جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 28 مرداد 1393     
فناوری خودروهای پاک نیازمند گذار از مرحله دانشگاهی به تولید انبوه

به گزارش گروه پارلمان شهری شهرداری نیوز ؛ هشتمین نشست تخصصی شورا با موضوع " مروری بر اقدامات ایران در زمینه توسعه فناوری خودروهای پاک  و بررسی موانع تحقق اهداف کلان " ، در سالن الغدیر شورای اسلامی شهر تهران و با حضور دکتر احمد مسجد جامعی ، جمعی از مسئولان شورا و اصحاب رسانه برگزار شد . در این نشست مهندس احمد فیروزی به عنوان سخنران و عضو پژوهشی مرکز همکاری های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری در زمینه فعالیت های اخیر این مرکز به ایراد سخنرانی پرداخت و حاضران و اصحاب رسانه در این خصوص پرسش هایی را مطرح کردند.

فیروزی ضمن معرفی مرکز و شناسنامه مختصری  از فعالیت های آن گفت: مرکز همکاری های فناوری در سال 62 با نام "دفتر مطالعات و برنامه ریزی صنعتی" و بر اساس نیازها  و شرایط روز کشور، سطوح فعالیتش را با انتقال فناوری آغاز کرد و از سال 75 که ضرورت توجه به بنگاه های دانش بنیان در کشور احساس شد ، در این زمینه فعالیت خود را گسترش داد.

وی در ادامه گفت: در سال 80 که موضوع نهاد سازی در توسعه فناوری مطرح شد، ستاد ویژه، " فناوری نانو " را با در نظر گرفتن رصدی که از وضعیت توسعه فناوری های پیشرفته در دنیا داشت ، تشکیل داد  که این ستاد توانست در انجام ماموریت های خود بسیار موفق عمل کند. از سال 88 نیز که دیپلماسی فناوری مطرح شد، این مرکز در شکل گیری فضایی برای تعامل در زمینه جا به جایی ظرفیت های علم و فناوری با سایر کشور ها اقداماتی شایسته انجام داده است. در سال های اخیر نیز فعالیت اصلی این مرکز،  کمک به توسعه فناوری در زمینه  توسعه اقتصاد دانش بنیان بوده است .   

مهندس فیروزی در خصوص ارائه تعریفی برای فناورهای پاک گفت: فناوری های پاک شامل طیف متنوعی از محصولات و خدمات و فرایندهایی است که منابع انرژی و مواد تجدید پذیر را تحت اختیار و کنترل  در می آورد. در صورت استفاده از آن ؛ استفاده از منابع طبیعی  به طور چشمگیری کاهش یافته و انتشار آلاینده ها و ضایعات را کاسته و یا حذف می کند.

وی در ادامه افزود : سیاست های جهانی امروز سبب شده است تا دولت ها با استفاده از فناوری های پیشرفته برای کاهش در مصرف سوخت تغییر رویکرد داده و در جهت  به کارگیری روش های حمل و نقل پاک حرکت کنند. شایان ذکر است که حمل و نقل الکتریکی به عنوان زیر مجموعه ای از فناوری های پاک به حساب آمده ، در کل خودروهای هیبریدی و الکتریکی و پیل سوختی جزء وسایل نقلیه با فناوری پاک به شمار می آیند.

فیروزی در ادامه سخنان خود بیان داشت: با توجه به اینکه در چند سال گذشته به کارگیری فناوری های پاک در دنیا  برای جلوگیری از آلودگی هوا و محیط زیست شهرها رایج شده است ، کشورمان نیز توانسته در زمینه های پژوهشی فناوری های پاک اقدامات موثری را انجام دهد. ضرورت به کارگیری این امکان برای کاهش مصرف انرژی ، افزایش بازده و کاهش انتشار گازهای آلاینده بسیار روشن می نماید.

وی در ادامه افزود: به همین جهت مرکز همکاری های فناوری ، از سال 1385 اقداماتی را در زمینه فراهم آوردن شرایطی برای توسعه فناوری های پاک به انجام رسانده است. در همین سال ها ، ساخت محصولات و خودروهای با استفاده از فناوری های پاک در نتیجه همکاری های مشترک مراکز دانشگاهی و شرکت های دانش بنیان صورت گرفته است . به عنوان مثال می توان به برخی از این پروژه ها اشاره کرد؛ " طراحی و ساخت  خودرو الکتریکی یک نفره "( دانشکده صنعتی شریف و پژوهشکده شهید رضایی ) ، " طرح هیبریدی کردن یکی از خودروهای ساخت داخل " ، " مسابقات طراحی موتور سیکلت های الکتریکی " و ....

فیروزی در ادامه گفت:  همچنین در سال 87 در زمینه گسترش مفهوم هیبریدی کردن محصولات ایران خودرو، کنسرسیوم توسعه و بومی سازی خودروهای هیبریدی و تجاری سازی آن در محصولات ، با همکاری  وزارت صنایع، سازمان گسترش ، ایران خودرو، مرکز همکاری های فناوری و  دانشگاه تهران تشکیل شد.  

