جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 8 ارديبهشت 1395     
استفاده از روش مکانیزه در ساخت مترو

به گزارش گروه حمل و نقل عمومی و شهری شهرداری نیوز، دستگاه TBM خط6 مترو بعد از حرکت از میدان دولت آباد در جنوب شرقی تهران با طی 7450 متر اکنون به ایستگاه امیرکبیر رسیده است که تا دو ماه دیگر با حفاری 870 متر به ایستگاه شهدا رسیده و از آنجا نیز به سمت میدان سپاه حرکت می کند.

 سید مهدی پورهاشمی با اشاره به مزایای استفاده از روش مکانیزه در ساخت تونل های مترو در تهران افزود: دستگاه TBM یک کارخانه متحرک است که علاوه بر حفاری، سگمنت گذاری و لاینینگ تونل را همزمان انجام می دهد. درواقع این روش سرعت تونل سازی را در تهران بیشتر می کند.

وی ادامه داد: دستگاه حفار مکانیزه ای که در نیمه جنوبی خط 6 مورد استفاده قرار گرفته از نوع EPB است که مانع از ورود آب به داخل دستگاه حفار در ترازهایی که مجبور به حفاری در زیر سطح آب های زیر زمینی هستیم، می شود.

معاون فنی شرکت مترو تهران با بیان اینکه با ساخت 870 متر تونل مترو و رسیدن این خط به میدان شهدا 8/5 کیلومتر تونل آماده ریل گذاری خواهیم داشت، بیان کرد:با حفر 2/5 کیلومتر دیگر تونل به روش مکانیزه به میدان سپاه خواهیم رسید که امیدواریم با ساخت همزمان ایستگاه ها به زودی شاهد بهره برداری از نیمه جنوبی خط 6 مترو باشیم.

وی یکی از ویژگی های این خط را عبور از زیر تونل امیرکبیر دانست و یادآور شد: سقف تونل خط 6 در این قسمت حدود 4 متر با کف تونل امیرکبیر فاصله دارد که با بررسی های انجام شده تمهیدات لازم را هنگام عبور از زیر این سازه بزرگ شهری به کار می بریم. همچنین این خط در میدان شهدا و امام حسین(ع) نیز به فاصله بسیار کمی از زیر دو خط 4 و2 مترو عبور خواهد کرد.

پورهاشمی با بیان اینکه از 31 کیلومتر خط 6 مترو 10 کیلومتر آن به روش مکانیزه حفاری و تونل سازی شده است، تاکید کرد: استفاده از دستگاه TBM در بخش هایی به خاطر شرایط ژئوپلتیک خاک و مسایل دیگر امکان پذیر بود اما در دو سوم باقیمانده طول خط نیز از روش NMTM یا همان روش دستی استفاده شد که خوشبختانه در این روش نیز پیشرفت های خوبی داشته ایم. به گونه ای که 787 متر حفاری تونل تمام مقطع رکوردی است که در روش دستی کسب کرده ایم.

به گفته وی در روش مکانیزه نیز سرعت تونل سازی به 20 متر در هفته رسیده است.

معاون فنی شرکت مترو با بیان اینکه از برنامه زمان بندی ساخت خط 6 مترو یک درصد جلوتر هستیم، گفت: خوشبختانه عبور خط 6 از زیر بافت فرسوده جنوب شهر به ویژه مناطق 12 و 14 با هیچ گونه ریزش و رانش خاک همراه نبود.

پورهاشمی در انتهای صحبت های خود تاکید کرد: خط 6 مترو با خطوط 2،3،4و 7 مترو تلاقی خواهد داشت.

 

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: