در جهت ایجاد تعامل با دولت بود .

وی در ادامه افزود:  در ساختار دولت کمیسیون هایی متناظر با کمیسیون های شورا وجود دارد . شاهد مثال؛ کمیسیون تهران وکلانشهر ها  است که با حضور 13  وزیر تشکیل می شود که  این کمیسیون به دلیل پی گیری های شورا شکل گرفت . در این کمیسیون مسائل کلانشهرها  مورد  طرح و بررسی قرار می گیرد.

مسجد جامعی در خصوص همکاری های مشترک با مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: در مجلس شورای اسلامی نیز این کمیسیون ها به شکل متناظر با شورا شکل گرفته است و در حال حاضر 6 کار گروه مشترک با مجلس داریم  که در زمینه مدیریت یکپارچه مجلس و شورا کار مشترک انجام می دهند.

وی در ادامه افزود: با این اقدامات بدنه تخصصی شورای شهر در حال تقویت است و ما امروز شاهد افزایش قابلیت و توانمندی های تخصصی در شورا هستیم. ضمن اینکه از برنامه های  شورای چهارم برگزاری نشست های تخصصی با رویکردهای مختلف  بوده است. بهره گیری از خرد جمعی در شورا اتفاق افتاده و ما شاهد به وجود آمدن فضایی باز در شورا هستیم که در آن نمایندگان حائز حق نمایندگی خود بوده و توانسته اند از آن به نحو شایسته ای در جهت احقاق حقوق شهروندان بهره ببرند. 

مسجد جامعی در خصوص رعایت حق نمایندگی تمام اعضای شورای شهر گفت: در طول مدت فعالیت شورای چهارم 36 نطق پیش از دستور و بیش از 100 تذکر در جلسات داشته ایم و در ایراد این تذکرات تقریبا تمامی اعضای شورا حضور پر رنگی داشته اند.

وی در ادامه افزود : در طول این یک سال فعالیت شورای چهارم ، "شفافیت در برنامه ها" و استفاده از خرد جمعی" و "احقاق حق نمایندگی " بسیار مشهود بوده است و اگر شورا دستاوردی داشته ، محصول مشارکت تمام اعضا است .

مسجد جامعی گفت: یکی از مهمترین اتفاقاتی که در شورای چهارم افتاده است ، برخورد کارشناسی و علمی با مسائل است . به طور مثال اگر در شهر تهران برای اتوبوسی اتفاقی همچون واژگونی رخ می دهد ، نگاه و موضع گیری شورا از جنس عادی تلقی کردن موضوع نبوده چرا که موضع گیری شورا در قبال حفظ کرامت انسانی و جان شهروندان از جنس مسامحه کاری نبوده بلکه از  جنس طرح دلایل  و حل مساله است و امروز به عینه شاهد این تغییر نگرش در موضع گیری های شورای شهر تهران هستیم . 

وی در خاتمه در خصوص مساله انتقال فرودگاه مهر آباد بیان داشت : با توجه به اینکه مساله جابه جایی فرودگاه مهرآباد نیازمند تامین زیر ساخت های لازم همچون تسهیل  دسترسی ها به آن است ، به طور جدی در حال پی گیری موضوع هستیم.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: