ساده است. بر طبق یک مطالعه جدید که در "علم روانشناسی” منتشر شده، فقط ۰.۱۹۵ ثانیه قبل از انتخاب، صبر کنید.
محققان از ۲۸ مرد و زن خواستند که به ۱۶۰ ماده غذایی بر اساس طعم و مزه، سالم بودن و رضایت کلی امتیاز دهند. سپس بطور تصادفی توسط کامپیوتر به این شرکت کنندگان، ۲۸۰ جفت از این غذاها مانند شکلات و هویج نشان داده شد و از آنها خواسته شد که بگویند کدام یک را ترجیح میدهند. با تجزیه و تحلیل حرکات موس آنها، محققان دریافتند که ما خصوصیات اصلی غذا مانند طعم را، ۱۹۵ میلی ثانیه سریعتر از خصوصیات فرعی مانند میزان سالم بودن غذا پردازش میکنیم.
نیکولت سالیوان، دانشجوی فارغ التحصیل که با موسسه فناوری کالیفرنیا همکاری میکند میگوید: طعم بیشتر قابل درک است و غریزیتر است. حتی نوزادان نیز میدانند که چه چیزی دوست دارند.
اما سالم بودن، چیز پیچیدهتری است. چیزی است که ما یاد میگیریم و اگر امکان داشته باشد بعدا وارد فرایند تصمیم گیریمان میشود. بنابراین تفاوت کسانی که نشانگر موس شان در ابتدا به سمت شکلات حرکت کرد اما روی هویج کلیک کردند، تنها در کسری از ثانیه فکر کردن بود.
این نظریه محققان شاید به معنی کنترل خود باشد. خودتان را امتحان کنید. دفعه بعد که در سوپر مارکت یا مهمانی هستید فقط چند ثانیه بیشتر برای فکر کردن درباره یک جایگزین سالمتر وقت بگذارید.