فیروزی در خصوص نقش اثر گذار توجه دولت به مقوله فناوری های نو و پاک گفت: از دیدگاه کلان می توان گفت که در این سال ها مداخله دولت در سطح مدیران ارشد برای  پروژه های خودرو ملی هوشمند و خودرو های پاک تحقق پیدا کرده است.

وی در ادامه افزود : که از جمله این طرح ها می توان به " رونمایی از خودرو ملی هوشمند الکتریک بهمن در سال 88 " و " رونمایی از اولین تاکسی هوشمند الکتریکی در اسفند ماه 89"  (با همکاری مرکز همکاری های فناوری و شرکت دانش بنیان آریان حرکت ) اشاره کرد . می توان گفت که با در نظر گرفتن افتتاح اولین خط تولید خودرو الکتریکی در سال 88 در آمریکا ، از نظر زمانی فاصله چندانی در زمینه پیشرفت این فناوری در مقایسه با آمریکا نداریم .

فیروزی نمونه های ساخته شده دیگر از خودروهای پاک را نام برد: نمونه سازی اولین اتوبوس هیبریدی در سال 89 ، شرکت در نمایشگاه بین المللی خودرو در ژنو 2011 و ارائه محصول تیبا به صورت الکتریکی  به همراه یک ایستگاه شارژ پرتابل ، انتشار نشریه تخصصی توسعه فناوری خودرو هیبریدی در 24 شماره از سال 89 تا 92 که مخاطب آن سیاست گذاران ، مسئولان ارشد و بخش های عمومی و تخصصی و دانشگاهی و نمایندگان مجلس بوده اند، تفاهمنامه نمونه سازی سه دستگاه خودرو هیبریدی در سال 89 ( با همکاری وزارت صنعت و معدن ، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ، ایران خودرو و سایپا )،  نخستین کنفرانس ملی انرژی فناوری های خودرو و توسعه پایدار در سال 90 ( با همکاری پژوهشکده رضایی و مرکز همکاری های فناوری ) ، نمونه سازی موتور سیکلت پیل سوختی  در سال 91 ( با همکاری ستاد توسعه فناوری های انرژی نو و شرکت پیلار ) ، موتور سیکلت الکتریکی اسپرت اویتا در سال 91 ، ورود اولین اتوبوس سه کابین هیبریدی به ناوگان حمل و نقل عمومی در سال 92 و رونمایی از خودرو الکتریکی دو نفره غدیر 110 در سازمان حفاظت محیط زیست در سال 92 ...

مهندس فیروزی در خصوص ارزیابی از وضعیت فعلی خودروهای پاک گفت : با نگاهی به کارنامه عملکرد در زمینه به کارگیری فناوری های پاک در خودرو می توان به این نتیجه رسید که هنوز در مرحله تحقیق و توسعه قرار داریم و بازیگران اصلی این میدان دانشگاه ها و پژوهشگاه ها هستند. توجیهات اقتصادی و فنی در حال براورد بوده  و شرکت های دانش بنیان و سرمایه گذاران خطر پذیر وارد معرکه شده اند.

وی در ادامه گفت : کاربرد تجاری فناوری برای تولید انبوه باید آغاز شود و شرکت های بیشتری باید وارد عرصه این پیکار شوند . مدیریت  گذار بر تغییرات فناورانه بر عهده دولت هاست و این موضوع باید به صورت درستی شناسانده شود تا دولت ها بتوانند روند رو به جلو آن را درست هدایت و حکمرانی کنند.

فیروزی در خاتمه سخنانش گفت: به نظر می رسد که باید تجاری سازی همزمان با خلق ایده آغاز شود چرا که فناوری فی نفسه ارزش نداشته و باید برای آن مدل های کسب و کار طراحی کرد . نقش مداخله ای دولت نیز به شکلی در قواعد بازی تجاری سازی تعریف شود که بخش خصوصی به صورت خود کار مشارکت کرده و منافع آن تامین شود .

در پایان سخنرانی ، دکتر مسجد جامعی با اشاره  به مبسوط بودن این گزارش در زمینه مرور بر اقدامات ایران در زمینه توسعه فناوری خودرو های پاک و بررسی موانع آن در سطح کلان ، گفت: با توجه به این اقدامات پژوهشی و نمونه سازی ها که مقدمه کار برای شروع تجاری سازی طرح توسعه خودروهای پاک است ، باید دید که سیاست ها و منابع بودجه ای در چه زمانی این امکان را برای ما فراهم خواهند آورد که استفاده از خودروهای پاک میسر شود و نیز با توجه به شرایط گذار، باید دید که برای دسترسی به فناورهای پاک در سطح گسترده باید چه کارهایی انجام شود . البته در زمینه تجاری سازی  خودروهای پاک ، هنوز چهارچوبی مشخص نشده است . امیدواریم به شکل عملیاتی بتوان این طرح ها را در سطح کشور به اجرا در آورد.

 

 

 

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: