به گزارش شهرداری نیوز ،شهرداري تهران با اعلام اين كه به دليل وجود بازار و بسياري از دستگاه هاي دولتي در محدوده مركزي شهر، تمايل سفر به اين محدوده بسيار بيشتر از مناطق ديگر است و براي همين، محدوديت هايي براي ورود و تردد خودروها در مركز شهر پيش بيني شده، گفت: واقعيت اين است كه هر خودروي شخصي كه وارد اين محدوده مي شود، عارضه اي بر شهر وارد مي كند و براي جبران اين عوارض، از سال 1359 و با تصویب شورای انقلاب طرحي موسوم به طرح ترافيك در تهران به مورد اجرا گذاشته شد.
خیابان های شهر معابر عمومی اند نه ملک شخصی
مهندس سيد جعفر تشكري هاشمي در خصوص فروش طرح ترافيك روزانه و هفتگي توضيح داد: ارزيابي هاي ما نشان داده از يك سو، نبايد اجازه دهيم ظرفيت ورود به محدوده طرح ترافيك از حد معيني عبور كند و از سوي ديگر، ضرورت ايجاب مي كند که افرادي به دلايل مختلف همچون استفاده از خدمات درماني، لزوماً در ايام خاصي از سال چاره ای جز ورود به محدوده طرح ترافيك را ندارند اما بر اساس ساز و كار واگذاري طرح ترافيك، در گذشته تنها بر اساس اولويت به تعداد محدودي مي توانستيم مجوز يك ساله بدهيم و ساير متقاضيان اجازه پيدا نمي كردند حتی برای یک روز از اين امكان برخوردار شوند.
فروش طرح ترافیک سالانه به جای روزانه؛ هم پر سود تر است هم کم زحمت تر
معاون شهردار تهران با اشاره به اين كه هر سال حدود 100 هزار دستگاه خودرو يعني تنها 3 درصد از خودروهاي تهران، طرح ترافيك دريافت مي كنند و دو ميليون و 900 هزار دستگاه خودروی دیگر، اجازه ورود به محدوده طرح ترافيك را پيدا نمی کنند، اظهار كرد: در گذشته، افرادي که مجوز يك ساله نداشتند اما به دليل شرايط اضطرار، ضرورتاً مي بايست وارد محدوده طرح ترافيك می شدند، چاره اي جز زير پا گذاشتن قانون و ورود غير قانوني به اين محدوده را نداشتند و از اين رو، با سختگيرانه تر كردن نظام واگذاري، اين 100 هزار مجوز سالانه را به 80 هزار فقره كاهش داده و در عوض 20 هزار فقره باقی مانده را در طول سال به طرح ترافيك روزانه و هفتگي اختصاص داديم.
وي با بيان اين كه 20 هزار فقره طرح ترافيك از مجوز سالانه كم كرديم و آن را به مجوزهای روزانه و هفتگي اختصاص داديم تا عموم شهروندان بتوانند در طول سال و بنا به ضرورت وارد محدوده طرح ترافيك شوند، تصريح كرد: بنا بر اين، نسبت به گذشته حتي يك مجوز هم افزايش پيدا نكرد، بلكه مجوزهای روزانه و هفتگی را از محل مجوزهای سالانه کسر نمودیم و واقعیت این است که اگر ما مجوزها را مانند گذشته در ابتدای سال به صورت سالانه به فروش برسانيم، اگر سودی برای آن متصور باشیم، هم سود بيشتري كسب خواهيم نمود و هم زحمت كمتري را مقبل خواهیم شد.
مدیریت شهری بر حفظ و احیای هسته مرکزی شهر تأکید دارد
مهندس تشكري هاشمي با اشاره به اين كه براي 9 ميليون شهروندي كه در تهران زندگي مي كنند، نمي توان به دلخواه يك نسخه واحد پيچيد و براي انجام هر اقدام و اجراي هر پروژه اي، بايد ارزيابي اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي انجام داد، اظهار كرد: در اين ميان، در مدرن سازي شهر نبايد پيشينه فرهنگي و گذشته تاريخي شهر فراموش شود كه خوشبختانه اين موضوع در تهران مورد توجه قرار گرفته و تأكيد شهردار محترم تهران بر حفظ و احياي هسته مركزي شهر نیز مؤيد همين موضوع است.
وي با بيان اين كه مديريت شهري اعتقاد دارد افرادي كه از وسايل نقليه عمومي استفاده مي كنند، نسبت به افرادي كه از وسيله نقليه شخصي استفاده می نمایند، اولويت دارند و اصولاً رويكرد ارجحيت حقوق اكثريت بر حقوق اقليت بايد به يك فرهنگ عمومی در جامعه ما تبديل شود، تصريح كرد: معابر عمومی و خيابان های شهر به اصطلاح شارع عام و متعلق به عموم مردم هستند و ملك شخصي کسی نيستند كه صاحبان برخي مشاغل بخواهند از این معابر به صورت اختصاصي استفاده كنند.
باید نوع نگاه خود را به شهر تغییر دهیم
معاون شهردار تهران با اعلام اين كه احداث هر پیاده راه، هر خط بي آر تي و هر مسير مترو، سبك جديدي را در زندگي مردم ايجاد مي كند و ممکن است برخي نوسانات را براي بعضي مشاغل به همراه داشته باشد، گفت: واقعيت اين است كه هر تغييري در ابتدا با مقاومت هايي رو به روست و به عنوان مثال، اجراي اولين خط بي آر تي در مسير خيابان انقلاب اسلامي با مخالفت گسترده ای مواجه شد يا در زماني كه قصد داشتيم پياده روهاي بازار را سنگ فرش كنيم، بسياري از كسبه از این اقدام ناراضي بودند اما در حال حاضر، خط يك بي آر تي با استقبال غير قابل پيش بيني شهروندان رو به رو شده و امروز، هم بازاريان و هم مراجعه کنندگان به بازار از پياده راه سازي در این محدوده رضايت دارند.
مهندس تشكري هاشمي در پايان با تأکيد بر اين كه اصولاً ما بايد نوع نگاه خود را كه يك قرن بر اساس «شهر خودرو محور» استوار بوده به سمت و سوی «شهر انسان محور» تغيير دهيم، خاطرنشان كرد: اگر نگرش خود را نسبت به شهر عوض كنيم، آن موقع به جاي اين كه در مقابل انضباط بخشي و ساماندهي نقاط آشفته و شلوغي همچون ميدان امام حسين (ع) مقاومت نمایيم، از اجراي طرح هاي توسعه اي كه هدف از اجرای آنها نظم دهي و سامان بخشي به شهر است، استقبال مي كنيم.