به گزارش گروه حمل و نقل و ترافیک شهری شهرداری نیوز،معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اعلام سیاست مدیریت شهری در خصوص ارتقای کیفی ناوگان تاکسیرانی تهران گفت: در اغلب کشورهای جهان، با کیفیتترین خودروها به عنوان تاکسی به کار گرفته میشوند، در صورتی که در کشور ما بی کیفیتترین خودروها را به این منظور به کار میگیرند.
مهندس سید جعفر تشکری هاشمی افزود: عملکرد تاکسی در کشور ما با تمام دنیا متفاوت است و در این زمینه از استانداردهای جهانی فاصله زیادی داریم، چرا که تاکسی به جای فعالیت به صورت مبداء – مقصد و رساندن مسافر به محل مورد نظر، مانند یک اتوبوس و به صورت اشتراکی فعالیت میکند.
وی با اعلام این که از گذشته تا به امروز کمبودهای موجود در شبکه مترو و ناوگان اتوبوسرانی را با استفاده از تاکسی جبران کردهایم، تأکید کرد: در کشورهای مختلف دنیا به طور متوسط تاکسیها 2 تا 4 درصد جابه جایی های شهری را انجام میدهند، در صورتی که در تهران بالغ بر 20 درصد جابهجاییها در شهر با تاکسی انجام می شود.
منتظر سیاستهای حمایتی دولت هستیم
معاون شهردار تهران با اشاره به این که مدیریت شهری بر حرکت به سمت استفاده از تاکسیهای استاندارد در شهر تهران تأکید دارد، اظهار کرد: به جای افزایش کمّی تاکسی ها، بهبود کیفی شبکه تاکسیرانی را در دستور کار خود قرار دادهایم تا با حرکت به سمت خودروهای استاندارد و با کیفیت و ارائه خدمات ایمن و مناسب، وضعیت خدمترسانی ناوگان تاکسیرانی را ارتقاء دهیم.
تشکری هاشمی با بیان این که یکی از راهکارهای اصلی کاهش آلودگی هوا، خروج خودروهای آلاینده از ناوگان حمل و نقل شهری و ورود خودروهای پاک به جای آن هاست که البته این موضوع مورد تأکید دولت نیز قرار دارد، تصریح کرد: استفاده از خودروهای پاک ضمن کاهش چشمگیر آلودگی هوای تهران و سایر کلان شهرها، منجر به کاهش مصرف سوخت نیز میشود.
وی با تأکید بر این که بر اساس بند ق تبصره 2 قانون بودجه سال 93 کشور، مقرر است تمام اقدامات منجر به کاهش مصرف سوخت از سیاستهای حمایتی دولت برخوردار شوند، اضافه کرد: بر این اساس دولت از ورود اتوبوس ها و تاکسیهای هیبریدی به ناوگان حمل و نقل شهری، توسعه مترو و جایگزینی موتورسیکلتهای برقی به جای موتورسیکلتهای بنزینی حمایت می کند.
هر خودروی هیبریدی 50 تا 100 میلیون تومان تمام می شود
معاون شهردار تهران با اشاره به این که از سوی رییس سازمان بهینهسازی مصرف سوخت کشور اخیراً اعلام کرده¬اند این سازمان در راستای بهسازی مصرف سوخت در قبال ورود هر دستگاه تاکسی هیبریدی، 6 هزار دلار کمک خواهد نمود، اظهار کرد: قیمت هر دستگاه خودروی هیبریدی با توجه به تخفیفات ویژه در عوارض گمرکی، 50 تا 100 میلیون تومان تمام خواهد شد.
تشکری هاشمی با بیان که استفاده از خودروهای هیبریدی و برقی در شبکه حمل و نقل شهری از جمله ناوگان تاکسیرانی تجربهای موفق در این دنیا محسوب میشود، تصریح کرد: با توجه به تسهیلاتی که به منظور ورود این خودروها به کشور در نظر گرفته شده، به زودی خودروهای هیبریدی به یک رقیب جدی برای خودروهای داخلی تبدیل میشوند.
وی در پایان با تأکید بر این که مهمترین سرمایه یک شهر، شهروندان آن شهر هستند، خاطرنشان کرد: ورود مدیریت شهری به موضوع توسعه حمل و نقل پاک و سرمایهگذاری در این حوزه، در واقع سرمایهگذاری به منظور حفاظت و صیانت از سلامت مردم است و مدیریت شهری به منظور ارتقای ایمنی و سلامتی شهروندان تهران از هیچ تلاش و کوششی فروگذار نمیکند.